Stora problem för ICA-butiker – tvingas stänga snabbkassor

2024 05 03

ICA-butiker har problem med sina snabbkassor.

Snabbkassor med självscanning är en uppfinning som många kunder uppskattar eftersom det går snabbt och smidigt att själv scanna sina varor.

Men snabbkassorna har också skapat problem för en del ICA-handlare.

Det finns nämligen kunder som utnyttjar systemet för att kunna stjäla varor.

Problemet har blivit så stort att en del butiker tvingas stänga sina snabbkassor.

”Oärliga människor”

Den senaste i raden är en ICA-butik i Munkebäck i Göteborg, rapporterar SR.

Där har man nu beslutat att stänga snabbkassorna på grund av stölder.

– Jättetråkigt, jag vill ju göra allting för att förenkla för den ärliga kunden, och det här var ett bra alternativ. Men tyvärr, säger Per Collins, ICA-handlare i Munkebäck, till radiokanalen.

Flera butiker har vidtagit liknande åtgärder under den senaste tiden.

Stölderna har helt enkelt blivit ett för stort problem för att butikerna ska ha råd att bortse ifrån det.

– Vi såg ju att stölderna i de här kassorna är alldeles för höga, och oärliga människor utnyttjade systemet, förklarar Per Collins.

I dagsläget finns det inga planer på att återinföra snabbkassorna i butiken. Den frågan kan bli aktuell igen först när tekniken har utvecklats så pass att stölder kan förhindras.

Fördubblade kostnader

Butiken i Munkebäck är långt ifrån den enda som har haft stora problem med stölder i självscanningskassorna.

Det har tidigare rapporterats om en stöldvåg som har slagit hårt mot många butiker.

Det har bland annat gällt butiker i Västsverige och i Stockholm.

Förra året tvingades till exempel ICA Aptiten på Södermalm i Stockholm att stänga sin självutcheckning på grund av stölder, rapporterade DN.

Detta sedan butikens kostnader för dolt svinn hade fördubblats, från 4,5 miljoner till 9 miljoner kronor, på ett år.

– Det är lätt att ”glömma” en ost, en köttbit eller en burk löjrom för 1 400 kronor, sade ICA-handlaren Ulf Svensson till tidningen.

– Huvudanledningen till att vi har gjort detta är stölderna. Det går ut enorma mängder bakvägen, förklarade han.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – “Det vältes kundkorgar och hyllor”

2024 11 20

Polis har larmats till en av många Rusta-butiker som har lockat till enormt intresse.

Det är sociala medier som har bidragit till en sanslös rusning till Rustabutiker.

Butikskedjan har märkt av ett enormt intresse för en av deras produkter som har trendat på bland annat Tiktok.

Det rör sig om ett stylingverktyg för håret som bland annat har lett till att polisiär närvaro har krävts vid en av butikerna.

Det rapporterar Ttela.

Används på flera sätt

Produkten i fråga är ett stylingverktyg för håret som bland annat torkar och lockar håret.

Det handlar om en produkt som liknar Dyson Airwrap som vanligtvis kostar 6 000 kronor.

Rusta säljer den liknande produkten för 1 000 kronor - men har nu börjat sälja den för halva priset.

Det har lett till stor uppståndelse.

– Det vältes kundkorgar och hyllor, och de stod och slet i en låda flera stycken, säger en person som stod i kön till Ttela.

“Sjukaste jag sett”

Skrikande personal, bråkande kunder och allmän oreda ledde till att polisen fick larmas till en butik i Trollhättan gällande “en kampanj som urartat”.

Medarbetare trycktes upp mot hyllor och diverse hatfulla kommentarer utbyttes mellan kunder.

Bråken och hetsen chockade såväl besökande kunder som personalen.

– Det var nog det sjukaste jag sett, som taget ur en film, fortsätter kvinnan som Ttela pratat med.

Tänk på detta

Det är som bekant rea-tider i många butiker och mängder av konsumenter ger sig ut för att fynda produkter.

Konsumentverket har riktat flera tips till kunder inför vad som kan vara en svårnavigerad tid.

– Försök att hålla koll på priser över tid och jämför med hjälp av prisjämförelseverktyg på nätet, framhåller Konsumentverket.

– Företag som visar att de sänkt priset på en vara på nätet är skyldiga att ange det lägsta priset som produkten haft de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Samma gäller om priset har sänkts gradvis. 

Undersök själv

Konsumentverket fortsätter.

– Kolla om du har rätt att ångra, lämna tillbaka eller byta det du köpt. Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det. 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen