Stort fakturalarm – många Klarnakunder drabbade

2025 03 17

En våg av mystiska fakturor sköljer över svenska medborgare.

Det handlar om ett relativt nytt fenomen som i allra högsta grad etablerat sig bland bluffmakare.

Folk rings upp och i andra änden av luren säger en automatisk röst att det finns en obetald faktura hos Klarna.

Men istället för att gå till den populära betaljätten hamnar offrets pengar hos bedragare i Asien, rapporterar GP.

"Legal tjänst"

Allt sker genom artificiell intelligens som möjliggör att robotrösten kan tala både svenska och engelska. Kunden uppmanas att knappa in personnummer och identifiera sig med bank-ID.

Du skriver texten, du väljer vilket språk texten ska talas in på och sen talas den texten man har skrivit ner in. Det är en legal tjänst som används i brottsligt hänseende, säger Stefan Larsson som är operationsledare på Noa, polisens nationella operativa avdelning, till tidningen.

Drar in miljonbelopp

Tusentals kunder uppges ha blivit drabbade av metoden. Totalt ska nätverken ha fått in runt 1,2 miljoner kronor genom bluffakturorna, trots att man lyckas i ganska få fall.

Och Klarna är tydliga – företaget har absolut ingenting med det här att göra, trots att upprepningarna sker i deras namn.

All kommunikation om obetalda fakturor sker via mejl eller app.

– Vi ringer aldrig upp dig om du inte redan från början vet vad som gäller, säger Joel Hedin, pressansvarig på Klarna, till GP.

Utnyttjar flera företag och myndigheter

Polisen uppmanar att anmäla bedrägerierna, men medger att deras möjligheter att utreda brotten är mycket små.

Klarna är dessutom långt ifrån det enda företaget vars namn utnyttjas. Många påstår sig även ringa från myndigheter.

Just nu ringer det bedragare med automatiserad datoriserad röst. Bland annat kan de säga att det finns en arresteringsorder (warrant for your arrest) för dig och att du är efterlyst, framhåller polisen.

– Polisen kontaktar aldrig dig med automatiserad röst på engelska. Lägg på luren och lita inte på den som ringer.

Flera personer har den senaste tiden även anmält att de blivit uppringda av folk som säger sig representera Pensionsmyndigheten.

Läs mer här: Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

Foto: Dealdrop.com Image's Photostream

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen