Stor succé för Lidl

2024 06 18

Matjätten Lidl växer i snabb takt.

Livsmedelskedjan fortsätter att växa snabbare än marknaden, visar bokslutet för förra verksamhetsåret.

Nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder, till 18,6 miljarder, meddelar företaget.

Det är en ökning med 11 procent.

Matjätten säkrar en allt större del av den svenska marknaden – och planerar att expandera ytterligare.

Växer så det knakar

Lidl har vuxit med mer än 30 procent de senaste två åren.

Under samma period har marknaden som helhet bara vuxit med 13,2 procent.

Enligt företaget kan framgången bland annat förklaras med att man gjorde stora investeringar i sänkta priser i tider av hög inflation.

Det har påverkat resultatet – en förlust på -185 MSEK – men lett till att man lyckats locka till sig allt fler kunder.

– När vi tog initiativet att sänka och frysa priserna på ett stort antal produkter i mars 2023 så var det för att ta ansvar genom att bryta matinflationens uppåtgående spiral, säger Lidl:s VD, Jakob Josefsson, i ett uttalande.

– Vi ville underlätta för hushållen i det tuffa ekonomiska klimatet, med skenande matkostnader, tillägger han.

Resultatutvecklingen var därför väntad och ses som en investering.

Planerar fler butiker

Det är sjunde året i rad som företaget växer snabbare än branschen, uppger matjätten.

Förra året lanserade man också varumärket Matriket, med målet att erbjuda svenskproducerad mat av hög kvalitet till lågt pris.

Företaget planerar också att expandera ytterligare.

Man avser bland annat att öppna fler butiker runt om i Sverige.

– Arbetet med att hitta nya platser i områden där många människor passerar fortsätter hela tiden med det långsiktiga målet på 300 butiker i sikte, uppger företaget.

Många städer aktuella

Nyligen har man tagit det första spadtaget för en ny butik i Eslöv.

I slutet av förra året rapporterade MarcusOscarsson.se att Lidl planerar nya butiker i bland annat Umeå, Östersund, Mora, Västerås, Uppsala, Bromma, Lidingö, Stockholm, Örebro och Eskilstuna.

Nya butiker uppgavs också planeras i Linköping, Norrköping, Strömstad, Stenungsund, Göteborg och Jönköping.

Även Kalmar, Färjestaden, Kungsbacka, Varberg, Laholm, Helsingborg, Lund, Simrishamn, Svedala, Vellinge, Höllviken och Malmö uppgavs ingå i expansionsplanen.

Foto: KM Hodge

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen