Största prisuppgången för svenska folket – ökat med 75 procent

2024 04 13

Inflationen sjunker i Sverige. 

Det fastslog Statistiska centralbyrån, SCB, på fredagsmorgonen.

Ett välkommet besked för hushållen som tampats med stigande priser de senaste åren.

Bland varugrupperna som ökat mest i pris hittas alkohol och tobak. På årsbasis har kategorin ökat i pris med 4,9 procent.

Swedbanks prognoschef Andreas Wallström har sammanställt prisuppgången på X. Grafen visar hur priset skjuter i höjden under 2022 för att sedan stiga i en snabbare takt än inflationen.

– Detta är en oroväckande trend, framhåller Wallström.

Den kraftiga prisuppgången beror i synnerhet på att regeringen höjt skatten på alkohol och tobak två gånger om – en gång under 2023 och ytterligare en gång under 2024.

Här är största prisuppgången

Den i särklass största prisuppgången står dock inrikesflyget för. Priserna för att flyga inrikes har ökat med hiskeliga 75 procent på årsbasis.

Caroline Neander, statistiker på SCB, kan inte förklara uppgången.

– Det är en siffra jag reagerade på, men vi gör ingen analys av vad som orsakar det, säger hon till SvD

Varnar för flygchock

Flygbranschen har varnat för att priserna kommer att öka betydligt de kommande åren.

Enligt en färsk rapport från arbetsgivar- och branschorganisationen Transportföretagen kommer en flygresa för en barnfamilj bli 800 kronor dyrare till år 2026.

Organisationen pekar på siffror som visar att flygbranschens kostnader kommer att öka markant på grund av hårdare EU-direktiv och den svenska flygskatten.

Enligt uträkningen ökar kostnaderna med 352 procent mellan 2019 och 2030.

– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet. Det betyder att alla inte kommer ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta och landa samt att totalförsvaret försämras. Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett uttalande.

Foto: KOBU Agency

Text: Redaktionen


Amerikansk forskare förskräckt: ”Kina vill döda oss”

2025 06 05

I veckan åtalades två kinesiska forskare som anklagas för att ha smugglat in ett “misstänkt bioterrorismvapen” i USA.

Det rörde sig om den giftiga svampen Fusarium graminearum som kan orsaka kräkningar, leverskador och reproduktionsskador hos människor, enligt FBI.

Patogenen kan också förstöra vete, korn, majs och ris genom att föra vidare den förrädiska sjukdomen axfusarios.

De två kineserna, 34-åriga Zunyoung Liu och 33-åriga Yunqing Jian, hävdar att de hade tänkt forska på svampen vid University of Michigan, trots att tillstånd saknades.

Forskare fullständigt rasande

Nu går Michael Sobolik, seniorforskare vid Hudson Institute med fokus på relationerna mellan USA och Kina, i taket i samband med att åtalets inletts.

Han rasar fullständigt mot den kinesiska diktaturen.

– Jag blev inte alls förvånad, vilket är en sorglig kommentar, men den syftar på det kinesiska kommunistpartiet som vill döda amerikaner, säger Michael Sobolik till Fox News.

– Titta på vad de har gjort med att smuggla in fentanylprekursorer i vårt land för att döda amerikaner, titta på effekterna av att de inte lyckats stoppa spridningen av covid-19, säger Sobolik och syftar på Vita husets oro om att fentanyl väller in i USA på grund av Kina.

– Döda amerikaner. Att de vill rikta in sig på amerikaner här i USA med patogener och biologiska vapen. Detta är det kinesiska kommunistpartiet. Det är vad de gör. De är i ett kallt krig med USA. De vill bli den mäktigaste nationen i världen och de vill göra världen säker för deras tyranni och osäker för frihet. Och de kommer för att jaga oss på hemmaplan.

"Nationell säkerhetsrisk"

Jerome Gorgon Jr, åklagare i fallet, har beskrivit det misstänkta brottet och svampen som en “nationell säkerhetsrisk”. Han framhåller Jians medlemskap i det kinesiska kommunistpartiet inför rätten.

– Dessa två utlänningar har åtalats för att ha smugglat en svamp som har beskrivits som ett "potentiellt bioterrorismvapen” in i USA:s hjärta, där de tydligen hade för avsikt att använda ett laboratorium vid University of Michigan för att främja sin plan, säger åklagaren enligt The Guardian.

Universitet: "Fördömer starkt"

Jian och Liu uppger att de båda tidigare arbetat med svampen i Kina. De åtalas för konspiration, smuggling, att ha lämnat falska uppgifter och visumbedrägeri.

Upptäckten gjordes i juli 2024. 34-åringen skickades då hem till Kina efter att ha nekats inträde i landet medan 33-åringen blev kvar och greps av polisen.

Enligt University of Michigan har man ingen finansiering från den kinesiska regeringen gällande forskning som bedrivits av de åtalade personerna.

Vi fördömer starkt alla handlingar som syftar till att orsaka skada, hota nationell säkerhet eller undergräva universitetets viktiga samhällsuppdrag, framhåller universitetet enligt CBS.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 05

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen