Stort drama i Norge – beväpnad man jagas

2024 04 15

En stor polisinsats pågår i Oslo.

Polisen i Oslo jagar en man som tros vara beväpnad.

Mannen har under lördagen rånat en guldsmedsbutik på Oslos huvudgata Karl Johan.

Det rör sig om minst en gärningsperson, enligt VG.

– Polisen är på lördagen ute med betydande resurser på Karl Johans gate efter rån hos guldsmed David Andersen, rapporterar tidningen.

Visade upp vapen

Den misstänkte mannen ska ha hållit fram ett vapen i samband med rånet.

– Efter rånet sprang han ut ur butiken. Sedan är vi osäkra på i vilken riktning han sprang, säger polisens insatsledare, Arve Røtterud, till tidningen.

Guldsmedsbutiken bekräftar händelsen.

– En man kom in i butiken och visade så småningom fram en pistol, men utan att rikta den mot någon, säger VD Inge Nygaard.

Att bli utsatt för rån är en jobbig erfarenhet för butiksinnehavare.

– Det är väldigt tufft när det sker.

Ung tjej utsatt för rånet

Den som utsattes för rånaren var en ung tjej som är deltidsanställd hos guldsmeden, uppger Inge Nygaard för tidningen.

Det ska också ha funnits ytterligare en anställd på plats i butiken som ska ha blivit vittne till händelsen.

De båda anställda har hanterat situationen på rätt sätt och har tidigare blivit utbildade i hur man ska bete sig i händelse av rån, enligt Nygaard.

Inget stort byte

Ingen ska ha blivit fysiskt skadad i samband med rånet, enligt norsk polis.

Enligt uppgifter ska rånaren inte ha lyckats få med sig något stort byte från rånet.

Han fick bara med sig två ringar, enligt VD:n.

Hur stort värde dessa har vill han dock inte uppge för den norska pressen.

Jagar rånaren

Nu pågår alltså rånarjakten i Oslo.

Rånaren tros som sagt vara beväpnad, men polisen tror ändå inte att det föreligger någon särskild fara för allmänheten.

– Inte så som det framstår nu, nej, säger operationsledaren Eirik Sandnes.

Men man letar fortfarande efter den eller dem som begick rånet på Karl Johan.

– Vi söker efter en eller flera som vi antar är beväpnade, säger Sandnes.

Foto: M Konig

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen