Stora problem för Swedbanks kunder

2024 09 15

Swedbank har just nu stora problem som drabbar bankens kunder.

Många kunder har svårt att logga in på Swedbank.

Internetbanken fungerar inte som den ska, rapporterar TV4.

När kunder försöker logga in får de i stället upp ett felmeddelande.

Swedbank har ännu inte lyckats lösa problemet.

Kan inte ge besked

Enligt storbanken jobbar man just nu med att hitta en lösning.

– Vi har ett tekniskt problem som vi försöker att lokalisera, uppger bankens presstjänst, enligt kanalen.

Hur lång tid det dröjer går dock inte att svara på.

– Jag har ingen tid på när det kan vara löst, svarar presstjänsten.

Möts av felmeddelande

Kunder som har försökt logga in med hjälp av Swedbanks app har inte kunnat göra det.

I stället har de fått ett felmeddelande, enligt Expressen.

I felmeddelandet står det:

”Det har uppstått ett internt tekniskt fel. Vad god försök senare.”

Ytterligare bank har problem

Swedbank är dock inte den enda banken som har problem just nu.

Kunder hos SEB har också problem att logga in, rapporterar Aftonbladet.

Även dessa kunder möts alltså av ett felmeddelande när de försöker använda bankens tjänster.

Rekommendation till kunderna

Det är alltså oklart vad problemen hos de två storbankerna beror på.

Men enligt Swedbank så misstänker man inte att en cyberattack ligger bakom problemen.

Det finns ”inga indikationer” på det, uppger bankens presstjänst till SVT.

– Nej, utan det är ett tekniskt fel, säger man till kanalen.

Enligt presstalespersonen Åsa finns det dock en sak som kunderna kan göra för att försöka komma runt problemet.

– Jag rekommenderar våra kunder att prova att logga in flera gånger, säger hon till kanalen.

Swedbank har cirka 3,8 miljoner privatkunder i Sverige, uppger banken på sin hemsida.

Swedbank har även verksamhet i övriga Norden och i Baltikum.

Banken bildades som Föreningssparbanken 1997 och bytte namn till Swedbank år 2006.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen