Stor explosion – flera flygplan i fara

2025 01 17

Världens största rymdraket har exploderat.

Uppskjutningen av Starship genomfördes av Elon Musk-ägda Space X strax efter midnatt svensk tid.

Åtta minuter in i flygningen exploderade raketen.

– Vi förlorade all kommunikation med farkosten, säger Space X kommunikationschef Dan Huot i ett uttalande.

Flera flygplan blixtagerade

På bilder och filmer som sprids på nätet syns hur skrot och skräp från den exploderade rymdraketen faller från himlen, sannolikt över de turisttäta karibiska öarna.

Olyckan har även orsakat omfattande störningar i flygtrafiken.

Dussintals passagerarplan i luften har omedelbart omdirigerats till andra flygplatser eller tvingats ändra kurs för att undvika fallande skräp, rapporterar CNN som hänvisar till spårningssajten FlightRadar24.

Dessutom har flera flyg på Miamis internationella flygplats ställts in direkt.

Musk: Garanterad underhållning

Rymdraketen var planerad att flyga från Texas och över Mexikanska golfen under sin testrunda. 

Det här var den första flygningen av denna nya och uppgraderade farkost.

Elon Musk har kommenterat bakslaget på X.

– Framgång är osäker, men underhållning är garanterad, framhåller entreprenören och meddelar att en förbättrad version redan väntar på att bli lanserad.

Ny lansering planeras

Enligt Elon Musk tyder de första uppgifterna på att explosionen har att göra med ett läckage av syre- eller bränsle som påverkade ventilationskapaciteten.

Detta ska nu åtgärdas inför nästa uppskjutning.

– Inget hittills tyder på att nästa lansering skjuts till nästa månad, uppger Musk.

Gratulerar trots fiaskot

Själva bärraketen kunde återvända till jorden och togs planenligt emot av mekaniska armar när den närmade sig basen.

Trots fiasko har Nasachefen Bill Nelson uttryckt sina gratulationer till såväl Elon Musk som Space X.

– Rymdfärder är inte lätta. Det är allt annat än rutin. Det är därför dessa tester är så viktiga – var och en för oss närmare vår väg till månen och vidare till Mars, skriver han på X.

Foto Josue Isai Ramos Figueroa

Text: Redaktionen


Fler och fler investerar i samma sak – ”kan få en bra vinst”

2025 08 16

En ökande trend syns i både Sverige och Finland.

2023 var inget bra år för de svenska och finska fritidshusmarknaderna.

Pandemiåren innebar en kraftigt ökad efterfrågan på fritidshus.

Efteråt följde stigande räntor och svag konjunktur, vilket slog hårt mot bostadsmarknaden.

Under 2024 vände trenden och under 2025 har antalet fritidshusaffärer ökat kraftigt.

– Det har funnits ett uppdämt behov. Jag skulle säga att det är en återgång till en mer normal nivå efter ett riktigt dåligt 2023, säger Hans Flink på Svensk Mäklarstatistik till DN.

Finland följer samma trend

Året första sex månader innebar en ökning på 23 procent av antalet fritidshusaffärer i Sverige.

I Finland syns en liknande trend.

Där ökade motsvarande försäljning med tio procent under sommarmånaderna maj, juni och juli.

Köper för att hyra ut

Ökningen innebär att den finländska fritidshusmarknaden stigit till en högre nivå än innan pandemiåren.

En anledning till ökningen är att många köper för att hyra ut semesterboende och på så sätt tjäna pengar på sin investering.

– Man kan få en bra vinst på att hyra ut sin stuga, eftersom också intresset för att hyra stugor är sällsynt högt och förmedlare och webbsidor gör det lätt för dem som är intresserade att hyra, säger Tuomas Viljamaa som är vd för det finska Centralförbundet för fastighetsförmedling i ett uttalande, rapporterar Svenska Yle.

Trenderna går isär

Samtidigt som antalet fritidshusaffärer steg i både Sverige och Finland går prisutvecklingen åt olika håll.

I Finland syns en liten genomsnittlig prisökning under sommarens fritidshusaffärer.

I Sverige sjönk medelpriset med två procent under året fösta sex månader, jämfört med föregående år.

– Fritidshus är inget måste för människor. De som har funderat på att sälja kan ha tänkt att ”vi får nog nöja oss med det här”, samtidigt som köparna kan tycka att det är ett bra läge, säger Hans Flink till DN.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


Många saknar koll – växande trend kan ge böter

2025 08 16

Polisen flaggar för att okunskapen är stor kring ett populärt transportmedel.

Trafikpolisen i Sörmland har under sommaren stött på många elsparkcyklar som framförts utan tillräckliga tillstånd.

Två män har dömts för att ha kört elsparkcyklar, så kraftfulla att de räknas som mopeder, utan körkort.

– Vi ser väldigt många elsparkcyklar som är alldeles för kraftfulla som klassas som mopeder och ibland som motorcyklar, säger Björn Thunblad på polisregion Öst till SVT.

Dömdes för olovlig körning

För de två männen i Sörmland blev domen grov olovlig körning med dagsböter som påföljd.

Det berodde på att elsparkcyklarna som de färdats på klassades som moped klass 1, vilket kräver att föraren har körkort.

Brottet ansågs grovt då de både männen hade indragna körkort sedan tidigare.

Låg kunskap om elsparkcyklar

Kunskapen om reglerna som gäller för det populära färdmedlet är låg.

Det är väldigt vanligt med elsparkcyklar som är mer kraftfulla än vad föraren har rätt att köra.

Men det är upp till konsumenterna att ha koll, vilket många saknar, framhåller Björn Thunblad.

– Ända från när elsparkcyklarna kom har vi sett att det finns en brist hos konsumenterna kopplat till vilka regler som gäller och vilka krav som ställs på en som konsument, säger han.

Reglerna som gäller

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.

Om elsparkcykeln går snabbare eller har en högre effekt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler.

- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.

- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

- Det är inte tillåtet att skjutsa någon på en elsparkcykel.

- Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Alan Labisch

Text: Redaktionen