Storbank slår larm om vintern – “har chockat många”

2023 12 20

– De höga elräkningarna har chockat många familjer.

Det säger Linda Hasselvik, privat- och boendeekonom för SBAB i ett pressmeddelande från ett av Sveriges absolut största bolåneinstitut.

Hon talar om de ovanligt höga elpriserna de senaste åren – och nu slår banken larm om att en kraftig majoritet av hushållen oroas av att det ska bli en repris även i år.

Hela 80 procent av SBAB:s undersökta hushåll befarar höga elräkningar kommande veckor och månader.

– Det är inte konstigt att så många är oroliga för vart elpriserna ska ta vägen i vinter, säger Linda Hasselvik och syftar på hur hög inflation och räntekostnader pressat svenska folket.

"Det är olyckligt"

Det ekonomiska läget får dock fler konsekvenser, larmar SBAB.

En stor del, 43 procent, vill och har planerat att vidta åtgärder för att energieffektivisera sitt hus och förbättra energiprestandan.

Men hela 40 procent av gruppen kommer inte ha råd med det.

Och det är mycket olyckligt enligt SBAB, av flera anledningar.

– Sådana investeringar är inte bara bra ur ett hållbarhetsperspektiv utan också ofta gynnsamma rent privatekonomiskt över tid, säger Linda Hasselvik.

Hon konstaterar att utgifterna för den typen av åtgärder nu dessvärre blir övermäktiga för den stora massan.

– Det är en förlorad möjlighet att sänka drifts- och därmed boendekostnaden i en tid då de för många har ökat mycket.

Kan få bidrag på 30 000 kronor

Att svenska folket upplever att man tvingas säga nej till energieffektiviserande åtgärder sker samtidigt som många inte känner till att det går att få ekonomiskt stöd för sådant, framhåller SBAB vidare.

Hushåll kan få bidrag på upp till 30 000 kronor – vilket enbart 27 procent tycks veta om.

– Att kännedomen om stödet är så pass låg kan möjligen påverkas av att det – så som stödet är utformat i dag - är relativt få bostadsägare som är berättigade till det, säger Linda Hasselvik.

– I ett läge där vi alla behöver hjälpas åt att minska energiförbrukningen, kanske man vid sidan av att öka kunskapen om stödet också bör fundera på att bredda det något.

Foto: J. Wellington

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen