Storbank bekräftar – tidig julklapp för hushållen

2024 12 04

Mitt i det tidiga julstöket levererar en av Sveriges största banker en positiv nyhet för svenska folket.

Sveriges hushåll blir rikare.

Det kan nu SEB bekräfta efter att ha tittat på hushållens brutto- och nettoförmögenhet under årets tredje kvartal.

Förklaringarna till uppgången är i första hand en positiv börs- och boprisutveckling.

– Hushållens förmögenhet fortsätter att nå nya toppnoteringar, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández i en kommentar.

Enorm summa

Totalt ökade hushållens nettoförmögenhet under perioden med 619 miljarder kronor. Det är en ökning med 2,6 procent.

Vid utgången av kvartalet hade summan uppgått till hisnande 24 140 kronor och värdet på hushållens bruttoförmögenhet steg med 639 miljarder kronor till 29 442 miljarder kronor.

Beskedet innebär ett nytt rekord.

– Det är tydligt att en kombination av stigande aktiekurser och bostadspriser nu fått förmögenheten att växa och därmed tagit igen den stora nedgången från höginflationsåren. För att trenden även ska hålla i sig under årets sista kvartal så behövs en tydligare återhämtning på börsen, säger Américo Fernández. 

Sparat 560 miljarder

Under kvartalet ökade samtliga tillgångsslag. Aktietillgångarna stod för en treprocentig ökning medan räntetillångarna och fastighetstillgångarna ökade med 0,7 respektive 2,2 procent.

Sammanlagt uppgick hushållens nysparande till 84 miljarder kronor – vilket innebär att hushållen sparat omkring 560 miljarder kronor på ett år.

Skulderna blir mindre

Samtidigt som hushållen blir rikare sjunker även svenska folkets skuldkvot – till följd av att tillgångarna steg mer än hushållens skulder.

Skulderna i sig steg visserligen totalt med 0,4 procent, men det är långsammare än den genomsnittliga ökningstakten från ett kvartal till ett annat för de tio senaste åren som legat på 1,3 procent.

Bostadslånen står för nästan 80 procent av hushållens samlade skulder och har därmed stor påverkan på hur de samlade skulderna utvecklas.

– Trots det sjunkande ränteläget fortsätter hushållens skulder att växa i en relativt måttlig takt. Den ekonomiska återhämtningen har förskjutits vilket återspeglas i hushållens dämpade inställning till både högre skulder och konsumtion, säger Américo Fernández.

– Något kontraintuitivt steg dessutom räntekvoten under kvartalet. Det förklaras av att hushållens skulder trots allt växer vilket gör att totala räntekostnader endast sjunker marginellt, samtidigt som disponibla inkomster inte haft samma starka utveckling som under föregående kvartal.

Foto: J. Michel

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen