Stort besked för Swish

2024 03 16

Swish är det starkaste varumärket i hela Sverige.

Det är researchföretaget Yougov som har rankat de starkaste varumärkena i Sverige för 2023.

Swish toppar listan, som utgår från faktorer som kvalitet, rykte och tillfredsställelse.

Det framhåller Swish i ett pressmeddelande.

Inte med i toppen

I undersökningen framgår även att Ica, som länge har varit i den absoluta toppen vad gäller anseendet hos svenskarna, nu ligger på en sjundeplats.

Detta mot bakgrund av kostnadskrisen som varit under de senaste åren, där svenska konsumenter fått betala allt mer i mataffären.

Stor frustration har tillkommit i samband med de höga priserna på livsmedel, om än inflationen tycks gå åt rätt håll enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån.

Ingen annan livsmedelskedja finns med på topp 10-listan.

Ikea och SVT rankar högt

Efter Swish följer Ikea, SVT Play och Volvo på listan vad gäller de starkaste varumärkena.

Även Wasabröd och Samsung rankar högt, och Systembolaget återfinns på en tiondeplats.

Andra varumärken som finns på listan är Spotify och Google.

“Glädjande att se”

I listan ökar Swish avståndet till andraplatsen, någonting som företagets kommersiella chef Pär Ekroth är nöjd med.

– Över 8,4 miljoner svenskar har Swish på sin telefon och det är glädjande att de inte bara använder appen utan gillar Swish också, säger han via Swish webbsida.

Stark aktör

Ekroth framhåller att trenden går tydligt åt rätt håll för Swish.

– De senaste åren har Swish blivit en stark aktör inom e-handel och självbetjäning i butik och det blir tydligt när vi för varje år växer i YouGovs mätning, säger han.

Varumärkesbeskedet är inte det enda som gått Swish väg under den senaste tiden, då man förra veckan även utsågs till det mest hållbara varumärket inom digitala tjänster.

– Varje varumärke bedöms av minst 1000 respondenter som svarar på frågor om hur varumärket uppfattas ur ett hållbarhetsperspektiv. För sjätte året i rad uppfattas nu Swish som branschens mest hållbara företag, enligt de svenska konsumenterna, framhåller Swish angående utmärkelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

JUST NU: Kreml säger blankt nej – direkt besked till Trump

2025 10 20

USA:s president Donald Trump vill ”frysa” kriget i Ukraina vid nuvarande frontlinjer.

– Låt oss dela upp det som det är nu. De kan förhandla om detaljer senare, sade Trump till reportrar innan han bordade presidentplanet Air Force One på söndagskvällen.

Presidenten tillade att Ukraina och Ryssland borde ”stanna vid nuvarande frontlinjer” och ”åka hem”.

– Sluta slåss och sluta döda människor, sade Trump.

Kreml svarar

Nu svarar Putinregimen på Trumps förslag om att frysa konflikten vid nuvarande frontlinjer.

Den ryska regimen säger blankt nej till ett sådant förslag. Kremls talesperson Dmitrij Peskov framhåller att Rysslands målsättningar med kriget kvarstår och att man inte har för avsikt att frysa frontlinjen. 

– Det här ämnet har tagits upp flera gånger i ryska och amerikanska sammanhang. Varje gång har vi gett samma svar – och det svaret är välkänt: Rysslands ståndpunkt kommer inte att förändras, säger Peskov till den ryska tidningen Kommersant.

Peskov avfärdar Trumps uttalande som ett ”utspel till pressen”.

– En mängd olika uttalanden har gjorts i detta ämne, säger han.

LÄS MER: Kinesiskt stridsflygplan i närkontakt med USA-allierad

Här är Rysslands kravlista

I juni 2025 publicerade flera ryska medier en kravlista för ett eldupphör, som den ryska delegationen överlämnat till den ukrainska sidan under förhandlingar i Istanbul, Turkiet.

Här är samtliga ryska krav:  

- Ett fullständigt tillbakadragande av ukrainska styrkor från de ryskockuperade ukrainska regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Kherson.

- Regionerna Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Kherson och den ockuperade Krymhalvön ska officiellt erkännas som ryska.

- Alla ekonomiska sanktioner mellan Ryssland och Ukraina ska hävas och den ekonomiska relationen mellan länderna ska repareras.

- Ukraina ska förbli en kärnvapenfri stat och kärnvapen ska inte tillåtas placeras på ukrainsk mark.

- Den ukrainska armén ska reduceras och landets vapenarsenal ska minska.

- Ukraina måste hålla ett nytt presidentval och underteckna ett fredsavtal.

- Västvärlden får inte skicka vapen till Ukraina eller hjälpa landet med underrättelsearbete under en vapenvila.

- Ukraina måste vara ett neutralt land. Andra länder ska förbjudas att vara militärt aktiva på ukrainsk mark.

LÄS OCKSÅ: “Jag ska bryta Zelenskyjs ben” – EU-parlamentariker hotar 

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen