Telekomjätte hade stora problem

2023 01 20

Kunder till teleoperatörsjätten Telenor slår larm om tekniska problem.

En konsekvens av teknikbesvären är att kunder till Telenor har fått ta emot sms som varit tydligt ämnade att skickas till helt andra personer, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det rör sig till exempel om bekräftelser på leveranser av Linas matkasse.

Men även betydligt känsligare sms, som inloggningsuppgifter till en vårdcentrals journalsystem.

– När min sambo skickade sms till mig för en stund sedan så kom det både till mig och till någon okänd kille. Han ringde upp för att säga det. När vi provade igen med två nya sms gick inget av dem fram, berättar en drabbad för GP.

Bekräftar problem

Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor, bekräftar att telekomföretaget drabbats av problem.

Hon betonar att företaget hanterar detta med största allvar, men att det är litet antal sms som hamnat fel.

– Det vi vet just nu är att en liten andel av alla sms som skickas som har problem. De allra flesta sms går fram som de ska, men någonting är fel. Vi vet inte om det är isolerat till en operatör eller om det är flera, säger kommunikationschefen till GP.

Hon tillägger:

–  Vi vet som sagt inte om det är Telenor-kunder som skickar de här sms:en. Det verkar snarare vara tvärtom, att det är dem som får dem. Än så länge finns det ingen anledning att vidta speciella säkerhetsåtgärder, det skulle snarare skapa en extra oro.

Ska vara löst på eftermiddagen

Runt 15.30 på eftermiddagen ska problemet ha lösts.

– Vi har startat om våra system och så vitt vi kan se så är störningarna borta. Vi märker också ett minskat tryck på vår kundtjänst vilket brukar vara en indikation på att allt funkar, säger Pia Rosin till Dagens Nyheter.

Andra gången på kort tid

Dagens incident är andra gången inom loppet av en månad som Telenor och dess kunder drabbas av omfattande tekniska problem.

I mitten på december rapporterades kraftigt strul med att ringa och sms:a.

Flera kunder påtalade även att det inte gick att surfa på internet och blev på så sätt isolerade från omvärlden.

–  Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! uttryckte en bestört kund på Twitter vid tillfället.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen