Stor aktör i bilbranschen kan lägga ner

2024 10 16

En stor svensk bildelsleverantör kan nu lägga ner.

Det råder fortsatta jätteproblem i bilbranschen.

Såväl bilhandlare som leverantörer och försäljare har det svårt på många håll runt om i Europa.

Nu kommer ett oväntat besked om att en stor svensk bildelsleverantör kan vara på väg att lägga ner.

Det rapporterar Carup. 

Har 500 anställda

Det rör sig om företaget GKN ePowertrain, som har en fabrik i Köping.

Bolaget har där 500 anställda som snart kan behöva leta efter nya jobb.

GKN arbetar bland annat med att tillverka drivsystem och axlar till elbilar, men det rådande läget i branschen har försvårat saker och ting.

– Vi meddelar att vi överväger att avveckla produktionen i Köping, och att vi nu är på väg att inleda förhandlingar med facken på fabriken, framhåller Corrie Raine, GKN:s globala kommunikationschef enligt Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.

“Vill stötta”

Raine fortsätter.

– Vårt fokus just nu är att stötta våra anställda och deras fackliga representanter när vi tillsammans på ett ansvarsfullt sätt går in i denna process.

Tidsplanen för nedläggningen är i nuläget oklart.

Tufft läge

Det är ett tufft läge för aktörer i bilbranschen där en lågkonjunktur och sval efterfrågan från konsumenter har slagit hårt.

Enligt en ny rapport från Konjunkturinstitutet väntas lågkonjunkturen fördjupas framöver.

– I år fördjupas lågkonjunkturen i den svenska ekonomin. En försiktig konjunkturåterhämtning inleds mot slutet av året men lågkonjunkturen dröjer sig kvar längre än vad som tidigare antagits, framhåller Konjunkturinstitutet.

Långsammare återhämtning

Institutet fortsätter.

– Efterdyningar av de senaste årens prisökningar och höga räntor har inneburit att återhämtningen i hushållens konsumtion har varit långsammare än förväntat. Låg inflation och successivt allt lägre räntor innebär dock att hushållen mot slutet av året börjar öka konsumtionen.

– Arbetslösheten toppar på 8,4 procent i år, men vändningen i konjunkturen innebär att arbetslösheten minskar under loppet av nästa år.

Foto: J. Wang

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 16

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen