27 nov 2025

Stor förändring i opinionen – inte hänt på två år

2024 08 22

Det har skett en markant förändring i den svenska opinionen.

Hösten 2022 blev det maktskifte i svensk politik.

Men nu är avståndet mellan de två blocken större än vad det varit på nästan två år – oppositionen leder med hela 7,1 procentenheter.

Det visar en rykande färsk mätning från SvD/Demoskop som släpps precis före det att finansminister Elisabeth Svantesson (M) ska presentera det ekonomiska läget för Sverige 2025.

Kan öka pressen

Beskedet är inte överraskande, enligt Johan Martinsson som är opinionschef på Demoskop.

Han pekar på att en sittande regering ofta tappar i stöd mitt under mandatperioden.

– Om det vore mycket närmare valet så skulle det vara värre. Tidöpartierna behöver inte vara jätteoroade nu, säger Johan Martinsson till SvD.

Men opinionsläget kan dock pressa regeringen och Sverigedemokraterna till åtgärder för att få vinden att vända.

– Det kan absolut öka deras vilja att göra olika former av satsningar som människor märker av. Samtidigt tror jag att de kommer att vara relativt försiktiga även den här gången för att inte spä på inflationen, tillägger Martinsson.

Succé för MP

En förklaring till den stora skillnaden mellan blocken hittas i att Miljöpartiet, som ofta balanserat på eller under riksdagsspärren, under det senaste året lyckats vända sina siffror.

I en mätning från SVT/Verians förra veckan fick partiet sitt högsta stöd på hela sex år.

– Deras uppgång började redan i samband med att Amanda Lind tillträdde, så de har haft en uppåtgående trend sedan april fram till nu, säger Verians opinionschef Per Söderpalm till SVT.

Den mätningen pekade dock på att väljarna kom från Socialdemokraterna – och därmed inte påverkade styrkeförhållandet mellan blocken.

Hela mätningen

Här är samtliga siffror från den senaste mätningen från Demoskop.  I den högra stapeln anges förändringen jämfört med föregående mätning.

🔴Vänsterpartiet                   8,5        -0,9
🔴Socialdemokraterna     33,7      +2,2
🟢Miljöpartiet                         6,1        -0,7
🟢Centerpartiet                     4,4        -0,1
🔵Liberalerna                          2,7        -0,4
🔵Moderaterna                     19,5      +0,4
🔵Kristdemokraterna          3,8      +0,7
🔵SD                                            19,6     -0,7
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  52,7        +0,5
🔵🔵 M+KD+SD+L              45,6*       +/-0,0
 
*L och KD under riksdagsspärren i denna mätning
 

Foto: Magnus Liljegren resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen