BEKRÄFTAT: Stor förändring för elbilsägare – “inte acceptabelt”
2024 02 16
För första gången på sex år vänder nu utvecklingen i favör för dem som kör elbil.
Det finns drygt 580 000 laddbara bilar i Sverige.
För att motsvara behovet av att också kunna ladda bilarna måste det finnas minst en tiondel så många publika stolpar – det vill säga 58 000 laddstolpar i hela landet.
Så är dock inte fallet, enligt Riksförbundet M Sverige.
Det råder enorm brist och saknas 26 000 laddstolpar i hela Sverige.
Men nu – efter att bristen förvärrats sex år i rad – har plötsligt utvecklingen vänt och antalet laddstolpar under 2023 ökat markant.
– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil, säger Carl Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, som återigen har granskat utbyggnaden.
Otillräckligt: "Inte acceptabelt"
Organisationen bekräftar den stora ökningen i ett färskt pressmeddelande på fredagen.
Men trots att Carl-Erik Stjernvall visserligen välkomnar utvecklingen menar han att utbudet av laddstolpar fortfarande i allra högsta grad är oacceptabelt.
Ökningen är helt enkelt inte bra nog.
– Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå, säger Carl-Erik Stjernvall.
Enbart tre län klarar sig
I dagsläget är det enbart Gotland, Jämtland och Blekinge som har tillräckligt många laddstolpar i sina regioner.
Alla andra län ligger efter.
Just Blekinge har varit sämst i klassen – till att nu ha tagit tag i utbyggnaden med besked.
– Antalet laddstolpar i Blekinge har ökat med 145 procent, det är bra jobbat och ett tecken på att våra länsvisa granskningar haft effekt, säger Carl-Erik Stjernvall.
"Alla måste bidra"
Riksförbundet M Sverige har tidigare understrukit vikten av stora satsningar i det publika nätet för att göra elbilar tillgängliga för allmänheten.
Bland annat menar organisationen att kommunerna behöver mer stöd för att förstå vad de kan och bör göra för att möta bilisternas behov.
– Många kommuner ligger fortfarande efter och behöver öka takten i utbyggnaden. Alla måste bidra till att underlätta för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Hela listan: ökningen län för län
Län |
2023 |
2022 |
Ökning |
|
Blekinge län |
542 |
221 |
145 % |
|
Dalarnas län |
1002 |
589 |
70 % |
|
Gotlands län |
500 |
212 |
136 % |
|
Gävleborgs län |
765 |
558 |
37 % |
|
Hallands län |
1286 |
607 |
112 % |
|
Jämtlands län |
727 |
597 |
22 % |
|
Jönköpings län |
777 |
426 |
82 % |
|
Kalmar län |
630 |
389 |
62 % |
|
Kronobergs län |
533 |
278 |
92 % |
|
Norrbottens län |
508 |
355 |
43 % |
|
Skåne län |
3803 |
2472 |
54 % |
|
Stockholms län |
8857 |
4565 |
94 % |
|
Södermanlands län |
472 |
316 |
49 % |
|
Uppsala län |
625 |
527 |
19 % |
|
Värmlands län |
657 |
511 |
29 % |
|
Västerbottens län |
578 |
403 |
43 % |
|
Västernorrlands län |
576 |
382 |
51 % |
|
Västmanlands län |
542 |
355 |
53 % |
|
Västra Götalands län |
7451 |
3386 |
120 % |
|
Örebro län |
648 |
344 |
88 % |
|
Östergötlands län |
1126 |
726 |
55 % |
|
Riks, snitt |
32605 |
18219 |
69 % |
Källa: Riksförbundet M Sverige
Foto: MyEnergy
Text: Redaktionen