Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker
2024 10 16
En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.
Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.
Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.
Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.
– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.
Nya butiker
Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.
Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.
De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.
– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.
– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.
Krisartat år
The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.
Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.
I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.
De nya ägarna lovar att stödja butikerna.
– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp.
Foto: M. Petrucci
Text: Redaktionen