Telekomjätte hade stora problem

2023 01 20

Kunder till teleoperatörsjätten Telenor slår larm om tekniska problem.

En konsekvens av teknikbesvären är att kunder till Telenor har fått ta emot sms som varit tydligt ämnade att skickas till helt andra personer, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det rör sig till exempel om bekräftelser på leveranser av Linas matkasse.

Men även betydligt känsligare sms, som inloggningsuppgifter till en vårdcentrals journalsystem.

– När min sambo skickade sms till mig för en stund sedan så kom det både till mig och till någon okänd kille. Han ringde upp för att säga det. När vi provade igen med två nya sms gick inget av dem fram, berättar en drabbad för GP.

Bekräftar problem

Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor, bekräftar att telekomföretaget drabbats av problem.

Hon betonar att företaget hanterar detta med största allvar, men att det är litet antal sms som hamnat fel.

– Det vi vet just nu är att en liten andel av alla sms som skickas som har problem. De allra flesta sms går fram som de ska, men någonting är fel. Vi vet inte om det är isolerat till en operatör eller om det är flera, säger kommunikationschefen till GP.

Hon tillägger:

–  Vi vet som sagt inte om det är Telenor-kunder som skickar de här sms:en. Det verkar snarare vara tvärtom, att det är dem som får dem. Än så länge finns det ingen anledning att vidta speciella säkerhetsåtgärder, det skulle snarare skapa en extra oro.

Ska vara löst på eftermiddagen

Runt 15.30 på eftermiddagen ska problemet ha lösts.

– Vi har startat om våra system och så vitt vi kan se så är störningarna borta. Vi märker också ett minskat tryck på vår kundtjänst vilket brukar vara en indikation på att allt funkar, säger Pia Rosin till Dagens Nyheter.

Andra gången på kort tid

Dagens incident är andra gången inom loppet av en månad som Telenor och dess kunder drabbas av omfattande tekniska problem.

I mitten på december rapporterades kraftigt strul med att ringa och sms:a.

Flera kunder påtalade även att det inte gick att surfa på internet och blev på så sätt isolerade från omvärlden.

–  Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! uttryckte en bestört kund på Twitter vid tillfället.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Kraftigt oväder drar in – vädret slår om

2024 09 07

På lördag och söndag blir det vackert och soligt i stora delar av Sverige, men sedan slår vädret om och ett oväder drar in.

De senaste dagarna har vi fått njuta av ovanligt varmt och soligt septemberväder.

På sina håll har det till och med uppmätts värmerekord för månaden.

– Ett mäktigt högtryck med centrum över västra Ryssland sträcker sig in över Skandinavien med soligt och varmt väder, där temperaturen ligger mycket över det normala för årstiden, rapporterar SMHI:s meteorolog Emma Rosengren.

Soligt och varmt i helgen

Det högtrycksbetonade vädret ser ut att stanna över helgen och bjuda på sol och värme.

– Huvudsakligen i Götaland kan det bli maxtemperaturer över 25 grader, enligt meteorologen.

I princip hela Sverige ser dock ut att få soligt väder och temperaturer över 20 grader under helgen – men sedan kommer vändningen.

Vädret slår om rejält

Redan på måndagen ser vädret ut att försämras.

Måndagen kan förvisso bli relativt varm och på sina håll solig, även om framför allt västra Sverige kan drabbas av en del regn redan då.

På tisdagen ser det ut att bli riktigt oväder.

Stora delar av Sverige drabbas av regn, bara östkusten ser ut att klara sig undan.

Temperaturen sjunker också under 20 grader i stora delar av landet.

– Lågtryck med svalare luft och nederbörd närmar sig västerifrån. Skurar och regn kan därför inte uteslutas, särskilt inte i de västra delarna av landet, enligt SMHI:s meteorolog.

Kan bli stora regnmängder

På onsdag kan det bli lite soligare igen, men temperaturen blir fortsatt ganska sval och mer normal för årstiden jämfört med de senaste dagarna.

Enligt SMHI:s 10-dygnsprognos ser temperaturen ut att ligga kvar under 20 grader, och vädret ser ut att mestadels bli molnigt.

Det ser med andra ord ut som att hösten gör sitt verkliga intåg under nästa vecka.

Regnet som väntar i början av nästa vecka kan dessutom bli kraftigt på sina håll, säger Klarts meteorolog Lasse Rydqvist till Aftonbladet.

Det gäller framför allt Jämtland, Härjedalen och Värmland.

– Det kan bli 30, 40 millimeter på ganska kort tid, så det gäller att hålla sig uppdaterad. Det är svårbedömt var det kommer att hamna, säger han till tidningen.

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 07

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen