Storföretag i blåsväder – 14 000 anställda

2024 04 05

I går, torsdag, meddelade Region Skåne att man polisanmäler installationsbolaget Bravida.

Regionen har fattat beslut om att anmäla efter en extern granskning av fakturor från Bravida. Enligt Region Skåne visar granskningen att bolaget har överfakturerat för arbete inom byggentreprenad och fastighetsdrift. 

Med hänvisning till granskningen häver regionen sina ramavtal med Bravida. Region Skåne kommer också att kräva återbetalning av de belopp som felaktigt fakturerats.

–  Vi ser mycket allvarligt på uppgifterna om att en leverantör har tagit betalt för timmar man inte arbetat. Därför vidtar vi nu åtgärder och väljer att häva avtalen samtidigt som vi kräver pengar tillbaka för felaktig fakturering. Vi har alltid skyldighet att värna skattebetalarnas pengar och agera när vi upptäcker felaktigheter, säger Pål Svensson, fastighetsdirektör i Region Skåne.

Nya uppgifter: Fler utreder Bravida

Under fredagen kommer nya uppgifter om stormen kring installationsbolaget.

Flera av företagets största kunder har börjat granska sina avtal med Bravida och fakturor som mottagits, rapporterar Di

– Vi ser allvarligt på all form av fusk. Vi tycker att vi har goda rutiner och vi har inte upptäckt något hittills. Men med anledning av detta gör vi nu en ytterligare intern granskning av Bravida.

Det säger Karolina Roos, avdelningschef på Stockholm Vatten och Avfall, till Di.

Över 350 timmar

Under fjolåret fakturerade Bravida för över 800 miljoner kronor till svenska kommunala och regionala kunder.

Installationsbolaget uppger att man "samarbetat och säkerställt full transparens" sedan Region Skåne inledde utredningen i slutet av 2023.  

–  Vi ser mycket allvarligt på den utredning som Region Skåne presenterat för oss rörande påstådd överfakturering och som föranlett beskedet att häva ramavtalen med Bravida Sverige AB. På Bravida accepteras aldrig ett agerande som strider mot lagar, regler eller vår Code of Conduct. Alla medarbetare på Bravida förväntas efterleva våra värderingar och följa våra riktlinjer och de avtal vi har med våra kunder. Skulle detta inte följas vidtar Bravida alltid relevanta åtgärder, säger Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida.

Anklagas för att ljuga

Påståendet om ”samarbete” och ”full transparens” stämmer inte, enligt  en granskningsrapport från revisionsföretaget EY som Di tagit del av. 

Rapporten visar att Bravida inte lämnade in underlag i tid till Region Skånes och EY:s gemensamma utredning.

– Materialet som EY tillslut tog emot var också oorganiserat och innehöll ca 2 000 enskilda dokument i olika format, rapporterar tidningen.

Rasar på börsen

Enligt granskningen ska  Bravida fakturerat Region Skåne för 358 timmar utan att ha utfört något uppdrag. 

I svallvågorna av uppgifterna har Bravida rasat på börsen. Aktien faller med 13,4 procent på fredagsförmiddagen. Tappet motsvarar 2,4 miljarder kronor i börsvärde, uppger Di. 

Fakta: Bravida

- Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation.

- 14 000 anställda

- Finns på 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

- Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Källa: Bravida

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen