Stor framgång för Lidl

2023 09 25

Livsmedelskedjan Lidl växer så det knakar.

I dag, måndag den 25 september 2023, är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige.

Och på självaste jubileumsdagen kan Lidl nu konstatera att företagets utveckling i Sverige går som tåget.

Största ökningen

Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt framhåller matjätten.

Det handlar om en ökning med 18 procent jämfört med 6,8 procent för övriga marknaden enligt de senaste årssiffrorna.

– Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort.

Det säger Jakob Josefsson som är VD för svenska Lidl.

2022/23 hade Lidl den största omsättningsökningen på åtta år.

Många hushåll

Lidl som kommer från Tyskland har expanderat över hela Europa och har även etablerats i USA.

Att Lidl går så starkt i Sverige beror inte minst på att man har fokus på låga priser, anser företaget.

Detta samtidigt som Sverige drabbats av hög inflation och besvärlig ekonomi för många hushåll.

– Vi [har] bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider, säger vd:n.

Vill öka

I dag finns det 205 Lidlbutiker från Trelleborg i söder till Boden i norr och Lidl betonar att mer än 6 procent av svenska folket handlar regelbundet på Lidl.

Men Lidl vill öka ännu mer och gärna kapa åt sig allt fler kunder från butiker som Ica och Coop.

– Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent, uppger Lidl Sverige.

95 nya butiker

Målet ska uppnås genom att bland annat starta nya butiker i 91 olika städer de kommande åren.

Lidl vill öka från 205 till 300 butiker.

Lidl vill expandera i exempelvis Umeå, Östersund, Mora, Västerås, Uppsala, Bromma, Lidingö, Stockholm, Örebro och Eskilstuna.

Även södra Sverige

Nya butiker planeras också i Linköping, Norrköping, Strömstad, Stenungsund, Göteborg och Jönköping.

Även Kalmar, Färjestaden, Kungsbacka, Varberg, Laholm, Helsingborg, Lund, Simrishamn, Svedala, Vellinge, Höllviken och Malmö ingår i expansionsplanen.

Fördubblad omsättning

– Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.

Det understryker Lidl i ett pressmeddelande på sin 20-årsdag i dag.

Lidl har vuxit snabbare än andra aktörer på marknaden i sex år i följd.

Omsättningen har fördubblats på sju år.

Foto: S. Gemma

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen