JUST NU: Storbritannien slår till mot Putins kusin

2022 06 29

Den ryska diktatorns kusin är en av de senaste i raden att drabbas av sanktioner.

Storbritannien lägger i en högre växel i sina försök att försvaga den ryska krigsmaskinen. 

Nu skiftar landet fokus mot flera topprofiler i Ryssland – bland annat Vladimir Putins egen kusin, Anna Tsivileva, rapporterar BBC.

Gynnas av släktskapet

Uppgifterna bekräftas av det brittiska utrikesdepartementet.

Enligt Storbritannien gynnas Tsivleva, som driver ett framstående ryskt kolgruveföretag, avsevärt av sin relation med den brutala kusinen.

“Ingen kan uteslutas”

Sanktionerna kommer att innebära att Tsivileva blir föremål för frysta tillgångar och tilldelas reseförbud till Storbritannien.

– Dagens sanktioner visar att ingenting och ingen kan uteslutas, inklusive Putins inre krets, säger en talesperson för den brittiska regeringen, enligt BBC.

Rysslands näst rikaste man

Storbritannien siktar även in sig på Rysslands näst rikaste man, oligarken Vladimir Potanin, som kan se fram emot samma typ av sanktioner, rapporterar Sky News.

Oligarken uppges vara en viktigt resurs för Putinregimen i Moskva. Enligt uppgifter till BBC ska han redan ha förflyttat en superyatcht värd 300 miljoner dollar till en hemlig plats i Dubai som en försiktighetsåtgärd.

Över 1 000 personer drabbas

Ytterligare sanktioner riktas mot ryska individer och företag som stödjer den syriska regimen ledd av Bashar al-Assad. 

Ryssland förhindras också att kunna använda sig av tjänster som tillåter aktörer att förvalta en persons eller företags tillgångar i Storbritannien. Totalt uppges mer än 1 000 personer och över 120 företag inkluderas i det nya sanktionspaketet.

Slut på rysk bensin

Det brittiska utrikesdepartementet meddelade också att de ska sluta importera bensin och diesel från Ryssland i slutet av 2022, uppger Sky News.

Man har dock inte varit särskilt beroende av rysk olja ens före kriget. Enbart 14 procent av landets oljeimport kommer från Ryssland.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 04

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen


Volvo går ut med viktigt meddelande till alla med Volvo-bil

2025 11 05

Volvo riktar sig till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

I samband med utbyggnaden av 5G-nätet och moderniseringen av 4G-nätet kommer som bekant 3G-och 2G-näten att släckas ner.

Detta för att kunna erbjuda högre hastigheter och stabilare uppkoppling.

Nu går Volvo ut med ett viktigt meddelande till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

Volvos meddelande

Bilar utan Google inbyggt kommer enligt Volvo att påverkas av nedsläckningen. 

Beroende på modell och årsmodell kommer bilarna antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

– Beslutet att fasa ut 2G- och 3G-nätverkstekniken ligger utanför Volvos kontroll, understryker biljätten via sin hemsida.

Detta gäller

Detta gäller:

- Bilar med Google inbyggt påverkas inte.

- Bilar utan Google inbyggt av årsmodell 2017–2024 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

- Bilar av årsmodell 2014-2016 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2027.

- Bilar av årsmodell 2012-2013 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2025.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Inte tillgängliga

Följande tjänster kommer inte att vara tillgängliga för bilar utan internetanslutning:

- Knapparna SOS och ON CALL samt automatiska kollisionsmeddelanden.

- Fjärrtjänster via Volvo Assistance – Till exempel stöldvarning och fjärrstyrd startspärr för bilen.

- Volvo Cars-appens fjärrtjänster – Till exempel klimat, laddning, lås- och upplåsningsfunktioner, körjournal och bilstatistik.

- Förlängning av Volvo Cars-app-prenumerationer – Det kommer inte längre att vara möjligt att förlänga Volvo Cars-app-prenumerationer.

- Appar för infotainment i bilen – Till exempel Spotify, Record & Send, Weather.

Läs mer: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Foto: Luca Massimilian resp Mateusz Suski

Text: Redaktionen