Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

JUST NU: Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 17

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Text: Redaktionen


17nov2025

”Sålde slut förra året” – Elgiganten avslöjar Black Friday-favoriten

2025 11 17

Black Friday står för dörren.

En av årets stora shoppingtillfällen är snart här och anses av många som startskottet på julhandeln.

På Elgiganten väntar man sig en kraftig anstormning av kunder.

– Vi väntar oss upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg, uppger företaget i ett uttalande.

Och elektronikkedjan hävdar att det finns en tydlig anledning bakom de ökande försäljningsvolymerna under Black Friday.

– Svenska konsumenter planerar sina inköp mer strategiskt och investerar i teknik som gör vardagen enklare och hemmet smartare.

Succé förra året

Förra året var det särskilt en produkt som stack ut och sålde slut, en trend som kan hålla i sig.

– Robotdammsugaren har blivit en självklar del av det smarta hemmet. Förra året sålde flera modeller slut redan innan veckan var över och den trenden ser ut att fortsätta, uppger Elgiganten.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Letar inte efter det billigaste

Enligt Elgigantens prognos kommer också de stora skärmarna att dominera försäljningen under årets Black Friday.

– Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday, säger kedjans vd Niclas Eriksson, i ett uttalande.

– En espressomaskin i premiummodell eller en stor tv till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell. Samtidigt ser vi att intresset för smart teknik, som träningsklockor och AI-datorer, fortsätter att växa.

Elgigantens trendspaning

Elgiganten har 170 butiker i Sverige.

Elektronikkedjan är en del av en koncern som har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna.

Inför Black Friday 2025 tror företaget lite extra på följande produkter.

- Datorer med inbyggda AI-funktioner

- TV med skärmar är en av årets mest växande trender

- Smarta hemprodukter, exempelvis robotdammsugare

- AI-drivna kameramobiler

- Brusreducerande hörlurar

- Nintendo Switch 2 toppar många önskelistor

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen