Stora problem för Swedbanks kunder
2024 09 15
Swedbank har just nu stora problem som drabbar bankens kunder.
Många kunder har svårt att logga in på Swedbank.
Internetbanken fungerar inte som den ska, rapporterar TV4.
När kunder försöker logga in får de i stället upp ett felmeddelande.
Swedbank har ännu inte lyckats lösa problemet.
Kan inte ge besked
Enligt storbanken jobbar man just nu med att hitta en lösning.
– Vi har ett tekniskt problem som vi försöker att lokalisera, uppger bankens presstjänst, enligt kanalen.
Hur lång tid det dröjer går dock inte att svara på.
– Jag har ingen tid på när det kan vara löst, svarar presstjänsten.
Möts av felmeddelande
Kunder som har försökt logga in med hjälp av Swedbanks app har inte kunnat göra det.
I stället har de fått ett felmeddelande, enligt Expressen.
I felmeddelandet står det:
”Det har uppstått ett internt tekniskt fel. Vad god försök senare.”
Ytterligare bank har problem
Swedbank är dock inte den enda banken som har problem just nu.
Kunder hos SEB har också problem att logga in, rapporterar Aftonbladet.
Även dessa kunder möts alltså av ett felmeddelande när de försöker använda bankens tjänster.
Rekommendation till kunderna
Det är alltså oklart vad problemen hos de två storbankerna beror på.
Men enligt Swedbank så misstänker man inte att en cyberattack ligger bakom problemen.
Det finns ”inga indikationer” på det, uppger bankens presstjänst till SVT.
– Nej, utan det är ett tekniskt fel, säger man till kanalen.
Enligt presstalespersonen Åsa finns det dock en sak som kunderna kan göra för att försöka komma runt problemet.
– Jag rekommenderar våra kunder att prova att logga in flera gånger, säger hon till kanalen.
Swedbank har cirka 3,8 miljoner privatkunder i Sverige, uppger banken på sin hemsida.
Swedbank har även verksamhet i övriga Norden och i Baltikum.
Banken bildades som Föreningssparbanken 1997 och bytte namn till Swedbank år 2006.
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen