Stort besked för Swish

2024 03 16

Swish är det starkaste varumärket i hela Sverige.

Det är researchföretaget Yougov som har rankat de starkaste varumärkena i Sverige för 2023.

Swish toppar listan, som utgår från faktorer som kvalitet, rykte och tillfredsställelse.

Det framhåller Swish i ett pressmeddelande.

Inte med i toppen

I undersökningen framgår även att Ica, som länge har varit i den absoluta toppen vad gäller anseendet hos svenskarna, nu ligger på en sjundeplats.

Detta mot bakgrund av kostnadskrisen som varit under de senaste åren, där svenska konsumenter fått betala allt mer i mataffären.

Stor frustration har tillkommit i samband med de höga priserna på livsmedel, om än inflationen tycks gå åt rätt håll enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån.

Ingen annan livsmedelskedja finns med på topp 10-listan.

Ikea och SVT rankar högt

Efter Swish följer Ikea, SVT Play och Volvo på listan vad gäller de starkaste varumärkena.

Även Wasabröd och Samsung rankar högt, och Systembolaget återfinns på en tiondeplats.

Andra varumärken som finns på listan är Spotify och Google.

“Glädjande att se”

I listan ökar Swish avståndet till andraplatsen, någonting som företagets kommersiella chef Pär Ekroth är nöjd med.

– Över 8,4 miljoner svenskar har Swish på sin telefon och det är glädjande att de inte bara använder appen utan gillar Swish också, säger han via Swish webbsida.

Stark aktör

Ekroth framhåller att trenden går tydligt åt rätt håll för Swish.

– De senaste åren har Swish blivit en stark aktör inom e-handel och självbetjäning i butik och det blir tydligt när vi för varje år växer i YouGovs mätning, säger han.

Varumärkesbeskedet är inte det enda som gått Swish väg under den senaste tiden, då man förra veckan även utsågs till det mest hållbara varumärket inom digitala tjänster.

– Varje varumärke bedöms av minst 1000 respondenter som svarar på frågor om hur varumärket uppfattas ur ett hållbarhetsperspektiv. För sjätte året i rad uppfattas nu Swish som branschens mest hållbara företag, enligt de svenska konsumenterna, framhåller Swish angående utmärkelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Netflix största succé någonsin är tillbaka – ny säsong kommer nu

2025 06 23

Netflix mest sedda serie genom tiderna är tillbaka.

Väntan är över.

På fredag släpps den tredje och sista säsongen av den sydkoreanska tv-serien Squid Game, som slog igenom som en fullständig succé när den hade premiär hösten 2021.

I vintras kom den för fansen efterlängtade andra säsongen. Nu ska serien avslutas.

– Jag är otroligt exalterad, säger Hwang Dong-hyuk, seriens regissör, manusförfattare och producent, i ett uttalande.

Våldsam serie

Squid Game är en våldsam serie som handlar om en grupp skuldsatta människor som lockas till en stor speltävling på hemlig ort.

Under sex dagar tävlar deltagarna i barnlekar – där förlorarna skjuts till döds. 

Den som står ensam kvar som överlevande vinnare tar hem en prispott på motsvarande 340 miljoner svenska kronor.

Enligt Hwang Dong-hyuk väntas den nya säsongen bli den brutalaste av alla tre.

När det gäller säsong 3 ville jag introducera lekar som verkligen kunde visa människans djupaste botten, eftersom själva serien närmar sig sin klimax. Jag ville ha väldigt intensiva lekar för att få fram den mänskliga naturens djupaste delar, säger regissören till Entertainment Weekly.

Blandat mottagande

När den första säsongen släpptes 2021 streamades serien 1,65 miljarder timmar över hela världen under sina första 28 dagar på Netflix.

De första avsnitten hyllades stort, medan mottagandet av den andra säsongen var desto mer blandat.

Hynek Pallas, recensent på Göteborgs-Postens kultursidor, kallade säsong två för följden av en mänsklig girighet med “katastrofalt resultat".

– Sällan har det varit mer motiverat att påpeka att uppföljare i kulturen spelar högt. Och ”Squid game 2” för tanken till Kvitt eller dubbelt – för det här är så dåligt att tittaren kommer att omvärdera sin tidigare uppskattning av serien, framhåller kritikern i den egna tidningen.

Höga förväntningar

Filmrecensenten Sebastian Lindvall på DN var något mer positiv.

– Det kan tänkas tjatigt att ännu en gång följa 456 spelare i gröna träningsoveraller, men märkligt nog lyckas andra säsongens inledande sippar på friheten i Seoul – där det mest kutas runt och spåras skurkar med mobila enheter – bygga upp en längtan efter öns dramaturgiskt tacksamma spelregler, skrev han efter förra premiären.

Det återstår att se om den tredje och avslutande säsongen kan leva upp till förväntningarna.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Stort svenskt genombrott – revolutionerande läkemedel presenteras

2025 06 23

Forskare från Karolinska Institutet och Stockholms universitet har tagit fram ett helt nytt läkemedel för behandling av typ 2-diabetes och obesitas (fetma).

Det nya läkemedlet kan tas i tablettform och har en helt annan verkningsmekanism än de omtalade GLP-1-baserade läkemedlen, till exempel Ozempic.

Ozempic och andra populära GLP-1-baserade läkemedel påverkar hungern genom signalöverföring mellan tarmen och hjärnan, men kan ofta ge biverkningar som minskad aptit, förlust av muskelmassa och problem med mage och tarm.

Den nya substansen ger inte samma biverkningar. Enligt forskarna aktiverar läkemedlet i stället ämnesomsättningen i skelettmuskulaturen.

Slipper vanliga biverkningar

I studier har den nya substansen visat sig ha positiva effekter på blodsockerkontroll och kroppssammansättning, utan att orsaka biverkningar som ofta förekommer vid användning av Ozempic och liknande läkemedel.

– Våra resultat pekar mot en framtid där vi kan förbättra den metabola hälsan utan att förlora muskelmassa. Muskler är viktiga både vid typ 2-diabetes och obesitas, och muskelmassa är också direkt korrelerat till livslängd.

Det säger Tore Bengtsson, som är professor vid institutionen för molekylär biovetenskap vid Stockholms universitet och en av forskarna bakom studien.

”Stor betydelse”

Shane C. Wright, biträdande lektor vid institutionen för fysiologi och farmakologi på Karolinska Institutet, är en annan av forskarna bakom studien.

Han beskriver det nya läkemedlet som ett stort genombrott i behandlingen av diabetes och obesitas.

– Det här läkemedlet representerar en helt ny typ av läkemedelsbehandling. Jag tror att det här kan komma att få stor betydelse för patienter med typ 2-diabetes och obesitas. Vår substans verkar främja hälsosam viktminskning och dessutom slipper patienten ta sprutor.

FAKTA: Nya läkemedlet

- Läkemedelssubstansen bygger på en molekyl – en sorts β2-agonist som forskarna har utvecklat i ett laboratorium.

- Molekylen kan aktivera viktiga signalvägar i kroppen på ett nytt sätt, vilket ger en positiv effekt på musklerna utan att överstimulera hjärtat, vilket är ett känt problem med β2-agonister.

- Nästa steg är en större, klinisk fas II-studie som planeras av Atrogi AB, det företag som utvecklar läkemedelssubstansen. I den första studien deltog 48 friska försökspersoner och 25 personer med typ 2-diabetes.

Källa: Karolinska institutet

Foto: Magnus Pehrsson Folkhälsomyndigheten

Text: Redaktionen