Stor förvåning – känslig transport nära svenska gränsen

2024 02 05

Radioaktivt avfall måste hanteras varsamt. 

Om det inte hanteras på rätt sätt kan det vara skadligt för människor, djur och växter. 

Nu kommer uppgifter om att stora mängder radioaktivt avfall kommer att flyttas närmare Sverige.  

Norge vill bygga en mellanlagringsanläggning för radioaktivt avfall, endast en mil från den svenska gränsen, rapporterar SR Ekot.

Stor förvåning

Efter flera år av utredningar har den lilla kommunen Aremark pekats ut som den bästa platsen för den nya anläggningen.

För den svenska grannkommunen Dals-Ed kommer beslutet som en chock. Att cirka 16,5 ton radioaktivt avfall ska förflyttas nära gränsen möts av stor förvåning.

"Kontroversiell fråga" 

– Det är helt ny information för oss. Jag har inte hör någonting om det här. Nu räknar jag med att vi kommer bli remissinstans, givet att vi är grannkommun, säger kommunalrådet Anders Nilsson (M) till SR Ekot.

Han tror att den nya anläggningen kommer att väcka starka känslor i kommunen.

– Jag tror att det kommer att bli en mycket kontroversiell fråga.

– Det finns väldigt mycket åsikter och tankar om hur man ska hantera kärnavfall, och var det ska placeras, säger Anders Nilsson till radion.

Fakta: Förvaring av radioaktivt avfall i Sverige

- Graden av radioaktivitet avgör i vilket förvar som avfallet placeras. 

- Det radioaktiva avfall som förvaras i Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) är låg- och medelaktivt. Det betyder att det till skillnad från använt kärnbränsle inte behöver kylas och att det är relativt kortlivat.

- Det mesta av avfallet är driftavfall från de svenska kärnkraftverken. Det kan handla om filter som samlat upp radioaktiva ämnen i reaktorns vatten, verktyg och skyddskläder.  Men även radioaktivt avfall från sjukvården, den veterinärmedicinska vården, forskningen och industrin förvaras i SFR, som ligger 50 meter under Östersjöns botten i närheten av Forsmarks kärnkraftverk.

- Långlivat låg- och medelaktivt avfall mellanlagras i Clab i Oskarshamn. Även högaktvift avfall, det vill säga kärnbränsle från kärnkraftverk som måste kylas, förvaras i mellanlagret i Oskarshamn.

- Långlivat- och högaktivtavfall ska från och med 2045 förflyttas till en planerad Slutförvarsanläggning  i Forsmark, Östhammar.

Källa: SKB 

Foto: T. An 

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen