JUST NU: Stor förändring på Arlanda – påverkar alla resenärer

2022 11 27

Arlanda planerar för ett nytt upplägg vad gäller säkerhetskontrollerna på flygplatsen.

Storbritannien har för avsikt att införa helt nya säkerhetskontroller.

Ett nytt system testas på Heathrow, som är en av världens största flygplatser, uppger Expressen.

Kravet på att uppvisa elektronik slopas, någonting som kommer bli verklighet på Arlanda nästa år.

Den kommer att innebära ett stort lyft för våra resenärer eftersom tekniken innebär att man kan behålla både elektronik och vätskor i sitt bagage, skriver Swedavia.

Kan ge positiva resultat

De nuvarande reglerna infördes efter de katastrofala attackerna den 11 september 2001 i USA.

Nu kan reglerna om att vätska måste fördelas i förpackningar på max 100 ml bli ett minne blott.

Storbritannien vill installera 3D-teknik på landets större flygplatser senast 2024, uppger The Times.

Det står dock inte klart om även Arlanda slopar 100 ml-regeln eller inte.

Ny teknik på Arlanda

Den nya tekniken ger möjlighet att se en högupplöst bild i 3D på föremålen som finns i bagaget.

Elektronik som datorer och telefoner kan därmed stanna kvar i väskorna utan att behöva plockas ut.

Förändringen kommer införas på Arlanda under 2023 men testas redan nu på flygplatserna Heathrow och Gatwick.

Under nästa år kommer en av Europas modernaste säkerhetskontroller att driftsättas på Arlanda, skriver Swedavia till Expressen.

“Reducerar köer”

Storbritannien hoppas att den nya tekniken, som väntas bli standard på landets flygplatser om ett par år, kan ge positiva effekter.

Det nya systemet väntas reducera köer och underlätta för resenärer som har elektronik med sig, uppger The Times.

Människor som inte tar ut begärda saker från sina väskor eller som reser med stora flaskor med vätska är de största orsakerna till förseningar på flygplatser.

Upp till EU

Huruvida även Sverige får slopa kravet på 100 ml-flaskor är upp till EU.

– Om mängden vätska som resenärer kan ta med sig i sitt handbagage framöver också kommer påverkas återstår att se då det bygger på gemensam EU-lagstiftning, skriver Swedavia.

Foto: Swedavia, D. Asplund

Text: Redaktionen