Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

14nov2025

JUST NU: Kris i Ryssland – kallar in 12 000 nordkoreaner

2025 11 14

Ryssland har kallat in ett stort antal nordkoreaner för att stötta kriget mot Ukraina.

Den ryska krigsmakten kämpar med att bemanna sitt krig mot Ukraina.

Det gäller på stridsfältet, men också i de stora anläggningarna som förser trupperna med materiel.

– Ryssland håller på att få slut på arbetare för att bygga sina djupattackdrönare, rapporterar Kyiv Independent, med hänvisning till ett uttalande från Ukrainas militära underrättelsetjänst.

– Ukraina uppger att Ryssland nu har bett Nordkorea om hjälp. Ryssland planerar att importera 12 000 nordkoreanska arbetare för att tillverka sina drönare i slutet av året.

Ska till Tatarstan

De nordkoreanska arbetarna uppges vara på väg till Rysslands drönarfabrik i Tatarstan.

Där tillverkas huvuddelen av den ryska versionen av Shaheddrönarna, som ursprungligen kommer från Iran.

– En ukrainsk general har uppgett att 20 000 nordkoreaner arbetade i ryska vapenfabriker i början av oktober, uppger tidningen.

Nordkorea har också skickat soldater som slåss på den ryska sidan av kriget i Ukraina.

– I gengäld får Nordkorea tillgång till kunskap för att kunna modernisera sin vapenindustri.

LÄS OCKSÅ: Tyskland ställer tungt krav på Zelenskyj

Rekryterat från Afrika och Asien

Ryssland har rekryterat både soldater och annan arbetskraft från flera länder sedan krigets start i februari 2022.

Bland annat från flera fattiga länder i Afrika och Asien.

– Ryssland har aktivt rekryterat och kidnappat arbetare till sin krigsmaskin från många utvecklingsländer, särskilt Afrika och Centralasien, uppger Kyiv Independent.

Många från Nordkorea

Ryssland har starka band till regimen i Nordkorea, och drar nytta av landets totalitarism och fattigdom.

– En rapport från USA:s utrikesdepartement från 2017 noterade "slavliknande förhållandena" för nordkoreanska arbetare som bodde i arbetsläger, särskilt inom skogsavverkning. Då uppskattade de att 20 000 nordkoreaner importerades till Ryssland varje år, upp tidningen.

LÄS MER: Putin desperat – vänder sig till Rysslands fattigaste

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


14nov2025

Volvos flopp – kunder kompenseras med 16 000 kronor

2025 11 14

Volvo backar nu från en omtalad satsning på två av sina modeller.

Det handlar om modellerna Volvo EX90 och ES90, där utrustningen nu ändras för de nyproducerade bilarna.

Biltillverkaren har tidigare meddelat att modellerna ska utrustas med en lidarsensor.

En satsning som Volvo själva hyllat.

– Lidar är en fantastisk sensor och nästa steg i utvecklingen. Vi tror att lidar behövs för att kunna göra autonom körning på ett säkert sätt, sa Volvo Cars säkerhetsansvarige Martin Magnusson, till Vi Bilägare i samband med att Volvo EX90 lanserades.

Nu tas den bort

Men nu vänder biltillverkaren i frågan, och sensorn tas nu bort från modellerna.

Och anledning ska vara att Volvo inte får tag på komponenter i tillräckligt stor utsträckning.

– På grund av en oväntad komponentbrist kommer din bil att levereras utan denna teknik. Detta innebär också att bilen kommer att få en uppdaterad design med en mer slank och aerodynamisk taklinje, skriver Volvo Cars i ett brev till de kunder som har en liggande beställning, uppger tidningen Auto Motor & Sport.

Kunderna får kompensation

De kunder som väntar på en leverans av någon av de två modellerna kommer kompenseras med ett prisavdrag på 16 000 kronor.

Volvo kommer att ta kontakt och meddela berörda kunder, uppger biltillverkaren.

Den svenska biltillverkaren har dock redan levererat många bilar med lidarsensorn, men de kunderna berörs inte av det nya beskedet.

– Vi planerar att fortsätta rulla ut mjukvaruuppdateringar för förbättring och nya funktioner för alla våra EX90 och ES90, inklusive de som är utrustade med en lidar, säger Volvo Cars presschef Magnus Holst, till Vi Bilägare.

LÄS OCKSÅ: Över hälften har samma fel – vanligaste missen i bilbesiktningen

Volvo stäms

Lidarsensorerna har levererats till Volvo av det amerikanska företaget Luminar.

Företaget har tidigare haft stora ekonomiska bekymmer.

Efter Volvos besked har Luminar lämnat in en stämningsansökan för avtalsbrott mot den svenska biltillverkaren.

Leveranserna har pausats i väntan på en lösning i konflikten.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Volvo

Text: Redaktionen