Stor strejk – flera svenska flyg drabbas

2024 02 20

En omfattande flygstrejk i Tyskland kommer att slå mot Sverige.

Det uppger flygplatsoperatören Swedavia på måndagskvällen.

Enligt Swedavia kommer flera svenska flyg påverkas under den dygnslånga strejken som 25 000 arbetare kommer att delta i. 

Exakt hur många svenska flyg som kommer att drabbas är fortfarande oklart. 

– Det vi vet just nu är att strejken kommer att påverka ett 30-tal flyg i Sverige.

Det säger Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia, till GP.

Uppmanar resenärer

Över 100 000 passagerare beräknas påverkas av strejken under tisdagen, enligt det tyska flygbolaget Lufthansa.  

Hur många av dem som är svenska kan Swedavia inte svara på.

Enligt flygplatsoperatören är det endast flyg från Lufthansa som påverkas av strejken. Övriga tyska flygbolag kommer att fungera som vanligt. 

Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade via Swedavias hemsida.

Det går även att ta direktkontakt med Lufthansa, uppger Peter Wärring.

 Swedavias talesperson framhåller att den tyska flygjätten redan börjat agera.

– Lufthansa har redan nu börjat ta kontakt med berörda resenärer för ombokning av de inställda flygen, säger Wärring till GP.

12,5 procent

Den omfattande flygstrejken i Tyskland kommer att inledas klockan 04.00 på tisdagsmorgonen och avslutas klockan 07.00 på onsdagen.

Bakgrunden till strejken är att Lufthansas markpersonal kräver högre ersättning.

Genom sitt fackförbund kräver arbetarna en löneökning på 12,5 procent, eller minst 500 euro extra i månaden under en tolvmånadersperiod.

De vill även ha en engångsbetalning på 3 000 euro för att kompensera för inflationen, rapporterar Reuters.

Andra gången den här månaden

Tyskland, som är Europas största ekonomi, har drabbats av flera landsomfattande strejker den senaste tiden.

Det är andra gången i februari som Lufthansas markpersonal går ut i strejk.

Den 7 februari stannade de 25 000 arbetarna hemma från jobbet i protest mot löneutvecklingen.

Strejken varade i ett dygn. Totalt drabbades cirka 100 000 flygpassagerare, då 900 av Lufthansas 1 000 planerade flygningar fick ställas in.

Foto: R. Parmly

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen