Storbank i ovanligt blåsväder – “det här är inte normalt”

2023 12 07

Idag stämmer Konsumentombudsmannen, KO, en av landets största banker.

Banken som dras inför domstol har över fyra miljoner privatkunder i Sverige och gäller ingen mindre än Nordea.

I målet kommer myndigheten att föra talan för en bankkund som utsatts för ett bedrägeri – och där Nordea vägrat att betala tillbaka pengarna.

Pengarna gick förlorade

Bakgrunden är följande.

En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.

Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.

Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

"Inte normalt"

Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.

Det tycker inte KO, och det är det som föranlett den stämningsansökan som alltså lämnas in idag.

Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått varningsflagg hissad hos Nordea, anser KO.

– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, säger biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4.

Vill ha mer praxis

Genom stämningen hoppas KO få fram ytterligare domstolspraxis på området, då nuvarande domar inte anses vara vägledande för alla typer av bankbedrägerier.

Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Konsumentombudsmannen  yrkar på att Nordea ska betala tillbaka hela summan på 100 000 kronor till den man som blev lurad.

Ovanlig åtgärd

KO-biträde är en ovanlig åtgärd och beviljas bara när ett fall är av “stor principiell betydelse”.

Det innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten betalar samtliga rättegångskostnader om kunden förlorar målet.

Nordea har uttryckt att man välkomnar en ny rättspraxis i frågan, skriver TV4.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump förbereder nytt hårt slag mot Ryssland

2025 10 25

Donald Trump sägs planera nya kraftfulla tag mot Putin.

Enligt uppgifter förbereder USA:s president Donald Trump nya sanktioner mot Ryssland.

Dessa sägs träda i kraft om Vladimir Putin fortsätter att fördröja slutet på kriget i Ukraina, samtidigt som Trump vill att Europa ökar trycket på Moskva, rapporterar Reuters.

Bank- och oljesektorn i fokus

Enligt källor inom den amerikanska administrationen planeras de nya sanktionerna särskilt slå mot Rysslands banksektor och oljeinfrastruktur.

Detta efter att Trump nyligen infört sanktioner mot oljebolagen Lukoil och Rosneft, vilket fått oljepriserna att stiga och tvingat stora köpare i Kina och Indien att söka alternativa leverantörer.

– Det finns ett välutvecklat verktyg inom administrationen för att trappa upp trycket ytterligare, säger en amerikansk tjänsteman till Reuters.

Samtidigt har USA föreslagit att EU ska använda frysta ryska tillgångar för att köpa amerikanska vapen till Ukraina, och diskussioner pågår om att även utnyttja ryska tillgångar som finns i USA.

LÄS MER: Rysslands plötsliga öppning – ”nära en lösning” på kriget

Diplomatiska svängningar

Trumps senaste beslut om sanktioner följer en vecka av diplomatiska svängningar.

Det planerade mötet med Vladimir Putin ställdes in, medan sanktioner trädde i kraft.

– Att avveckla Rysslands krigsmaskin är det mest humana sättet att få ett slut på detta krig, säger Halyna Yusypiuk, talesperson för ukrainska ambassaden i Washington.

Analytiker menar att Trumps agerande ofta präglas av snabb växling mellan diplomatiska initiativ och hårda åtgärder.

Press på Europa

USA:s administration vill att Europa ska ta nästa steg med egna sanktioner eller tullåtgärder mot Moskva.

Samtidigt är EU:s möjligheter begränsade eftersom stora ryska företag, som Lukoil, är djupt integrerade i europeisk ekonomi, uppger Reuters.

Trots detta fortsätter Trump-administrationen att bygga ett paket av åtgärder, inklusive sanktioner som kan isolera ryska banker från det internationella betalningssystemet, i väntan på hur Moskva reagerar på de senaste amerikanska initiativen.

LÄS MER: Europa hotar med stenhård åtgärd – stryper rysk sektor

Foto: Official White House Photo D Torok

Text: Redaktionen


Postnord drabbat av problem – ber kunder höra av sig

2025 10 25

Ett tekniskt fel hos Postnord har drabbat kunder.

Kunder som kontaktat företagets kundservice riskerar att inte få sina mejl lästa.

Postnord uppmanar nu att ta kontakt via telefon eller Postnord-appen då systemfelet gjort att e-post till kundservice inte kommit fram.

Tekniskt fel

Sedan den 21 oktober klockan 14:45 har Postnord haft störningar i sitt e-postsystem på grund av ett fel hos en underleverantör.

Felet åtgärdades den 23 oktober klockan 15:00, men en del mejl som skickats under perioden 21–23 oktober har ännu inte nått fram till kundservice.

Postnord uppmanar nu därför kunder som väntar på svar att istället ringa 0771–33 33 10 eller använda chatten i Postnords app.

– Om du har mejlat oss under detta tidsintervall och inte fått svar ber vi dig istället ringa oss, uppmanar Postnord.

LÄS MER: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Tidigare problem 

Det senaste e-postfelet är inte första gången i år som postföretaget har haft tekniska problem.

Under 2025 har Postnord vid flera tillfällen rapporterat om olika typer av störningar och förseningar.

I juni meddelade företaget att en oväntat stor mängd kundärenden ledde till längre svarstider hos kundservice.

Enligt Postnord berodde det på en kombination av ökad e-handel och hög belastning inför semestertider.

– På grund av oväntade volymer har vi just nu förseningar runt om i landet och längre svarstider hos kundservice, uppgav Postnord under tillfället.

– Vi gör ständigt prognoser så att bemanning och transporter ska kunna hantera förväntade paketvolymer. Det finns dock alltid naturliga variationer som gör att volymer ibland blir större än förväntat, sade Postnord till E-handel under tiden.

Leveransförseningar

Bara en månad senare, i juli, rapporterade bolaget nya störningar – den här gången i leveranskedjor till flera Mellanöstern-länder.

Enligt Postnord berodde problemen på ett försämrat säkerhetsläge i regionen, vilket orsakade längre leveranstider.

– Därmed kan det förekomma längre leveranstider än normal, framhöll de.

LÄS MER: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: Postnord

Text: Redaktionen