Stor bilhandlare lägger ner efter 36 år

2025 03 09

Hörby Bil lägger ner verksamheten.

Det är efter 36 år i branschen som bilhandlaren Hörby Bil tvingas tacka för sig.

22 anställda har varslats om uppsägning och ägarna beklagar beslutet – som kommer på grund av det rådande läget i bilbranschen.

Det rapporterar Skånska dagbladet på söndagen.

Tackar för sig

Hörby Bil har i flera år varit en ledande återförsäljare för Kia och även sålt begagnade bilar av många olika modeller.

Vd Mikael Svensson förklarar att det rådande läget i branschen har ställt till det.

– Orsaken är omställningen i branschen, och de investeringar som det för med sig, säger han till Skånska dagbladet.

“Är vemodigt”

Svensson, som har drivit firman tillsammans med kollegan Lars Severin, beklagar beslutet.

– Det känns vemodigt att behöva lägga ner företaget. Men vi är för gamla för att ta de investeringar som krävs för att firman ska vara kvar.

31 maj sista dagen

Firman kommer att verka fram till den 31 maj i år – och sedan lägger man ner för gott.

I ett meddelande på sociala medier riktar ägarna ett meddelande till alla kunder.

– Efter 36 år i branschen har vi på Hörby Bil tagit det oerhört tuffa beslutet att avveckla vår verksamhet, skriver de.

– Med branschens stora omställningar samt med de omfattande investeringar som det medför, känner vi att tiden är inne att avsluta denna resa. I synnerhet med tanke på att vi båda närmar oss pension.

“Varit en ära”

Meddelandet fortsätter.

– Det har varit en ära att få hjälpa er alla med era bilar och vara en del av Hörbys bilhistoria. Nu väntar nya kapitel för oss, men vi tar med oss alla minnen och möten vi haft längs vägen.

Firman har sålt nya bilar från Kia, KGM och Maxus samt ett brett utbud av begagnade bilar i ett flertal olika märken och modeller. 

Verkstaden var auktoriserad för Kia, KGM, Maxus och Saab.

Hörby Bil är en av många bilhandlare som har behövt lägga ner verksamheten under de senaste åren i samband med de utmaningar som bilbranschen står inför.

Foto: M. Dementiev

Text: Redaktionen


Riksbankschefen varnar svenska folket – gör dessa tre saker

2025 03 08

Riksbankschefen Erik Thedéen går ut med en varning och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riksbankschefen Erik Thedéen och vice riksbankschef Aino Bunge går nu ut och varnar om att det svenska betalsystemet är sårbart i händelse av kris eller krig.

De vill se en rad åtgärder i samhället för att säkra betalsystemet.

Samtidigt understryker de att även allmänheten måste hjälpa till – och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riktar uppmaningar till folket

På måndag presenteras Riksbankens Betalningsrapport, och inför detta går riksbankschefen och vice riksbankschefen ut med en varning i en debattartikel i DN.

De menar att ett sårbart betalningssystem kan få svåra konsekvenser för samhället.

Riksbankschefen och hans vice understryker bland annat vikten av att kunna betala med kort offline samt att man måste kunna betala livsnödvändiga varor med kontanter.

Samtidigt riktar de tre uppmaningar till svenska folket.

– Ha kontanter i mindre valörer hemma som räcker för en veckas inköp av livsnödvändiga varor, lyder den första uppmaningen.

Men det räcker inte att bara ha kontanter hemma, menar riksbankschefen.

Uppmanas använda kontanterna

För att understödja ett starkt betalningssystem bör man också använda kontanter ibland.

– Använda kontanterna med jämna mellanrum. Butiker och banker behöver se en efterfrågan för att de ska fortsätta ta emot dem, menar Erik Thedéen och Aino Bunge i debattartikeln.

Dessutom uppmanar de svenskarna att ha minst två olika betalkort.

– Ha kort från minst två olika kortutgivare för att kunna betala om ett kort inte fungerar samt komma ihåg pinkoder och fysiska kort ifall det inte går att betala med telefonen, skriver debattörerna.

Riksbanken har redan tidigare krävt lagkrav om att näringsidkare ska kunna ta emot kontanter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Vi anser att det är bråttom. Det är viktigt från en beredskapssynvinkel att hushållen kan betala för livsmedel, mediciner och drivmedel, har första vice riksbankschef Anna Breman tidigare sagt till SR.

Sätter tidsfrist

Riksbankschefen och vice riksbankschefen kräver också att aktörer som är involverade i kortbetalning ska säkra möjligheten att betala offline, och att den möjligheten ska garanteras senast 1 juli 2026.

Dessutom förordar de en kontantplikt vid försäljning av livsnödvändiga varor.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Oväntad Jysk-vara slutsåld på en vecka – i hela Norden

2025 03 07

Kunderna strömmar till möbelvaruhuset Jysk.

Men det är inte soffor, trädgårdsmöbler, fåtöljer eller några andra klassiska Jyskvaror som lockar folk till butikerna.

Istället är det en, sett till årstiden, väldigt oväntad sådan.

På blott en vecka har nämligen fågelbadet “Turteldue” sålt slut – i hela Norden.

– Vår inköpsavdelning jobbar ihärdigt med att få in fler fågelbad, men på grund av leveranstiden kan det dröja månader innan de kommer tillbaka till butik och online, säger Fatima Elkadi, kommunikationschef för Jysk Norge, till Dagbladet.

"Är det inte sjukt?"

Exakt varför fågelbadet, som kostar 185 kronor i Sverige, gjort sådan braksuccé är oklart.

Särskilt eftersom varan lanserades 2 februari och sålde slut mitt i vintern – med stora delar av landet täckt av snö och is.

Många tycks dock använda produkten till helt andra ändamål än fåglar, exempelvis som fruktskål.

– Supernöjd. Använder som fat istället för fågelbad, framhåller en konsument.

Tone Kroken Horten, stylist, inredningsarkitekt och designer, är dock inte lika imponerad av fenomen som dessa.

– Är det inte sjukt? Jag är så chockad över sådana saker som plötsligt finns överallt. Plötsligt har alla ett behov av något de inte nödvändigtvis behöver alls, sade hon till Dagbladet när en fläkt plötsligt blev viral i julas och började sälja som smör.

LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

Finns bara två i hela Sverige

Över en månad efter lanseringen är det fortfarande svårt att få tag på fågelbadet i Sverige. 

Just nu finns det bara två stycken på lager i hela landet, enligt Jysks hemsida. En av dem i Gällivare och den andra i Nyköping.

Med andra ord gäller det att agera snabbt eller ha tålamod för den som vill lägga vantarna på den eftertraktade varan.

Klicka här för att se en bild på fågelbadet på Jysks hemsida.

Blir virala

Att specifika varor drar åt sig mängder av uppmärksamhet är ofta kopplat till att produkten blivit viral på sociala medier.

Exempelvis jobbar butikskedjan Normal aktivt med den typen av metoder.

Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet förra året.

LÄS MER: Biltema startar nytt priskrig – ”Upp till 67 procent billigare”

Foto: Jysk

Text: Redaktionen