27okt2025

Stor ilska mot SJ – ”orimligt”

2024 06 16

Stor ilska riktas nu mot SJ.

Att välja tåget i stället för flyget anses vara bra för klimatet.

Men det kräver också att tågtrafiken fungerar som den ska och att det är smidigt att köpa biljetter.

Nu riktas stor ilska mot SJ, på grund av svårigheten att boka biljett på ett rimligt sätt.

– Det är oansvarigt av SJ att lansera ett system som inte fungerar som det ska, säger Didrik Von Seth, generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen (SRF), i ett uttalande.

”Tvingas välja bort tåget”

Föreningen anser att det är viktig för svenska affärsreseföretag att kunna boka hållbara resalternativ.

Men idag är det ”nästan omöjligt”, anser SRF, som nu har skrivit en debattartikel i SvD där de ger SJ svidande kritik.

– Vi tvingas att välja bort tåget, heter det i artikeln.

Anledningen uppges vara SJ:s nya bokningssystem.

Systemet saknar en rad viktiga funktioner, enligt Didrik Von Seth, som har skrivit debattartikeln.

Krånglet med att köpa biljetter gör att affärsresenärer tvingas att välja flyg och bil istället eftersom det inte går att boka tågbiljetter, menar man.

”Måttet är rågat”

SJ:s nya bokningssystem lanserades för två månader sedan, och enligt SRF så går det fortfarande inte att boka biljetter på ett enkelt och smärtfritt sätt.

Trasslet med bokningssystemet är bara det senaste i raden problem som begränsar den svenska tågtrafiken, anser man.

Nu kräver SRF en handlingsplan för att åtgärda problemen. ”Måttet är rågat”, menar man.

– Våra medlemmar har avtal med sina kunder att boka tåget i första hand för att minska Co2-utsläpp inom affärsresandet, men saknar ett fungerande verktyg att kunna göra det, menar Didrik Von Seth.

Det är också väldigt oklart vem som bär ansvaret för problemen, menar SRF, som riktar sin kritik mot både SJ, Samtrafiken och SilverRail.

Den svenska tågtrafiken har länge varit föremål för missnöje och debatt – inte bara från affärsresenärers och företags sida, utan också från allmänheten.

Diskussionerna har handlat om alltifrån dåliga bokningssystem till tåg som inte kommer i tid och järnvägar som inte håller måttet.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


JUST NU: Jätteras för Ryssland – skräcksiffra för Putin

2025 11 04

Rysslands export av sjöburen olja minskar kraftigt.

Förra veckan noterades den största veckovisa nedgången sedan januari 2024, rapporterade Bloomberg.

Enligt uppgift sjönk den genomsnittliga exportvolymen från ryska hamnar till 3,58 miljoner fat per dag – en minskning med 190 000 fat jämfört med föregående vecka och den brantaste nedgången på 22 månader.

Totalt exporterade 26 tankfartyg 21,11 miljoner fat under veckan, jämfört med 34 fartyg och 26,41 miljoner fat veckan innan.

I genomsnitt motsvarar det en export på 3,02 miljoner fat per dag – omkring 20 procent lägre än föregående veckas totala export på 3,77 miljoner fat.

USA pekas ut

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning.

– Vissa köpare har vänt sig till mindre ryska leverantörer som ännu inte är belagda med sanktioner, men många köper olja från andra håll, skriver Kyiv Independent.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor 

Putin ger ny order

Samtidigt letar Putinregimen efter nya sätt att öka intäkterna.

Under tisdagen har Putin instruerat sin regering att utveckla en plan för utvinning av sällsynta jordartsmetaller.

Ryssland har tidigare öppnat för ett samarbete med USA om utvinning av de värdefulla metallerna.

– Vi är redo att samarbeta med utländska partners, inklusive amerikanska företag, sade Putin i slutet av februari enligt CNN.

– Jag vill betona att vi definitivt har mycket mer av sådana resurser än Ukraina. Ryssland är ledande i världen när det gäller reserver av sällsynta metaller. Vi är också redo att välkomna partners till våra nya territorier (östra Ukraina, reds. anm.) där det finns vissa reserver.

LÄS OCKSÅ: Rysk elitenhet utslagen 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


16okt2025

”Brist i hela Europa” – stort larm om populärt livsmedel

2025 11 04

Köttindustrins stora problem fortsätter.

Under årets första månader har det rapporterats flitigt om bristen på kött i matbutiker. Den svenska nötköttsproduktionen minskade exempelvis med 15 procent under det första kvartalet i år, jämfört med föregående år.

Nu ser situationen ut att förvärras ytterligare. Antalet kor har minskat till rekordlåga nivåer och köttindustrin förutspår fortsatt stigande priser, rapporterar DN.   

– Det är brist i hela Europa och det går inte ens att importera för att täcka upp. Det är en paradox: priserna är allt högre, men företagen försvinner, säger Jordbruksverkets analytiker Åsa Lannhard Öberg till tidningen.

”Kommer ta åratal”

Att vända utvecklingen kommer att ta tid.

Antalet dikor – det vill säga kor som föder upp kalvar – fortsätter att minska i Sverige och övriga Europa.

Även det totala antalet nötkreatur sjunker.

I dag har Sverige färre än 1,4 miljoner nötdjur – den lägsta noteringen sedan mätningarna inleddes 1886, enligt intresseföreningen Sveriges nötköttsproducenter.

Kommer bli dyrare

Den akuta köttbristen kommer leda till ännu dyrare priser i matbutiker. Det fastslår kobonden Henrik Lander, som är ordförande för Sveriges nötköttsproducenter.

– Vi tappar både kött och öppna landskap och priserna kommer att fortsätta uppåt, säger han till DN.

LÄS MER: Stor skillnad mellan matbutikerna – här handlar de prismedvetna 

”Behöver vänja oss”

Ulf Mazur, vd och grundare av jämförelsesajten Matpriskollen, har kallat bristen på nötkött för ”alarmerande”.

– Att vara köttbonde är ett slitsamt och ansvarsfullt arbete, men framför allt är det svårt att få lån och finansiering för att satsa på djurhållning, eftersom det innebär stora risker och stora investeringar. Ofta behöver gården skalas upp i storlek för att kunna nå lönsamhet och investeringar på 15 miljoner är inte ovanligt, sade Ulf Mazur i början av oktober.

– Jag tror också att det behövs mer långsiktiga åtaganden mellan parterna i branschen så att fler vågar satsa på nötköttsproduktion. Vi konsumenter kommer behöva vänja oss vid högre priser om vi ska ha några som vill jobba med att säkerställa tillgång på svenskt kött i både goda tider och i krisberedskap, tillade experten.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: E. Soares

Text: Redaktionen