Stora problem för ICA-butiker – tvingas stänga snabbkassor

2024 05 03

ICA-butiker har problem med sina snabbkassor.

Snabbkassor med självscanning är en uppfinning som många kunder uppskattar eftersom det går snabbt och smidigt att själv scanna sina varor.

Men snabbkassorna har också skapat problem för en del ICA-handlare.

Det finns nämligen kunder som utnyttjar systemet för att kunna stjäla varor.

Problemet har blivit så stort att en del butiker tvingas stänga sina snabbkassor.

”Oärliga människor”

Den senaste i raden är en ICA-butik i Munkebäck i Göteborg, rapporterar SR.

Där har man nu beslutat att stänga snabbkassorna på grund av stölder.

– Jättetråkigt, jag vill ju göra allting för att förenkla för den ärliga kunden, och det här var ett bra alternativ. Men tyvärr, säger Per Collins, ICA-handlare i Munkebäck, till radiokanalen.

Flera butiker har vidtagit liknande åtgärder under den senaste tiden.

Stölderna har helt enkelt blivit ett för stort problem för att butikerna ska ha råd att bortse ifrån det.

– Vi såg ju att stölderna i de här kassorna är alldeles för höga, och oärliga människor utnyttjade systemet, förklarar Per Collins.

I dagsläget finns det inga planer på att återinföra snabbkassorna i butiken. Den frågan kan bli aktuell igen först när tekniken har utvecklats så pass att stölder kan förhindras.

Fördubblade kostnader

Butiken i Munkebäck är långt ifrån den enda som har haft stora problem med stölder i självscanningskassorna.

Det har tidigare rapporterats om en stöldvåg som har slagit hårt mot många butiker.

Det har bland annat gällt butiker i Västsverige och i Stockholm.

Förra året tvingades till exempel ICA Aptiten på Södermalm i Stockholm att stänga sin självutcheckning på grund av stölder, rapporterade DN.

Detta sedan butikens kostnader för dolt svinn hade fördubblats, från 4,5 miljoner till 9 miljoner kronor, på ett år.

– Det är lätt att ”glömma” en ost, en köttbit eller en burk löjrom för 1 400 kronor, sade ICA-handlaren Ulf Svensson till tidningen.

– Huvudanledningen till att vi har gjort detta är stölderna. Det går ut enorma mängder bakvägen, förklarade han.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen