Telekomjätte hade stora problem

2023 01 20

Kunder till teleoperatörsjätten Telenor slår larm om tekniska problem.

En konsekvens av teknikbesvären är att kunder till Telenor har fått ta emot sms som varit tydligt ämnade att skickas till helt andra personer, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det rör sig till exempel om bekräftelser på leveranser av Linas matkasse.

Men även betydligt känsligare sms, som inloggningsuppgifter till en vårdcentrals journalsystem.

– När min sambo skickade sms till mig för en stund sedan så kom det både till mig och till någon okänd kille. Han ringde upp för att säga det. När vi provade igen med två nya sms gick inget av dem fram, berättar en drabbad för GP.

Bekräftar problem

Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor, bekräftar att telekomföretaget drabbats av problem.

Hon betonar att företaget hanterar detta med största allvar, men att det är litet antal sms som hamnat fel.

– Det vi vet just nu är att en liten andel av alla sms som skickas som har problem. De allra flesta sms går fram som de ska, men någonting är fel. Vi vet inte om det är isolerat till en operatör eller om det är flera, säger kommunikationschefen till GP.

Hon tillägger:

–  Vi vet som sagt inte om det är Telenor-kunder som skickar de här sms:en. Det verkar snarare vara tvärtom, att det är dem som får dem. Än så länge finns det ingen anledning att vidta speciella säkerhetsåtgärder, det skulle snarare skapa en extra oro.

Ska vara löst på eftermiddagen

Runt 15.30 på eftermiddagen ska problemet ha lösts.

– Vi har startat om våra system och så vitt vi kan se så är störningarna borta. Vi märker också ett minskat tryck på vår kundtjänst vilket brukar vara en indikation på att allt funkar, säger Pia Rosin till Dagens Nyheter.

Andra gången på kort tid

Dagens incident är andra gången inom loppet av en månad som Telenor och dess kunder drabbas av omfattande tekniska problem.

I mitten på december rapporterades kraftigt strul med att ringa och sms:a.

Flera kunder påtalade även att det inte gick att surfa på internet och blev på så sätt isolerade från omvärlden.

–  Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! uttryckte en bestört kund på Twitter vid tillfället.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen