Stora problem för LKAB – ”väldigt allvarlig situation”

2024 04 26

Gruvföretaget LKAB har allvarliga problem.

Problemen med järnvägen fortsätter att skapa problem för det statliga gruvbolaget LKAB.

Företaget har gjort miljardförluster i år, vilket bland annat sägs bero på urspårningarna på Malmbanan.

Nu har företaget så allvarliga problem att man kan behöva stänga en gruva, rapporterar SR.

Kan inte transportera

Företagets vd, Jan Moström, beskriver situationen som mycket allvarlig för gruvjätten.

– Vi kan inte transportera ut den malm som vi löpande bryter, och det då i kombination med att vi har byggt upp stora lager gör att det är en väldigt allvarlig situation. Och i en sådan situation så finns det ju inget alternativ till att stänga produktionskapacitet, säger han till radiokanalen.

De akuta problemen på Malmbanan har förvisso lösts – tågen rullar igen.

Men LKAB menar att enkelspåret från Kiruna inte räcker till.

Man kan inte leverera all malm till kunderna.

Läggs i malpåse

Detta leder till stora problem, som nu alltså har fått LKAB att överväga att dra ner på produktionen.

– Det handlar om ett läge där vi måste lägga gruvproduktion och förädlingskapacitet i malpåse, säger Jan Moström.

Beskedet innebär att cirka 600 arbetstillfällen riskerar att påverkas, rapporterar radiokanalen.

Anders Borg ny ordförande

Samtidigt kom idag också det sedan tidigare väntade beskedet att förre finansministern Anders Borg (M) blir ny ordförande i LKAB.

Borg tar över rollen efter tidigare statsministern Göran Persson.

Anders Borg har suttit som ledamot i LKAB:s styrelse sedan i fjol, uppger SVT.

Och nu tar han alltså över ordförandeklubban, efter att ha blivit nominerad till rollen av finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Facket är dock inte alltför förtjusta i utnämningen.

– Man hade gärna sett vår nuvarande ordförande sitta något år till för att sätta igång allt det här som har med omställningen att göra, säger Tomas Larsson, ordförande för fackklubben Gruvfyran, till kanalen.

Foto: C Onojeghuo

Text: Redaktionen


JUST NU: Ekonomisk jättesmäll – ”skadar hela Sverige”

2025 08 13

Sveriges södra elområden har under en längre tid tampats med höga elpriser.

Nu syns konsekvenserna.

De höga elpriserna leder till ökad arbetslöshet i södra Sverige. Samtidigt tvingas företag att flytta investeringar norrut, där elpriserna är lägre.

Det berättar Johan Eklund, vd för Sydsvenska Handelskammaren, i en intervju med Affärsvärlden.

– Det är effekter av att man flyttar produktion och anställning över gränserna för att utnyttja prisskillnaderna. Det är väldigt skadligt och innebär samhällsekonomiska förluster, säger han till tidningen.

”Skadar hela Sverige”

Roger Bergström, vd på pappersbruket Hylte Papers, delar bedömningen.

Han konstaterar att utvecklingen i södra delen av landet ”skadar hela Sverige”.

Bergström pekar på att en stor del av Sveriges industri finns i de södra elområdena SE3 och SE4. Enligt vd:n slår de höga elpriserna också mot svenska företag på den internationella marknaden.

– Elpriset slår hårt mot hela industrin. Både mot de som är små, och de som är stora, säger Bergström till Affärsvärlden.

Vill ändra hela elmodellen

Regeringen har öppnat för att avskaffa modellen med fyra elområden.

–  Regeringen har tagit ett första steg mot färre elområden i Sverige, sade  energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff i maj.

Målet är att minska dagens fyra elområden till tre, två eller ett enda område.   

– Det skulle kunna jämna ut elpriserna, konstaterade Busch.

Fakta: Elprisskillnaderna i Sverige

- Sverige består av fyra elområden:

  • Elområde Luleå SE 1
  • Elområde Sundsvall SE 2
  • Elområde Stockholm SE 3
  • Elområde Malmö SE 4

- Syftet med indelningen i olika elområden är att tydliggöra var i Sverige det finns behov av att förstärka elnätet och var det finns behov av ökad elproduktion.

- Elkunder i södra Sverige får tidvis betala ett högre pris jämfört med elkunder i norra Sverige. Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga

Källa: Energimarknadsinspektionen

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: J. NaturePhotos

Text: Redaktionen


Tvärvändning för elbilar i Sverige – första gången någonsin

2025 08 13

Nyregistreringarna av elbilar har minskat för första gången i Sverige.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt färsk statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

En kundgrupp sticker ut

Minskningen är störst hos kunder som väljer att leasa sin bil.

– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Nyström.

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS MER: Ny tung konkurs i bilbranschen

Stora skillnader

SCB:s statistik visar också att det är vanligare att män äger elbilar. År 2022 ägdes 75 procent av de nyregistrerade elbilarna av män. År 2024 hade andelen sjunkit till 68 procent.

Skillnaderna är också stora mellan landets kommuner.

– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen