Stora problem för Swedbank
2023 01 25
Elkunder uppmanas att anmäla sitt bankkonto till Swedbank för att på snabbast möjliga vis kunna ta del av elstödet till hushåll i elområde 3 och 4.
– För att utbetalningen ska bli så snabb och smidig som möjligt bör den enskilde anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari, framhåller Försäkringskassan – myndigheten som ansvarar för utbetalningen.
Även Swedbanks kunder uppmanas att kontrollera om de har ett konto i kontoregistret.
Stora problem
Efter Försäkringskassans uppmaning har mängder av elkunder vallfärdat till Swedbanks hemsida för att klicka sig vidare till fliken för kontoregistrering.
Anstormningen har skapat problem. Bankens hemsida klarar inte av belastningen och flera användare upplever stora svårigheter med att nå sidan.
– På grund av den höga belastningen tar det längre tid än normalt att komma åt sidan. Vi beklagar så klart det här, säger Hannes Mård, presskommunikatör Swedbank, till Expressen.
Han uppmanar elkunder att försöka på nytt vid ett senare tillfälle.
– Vi ber dem som har problem att komma tillbaka till sajten vid ett senare tillfälle.
Det här gäller
Utbetalningen av elstödet till hushåll i elområde 3 och 4 kommer att börja den 20 februari. Personer, som har rätt att ta del av stödet, kan förvänta sig att pengarna når bankkontot några dagar senare.
Det är möjligt att anmäla sitt konto även efter den 13 februari för att snabba på processenen, men då kan utbetalningen dröja ytterligare några dagar.
– Den som inte anmäler ett konto till Swedbanks system behöver inte vara orolig. Om det inte finns något konto hos Swedbank, ser vi om det finns ett bankkonto registrerat hos oss på Försäkringskassan eller hos Pensionsmyndigheten och betalar elstödet dit, uppger Försäkringskassan.
Om Försäkringskassan inte identifierar ett utbetalningskonto kommer en utbetalningsavi att skickas till berörda konsumenter.
– Det är kostnadsfritt att lösa in avin online, alternativt löser man in den hos ett ombud mot en avgift.
Text: Redaktionen