JUST NU: Stor dramatik på Gröna Lund

2023 04 29

En berg-och dalbana har fastnat på nöjesparken Gröna Lund.

Under lördagseftermiddagen utspelade sig stor dramatik på den populära nöjesparken Gröna Lund.

Åkattraktionen Insane fastnade ungefär 17 meter upp i luften och blev stillastående med passagerare ombord i ungefär en halvtimme.

Informationschef Annika Troselius menar att säkerhetssystemet slog till, antingen på grund av blåsten eller för att en gondol gått för fort.

– En av våra attraktioner Insane stannade med en gondol i sin broms i banan. Oftast när en attraktion stannar, vilket händer under säsongen, så har det att göra med att det är säkerhetssystemet som slår till. Då stannar attraktionen som den ska med hjälp av sina bromsar, säger Troselius.

Känsliga system

Säkerhetssystemen vid attraktionerna på Gröna Lund är mycket känsliga, och uppges vara anledningen till händelsen idag.

Samtliga passagerare kom sedermera ner på marken och alla ska må bra.

Dramatiken ägde rum under Gröna Lunds säsongsinvigning.

Delade ut filtar

Det finns ett antal olika orsaker till varför säkerhetssystemen kan reagera, menar Troselius.

– Det kan ha att göra med att en gondol går lite fortare än vanligt, det är väldigt känsliga säkerhetssystem, datoriserade. Det kan också ha att göra med blåsten. Så fort maskinen känner av att någonting är utöver det vanliga så stannar den i sina bromsar, och det var det som hände idag. Så vi hade några gäster som fick sitta still i attraktionen och där var vår personal på plats och delade ut filtar då det blåser en hel del och är lite kallt idag, fortsätter Troselius.

“För de allra modigaste”

Gröna Lund beskriver berg-och dalbanan Insane som “en åktur för de allra modigaste”.

Under åkturen lyfts passageraren 35 meter upp i luften och upplever såväl vilda snurrar som “galna G-krafter".

– Sätena roterar nämligen fritt kring sin egen axel, så beroende på vad passagerarna väger blir varje åktur mer eller mindre snurrig, framhåller Gröna Lund.

250 meter lång

Banan är 250 meter lång och hastigheten når upp i 60 kilometer i timmen.

Insane hade premiär år 2009 och har länge varit en uppskattad attraktion.

Foto: N. Nezzo

Text: Redaktionen


JUST NU: Butiksjätte går i konkurs – 91 butiker i Sverige

2025 06 11

Hälsokedjan Life har länge varit en stor aktör på den svenska marknaden.

I dag har kedjan 91 butiker runt om i landet och hundratals nställda i Sverige.  

Men nu tar sagan slut.

På onsdagen meddelar styrelsen i Life Europe AB, tillsammans med bolagets majoritetsägare Fairford, att man ansöker om konkurs i Sverige och Finland.

Beslutet har fattats efter en svår tid för hälsokedjan. Life har tampats med ökade kostnader, vilket har försatt kedjan i finansiellt pressad situation.

– Som en konsekvens av detta har styrelsen i Life Europe AB, tillsammans med bolagets majoritetsägare Fairford, utrett alla tillgängliga alternativ och landat i att det mest ansvarsfulla beslutet är att ansöka om konkurs. Detta ger Life möjligheten att exponeras för nya ägarformer eller strukturer och samtidigt värna alla inblandades intressen, framhåller Life i ett uttalande.

”Tungt besked”

Thommy Nilsson, styrelseordförande Life, har uttalat sig om konkursansökan.

– Life har under de senaste åren arbetat målmedvetet tillsammans med styrelsen, för att modernisera och effektivisera verksamheten. Vi har bland annat investerat i effektivisering och IT-system för att skapa en centralstyrd kapitalkedja, säger han och tillägger:

– Trots omfattande försök att vända utvecklingen har insatserna tyvärr inte varit tillräckliga. Det är ett tungt besked att ge och vi beklagar hur detta drabbar anställda, leverantörer, kunder och övriga involverade parter. 

LÄS MER: Rusta faller på börsen – tungt besked | Ekonomibladet

Kan göra comeback

Nilsson utesluter inte att Life kan återvända i en annan form.

– Life är ett välrenommerat varumärke med en stark historia och förhoppningen är att en ny ägare kan ta över och driva hela eller delar av verksamheten vidare i någon form.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 11

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen