Största prisuppgången för svenska folket – ökat med 75 procent
2024 04 13
Inflationen sjunker i Sverige.
Det fastslog Statistiska centralbyrån, SCB, på fredagsmorgonen.
Ett välkommet besked för hushållen som tampats med stigande priser de senaste åren.
Bland varugrupperna som ökat mest i pris hittas alkohol och tobak. På årsbasis har kategorin ökat i pris med 4,9 procent.
Swedbanks prognoschef Andreas Wallström har sammanställt prisuppgången på X. Grafen visar hur priset skjuter i höjden under 2022 för att sedan stiga i en snabbare takt än inflationen.
– Detta är en oroväckande trend, framhåller Wallström.
Den kraftiga prisuppgången beror i synnerhet på att regeringen höjt skatten på alkohol och tobak två gånger om – en gång under 2023 och ytterligare en gång under 2024.
Här är största prisuppgången
Den i särklass största prisuppgången står dock inrikesflyget för. Priserna för att flyga inrikes har ökat med hiskeliga 75 procent på årsbasis.
Caroline Neander, statistiker på SCB, kan inte förklara uppgången.
– Det är en siffra jag reagerade på, men vi gör ingen analys av vad som orsakar det, säger hon till SvD
Varnar för flygchock
Flygbranschen har varnat för att priserna kommer att öka betydligt de kommande åren.
Enligt en färsk rapport från arbetsgivar- och branschorganisationen Transportföretagen kommer en flygresa för en barnfamilj bli 800 kronor dyrare till år 2026.
Organisationen pekar på siffror som visar att flygbranschens kostnader kommer att öka markant på grund av hårdare EU-direktiv och den svenska flygskatten.
Enligt uträkningen ökar kostnaderna med 352 procent mellan 2019 och 2030.
– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet. Det betyder att alla inte kommer ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta och landa samt att totalförsvaret försämras. Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett uttalande.
Foto: KOBU Agency
Text: Redaktionen