Stora förändringar på Instagram

2024 04 11

Två stora förändringar har gjorts på Instagram.

Den ena förändringen är en åtgärd för att stärka unga människors säkerhet på plattformen.

Åtgärden handlar om att unga människor inte ska behöva utsättas för olämpliga bilder i direktmeddelanden.

Därför har Instagram infört en ny skyddsfunktion som innebär att nakenbilder omedelbart blir suddiga om mottagaren är minderårig, rapporterar Engadget.

Syftet är också att skydda unga mot digital utpressning.

Politisk policy väcker protester

Det är dock en annan stor förändring som har väckt desto större diskussioner på senare tid.

Det handlar om den nya policyn för politiskt innehåll.

Den infördes tidigare under vårvintern, men nu har hundratals Instagram-kreatörer skickat in ett öppet brev till Meta (som äger och förvaltar Instagram) för att protestera mot den nya policyn.

Policyn medför att användare automatiskt ser mindre politiskt innehåll, såvida de inte själva går in och ändrar inställningen.

De som protesterar menar att policyn försvårar kreatörernas arbete.

– Att en sådan här ändring gör att man inte kan utbilda folk och nå ut med information till nya konton som inte följer en. Kanske då kring hur man röstar, vad man har för rättigheter, vad som händer i världen, säger techreportern Effie Karabuda i SR.

Märkt av förändringen

Bakom protestbrevet står Accountable Tech, en organisation som vill se en bättre reglering av så kallade Big Tech-bolag. Även organisationen GLAAD, som jobbar för HBTQ-personers rättigheter, står bakom protestbrevet.

– Policyn underminerar räckvidden för vårt online-innehåll, står det bland annat i brevet, enligt Forbes.

En som stämmer in i kritiken mot policyn är debattören och tidigare polisen Nadim Ghazale, som är aktiv på Instagram.

– Jag kan säga att jag har märkt av den, i egenskap av att de inläggen som jag har lagt, som har ett visst politiskt innehåll eller som har en politisk laddning, har fått betydligt mindre engagemang än mina andra inlägg, säger han till SR.

Text: Redaktionen

Foto: S. Feyissa


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen