Stor succé för Lidl

2024 06 18

Matjätten Lidl växer i snabb takt.

Livsmedelskedjan fortsätter att växa snabbare än marknaden, visar bokslutet för förra verksamhetsåret.

Nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder, till 18,6 miljarder, meddelar företaget.

Det är en ökning med 11 procent.

Matjätten säkrar en allt större del av den svenska marknaden – och planerar att expandera ytterligare.

Växer så det knakar

Lidl har vuxit med mer än 30 procent de senaste två åren.

Under samma period har marknaden som helhet bara vuxit med 13,2 procent.

Enligt företaget kan framgången bland annat förklaras med att man gjorde stora investeringar i sänkta priser i tider av hög inflation.

Det har påverkat resultatet – en förlust på -185 MSEK – men lett till att man lyckats locka till sig allt fler kunder.

– När vi tog initiativet att sänka och frysa priserna på ett stort antal produkter i mars 2023 så var det för att ta ansvar genom att bryta matinflationens uppåtgående spiral, säger Lidl:s VD, Jakob Josefsson, i ett uttalande.

– Vi ville underlätta för hushållen i det tuffa ekonomiska klimatet, med skenande matkostnader, tillägger han.

Resultatutvecklingen var därför väntad och ses som en investering.

Planerar fler butiker

Det är sjunde året i rad som företaget växer snabbare än branschen, uppger matjätten.

Förra året lanserade man också varumärket Matriket, med målet att erbjuda svenskproducerad mat av hög kvalitet till lågt pris.

Företaget planerar också att expandera ytterligare.

Man avser bland annat att öppna fler butiker runt om i Sverige.

– Arbetet med att hitta nya platser i områden där många människor passerar fortsätter hela tiden med det långsiktiga målet på 300 butiker i sikte, uppger företaget.

Många städer aktuella

Nyligen har man tagit det första spadtaget för en ny butik i Eslöv.

I slutet av förra året rapporterade MarcusOscarsson.se att Lidl planerar nya butiker i bland annat Umeå, Östersund, Mora, Västerås, Uppsala, Bromma, Lidingö, Stockholm, Örebro och Eskilstuna.

Nya butiker uppgavs också planeras i Linköping, Norrköping, Strömstad, Stenungsund, Göteborg och Jönköping.

Även Kalmar, Färjestaden, Kungsbacka, Varberg, Laholm, Helsingborg, Lund, Simrishamn, Svedala, Vellinge, Höllviken och Malmö uppgavs ingå i expansionsplanen.

Foto: KM Hodge

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen