Stor framgång för Lidl
2023 09 25
Livsmedelskedjan Lidl växer så det knakar.
I dag, måndag den 25 september 2023, är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige.
Och på självaste jubileumsdagen kan Lidl nu konstatera att företagets utveckling i Sverige går som tåget.
Största ökningen
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt framhåller matjätten.
Det handlar om en ökning med 18 procent jämfört med 6,8 procent för övriga marknaden enligt de senaste årssiffrorna.
– Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort.
Det säger Jakob Josefsson som är VD för svenska Lidl.
2022/23 hade Lidl den största omsättningsökningen på åtta år.
Många hushåll
Lidl som kommer från Tyskland har expanderat över hela Europa och har även etablerats i USA.
Att Lidl går så starkt i Sverige beror inte minst på att man har fokus på låga priser, anser företaget.
Detta samtidigt som Sverige drabbats av hög inflation och besvärlig ekonomi för många hushåll.
– Vi [har] bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider, säger vd:n.
Vill öka
I dag finns det 205 Lidlbutiker från Trelleborg i söder till Boden i norr och Lidl betonar att mer än 6 procent av svenska folket handlar regelbundet på Lidl.
Men Lidl vill öka ännu mer och gärna kapa åt sig allt fler kunder från butiker som Ica och Coop.
– Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent, uppger Lidl Sverige.
95 nya butiker
Målet ska uppnås genom att bland annat starta nya butiker i 91 olika städer de kommande åren.
Lidl vill öka från 205 till 300 butiker.
Lidl vill expandera i exempelvis Umeå, Östersund, Mora, Västerås, Uppsala, Bromma, Lidingö, Stockholm, Örebro och Eskilstuna.
Även södra Sverige
Nya butiker planeras också i Linköping, Norrköping, Strömstad, Stenungsund, Göteborg och Jönköping.
Även Kalmar, Färjestaden, Kungsbacka, Varberg, Laholm, Helsingborg, Lund, Simrishamn, Svedala, Vellinge, Höllviken och Malmö ingår i expansionsplanen.
Fördubblad omsättning
– Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.
Det understryker Lidl i ett pressmeddelande på sin 20-årsdag i dag.
Lidl har vuxit snabbare än andra aktörer på marknaden i sex år i följd.
Omsättningen har fördubblats på sju år.
Foto: S. Gemma
Text: Redaktionen