Stora problem för många som vill beställa pizza

2024 01 01

Det strular ordentligt på den stora pizzadagen.

På nyårskvällen är det många som har varit ute och firat in det nya året med vänner och familj.

Det har blivit tradition i Sverige att köpa hem pizza dagen efter för att återhämta sig.

Den här gången har det dock inte gått som planerat för många, då många pizzerior larmar om kunderna inte når fram via telefon.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Det är förjävligt”

Många ägare av pizzerior ser fram emot den stora pizzadagen och säljer bra på nyårsdagen.

På måndagen kommer dock uppgifter om att ett hundratal pizzerior har problem med beställningarna.

– Hur kan det vara just i dag? Det är förjävligt, så ska det inte vara. Det står ju till och med i almanackan att det är pizzans nationaldag, säger Moses Ergul som äger en pizzeria i Norrköping.

Har en störning

Telia bekräftar att man har en störning som har negativa effekter på en specifik växelfunktion.

– Vi jobbar för fullt att lösa det men jag kan inte säga när det är klart, säger Telias presschef Irene Krohn.

Det finns inga uppgifter om varför problemet har uppstått eller när det kommer att vara åtgärdat.

Ägare av pizzerior har vittnat om att man har skickat hem personal på grund av problematiken och beklagar sig över att det skett just idag.

Stora förberedelser

Många pizzerior gör stora förberedelser inför den nationella pizzadagen och får nu stora besvär på grund av störningarna.

En som har förberett sig på en hektisk dag är Vincent Cavaleri från Sundsvall.

– Vi bakar på dubbla ytor, vi gör dubbel så stor degsats och försöker vara så snabba som möjligt, säger han till SVT.

“Finns potential”

Det är oklart om även Vincent har drabbats av de stora problemen, men hans ambition är i vilket fall att stärka den napolitanska pizzakulturen i Sverige, en pizzatyp som är ett alternativ för många idag.

– Jag såg att det fanns ett stort behov av att utveckla den napolitanska pizzan i Sverige, det finns potential, även att utveckla det jag gör, säger Vincent Cavaleri.

Foto: M. Motebassem

Text: Redaktionen


18 november 2025

Bubbelvatten granskas – kan tas bort från affärer

2025 11 18

Ett populärt mineralvatten anklagas för att vilseleda kunder.

En fransk domstol ska besluta om det kolsyrade vattenmärket Perrier måste dra tillbaka sina flaskor från butik efter kritik om att vattnet inte är “naturligt mineralvatten” som påståtts, rapporterar Reuters.

Slår larm

Perrier, som även säljs i Sverige och finns i många svenska butiker, riskerar nu att tvingas ändra etiketten eller återkalla flaskor.

Detta efter att den franska konsumentorganisationen UFC-Que Choisir har begärt en akut prövning av Perriers märkning.

Organisationen vill att alla flaskor ska återkallas.

Organisationen hävdar att märket vilseleder konsumenter eftersom vattnet genomgått behandlingar som inte klassas som naturliga.

– Perrier-vatten som märks som “naturligt mineralvatten“ är inte naturligt. Nestlé har använt, och fortsätter att använda, olagliga behandlingar för denna kategori vatten, säger UFC-Que Choisir.

Bakgrunden till kritiken är att franska medier avslöjat att många mineralvattenproducenter tidigare behandlat sitt vatten för att förhindra kontaminering, något som enligt granskningen har dolts av staten.

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Nestlé försvarar sig

Nestlé, som äger Perrier, har sedan dess bytt metod till mikrofiltation, som de menar är säker och inte påverkar mineralinnehållet.

– Vi bestrider starkt alla påståenden från UFC Que Choisir, säger en talesperson för Nestlé Waters France inför domstolsbeslutet.

Företaget har även justerat mikrofiltret i fabriken i Vergeze efter önskemål från lokala myndigheter och väntar på formellt godkännande för fortsatt produktion.

Globalt och populärt märke

Perrier är känt för sina gröna, tårdroppliknande flaskor och har producerats från källvatten i södra Frankrike sedan 1800-talet.

Märket är en global ikon på bubbelvattenmarknaden och har ägts av Nestlés Waters-division sedan 1992.

I Sverige säljs Perrier i många livsmedelsbutiker och uppskattas av svenska konsumenter för sin karaktäristiska smak och stil.

Domstolens beslut väntas under dagen, och kan få konsekvenser för både försäljning och märkning av Perrier.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Congerdesign

Text: Redaktionen


Har blivit fel – Swedbank får 837 miljoner kronor

2025 11 18

Swedbank och dess styrelseordförande Göran Persson kan räkna hem en tidig julklapp.

Eller kanske rättare sagt 837 miljoner sådana.

Det är nämligen lika många kronor som storbanken plötsligt får tillbaka, meddelar Swedbank i ett pressutskick på tisdagen.

Återbetalningen kommer från Skatteverket efter att myndigheten svängt i hur mycket moms Swedbank egentligen ska betala.

Enligt beslut från Skatteverket har Swedbank betalat för mycket moms 2019, 2020, 2022 och 2023, skriver storbanken i en kommentar.

Godkänt ny metod

Den stora summan kommer till god nytta för Swedbank. Banken låter meddela att dess kostnader därmed minskar med samma belopp under årets sista kvartal.

Hela historien bottnar i att Skatteverket svängt.

Myndigheten har godkänt en ny metod för beräkning av det som kategoriseras som avdragsgill moms.

Och det kan mycket väl bli så att Swedbank får tillbaka än mer pengar. 

– Swedbank har tidigare i år mottagit momsåterföringar för 2016-2018, och även kommunicerat att banken ansökt om återföring för 2019-2023. Swedbank inväntar därmed beslut avseende 2021, informerar banken.

Slog förväntningarna

När Swedbank i oktober gav besked om årets tredje kvartal landade rörelseresultatet på 10.809 miljoner kronor.

De samlade intäkterna uppgick till 17.105 miljoner kronor. Det förväntade siffran låg inför delårsrapporten på 16.653 miljoner kronor enligt Privata Affärer.

– Swedbank levererar återigen ett starkt resultat i en osäker omvärld, framhöll Jens Eriksson, vd och koncernchef på Swedbank, i ett uttalande efteråt.

LÄS MER: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Fakta: Swedbank

Styrelseordförande: Göran Persson (sedan 2019)

Antal privatkunder i Sverige: 3,8 miljoner

Antal privatkunder i Estland, Lettland, Litauen: 3,5 miljoner

Antal företagskunder i Sverige: 250 000 

Antal företagskunder i Estland, Lettland, Litauen: 300 000

Antal kontor i Sverige: 142

Antal kontor i Estland, LEttland, Litauen: 69

Antal medarbetare: 16 444

Källa: Swedbank

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Johanna Ejemalm/Talarforum resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen