Stor aktör i bilbranschen kan lägga ner

2024 10 16

En stor svensk bildelsleverantör kan nu lägga ner.

Det råder fortsatta jätteproblem i bilbranschen.

Såväl bilhandlare som leverantörer och försäljare har det svårt på många håll runt om i Europa.

Nu kommer ett oväntat besked om att en stor svensk bildelsleverantör kan vara på väg att lägga ner.

Det rapporterar Carup. 

Har 500 anställda

Det rör sig om företaget GKN ePowertrain, som har en fabrik i Köping.

Bolaget har där 500 anställda som snart kan behöva leta efter nya jobb.

GKN arbetar bland annat med att tillverka drivsystem och axlar till elbilar, men det rådande läget i branschen har försvårat saker och ting.

– Vi meddelar att vi överväger att avveckla produktionen i Köping, och att vi nu är på väg att inleda förhandlingar med facken på fabriken, framhåller Corrie Raine, GKN:s globala kommunikationschef enligt Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.

“Vill stötta”

Raine fortsätter.

– Vårt fokus just nu är att stötta våra anställda och deras fackliga representanter när vi tillsammans på ett ansvarsfullt sätt går in i denna process.

Tidsplanen för nedläggningen är i nuläget oklart.

Tufft läge

Det är ett tufft läge för aktörer i bilbranschen där en lågkonjunktur och sval efterfrågan från konsumenter har slagit hårt.

Enligt en ny rapport från Konjunkturinstitutet väntas lågkonjunkturen fördjupas framöver.

– I år fördjupas lågkonjunkturen i den svenska ekonomin. En försiktig konjunkturåterhämtning inleds mot slutet av året men lågkonjunkturen dröjer sig kvar längre än vad som tidigare antagits, framhåller Konjunkturinstitutet.

Långsammare återhämtning

Institutet fortsätter.

– Efterdyningar av de senaste årens prisökningar och höga räntor har inneburit att återhämtningen i hushållens konsumtion har varit långsammare än förväntat. Låg inflation och successivt allt lägre räntor innebär dock att hushållen mot slutet av året börjar öka konsumtionen.

– Arbetslösheten toppar på 8,4 procent i år, men vändningen i konjunkturen innebär att arbetslösheten minskar under loppet av nästa år.

Foto: J. Wang

Text: Redaktionen


JUST NU: Lagerjätte går i konkurs

2025 10 22

Ett bolag som förlorade 124 miljoner kronor på Northvolts konkurs tvingas kasta in handduken.

Det handlar om transport- och lagerbolaget Logs Logistics AB, som är beläget i Borlänge.

Bolaget har erbjudit transporter och lagringstjänster till flera stora aktörer – bland annat LKAB, SSAB, DB Schenker och Wibax, rapporterar Branschaktuellt.

Men nu är det slut. På onsdagen meddelar bolaget att man ansöker om konkurs.

– 2025 har varit ett turbulent år, där vår näst största kund, Nortvolt, först ställde in betalningarna och sedan även gick i konkurs. Vi har försökt att hantera bortfallet, men vår ryggsäck blev allt för tung att bära, framhåller Log Logistics i ett uttalande enligt tidningen.

Konkursförvaltare blir Henrik Schef på Zedendahl advokatbyrå i Avesta.

Nytt bolag

Trots konkursen kommer verksamheten att fortsätta i ny kostym. Bolaget har startat upp Logs L&T AB som ska driva en liknande verksamhet.

–  Då vi i övrigt har en livskraftig verksamhet har vi i dag beslutat att göra en omstart. En extern finansiering kommer att tillföra det kapital och de garantier som behövs, vilket ger oss en stabil grund att stå på, framhåller Log Logistics enligt Branschaktuellt.

LÄS MER: Nu vänder det på byggmarknaden | Ekonomibladet

Konkurserna minskar

Under september minskade antalet konkurser med tre procent jämfört med motsvarande period i fjol, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget UC.

Flera branscher noterar kraftiga nedgångar – bland annat minskade antalet konkurser inom partihandeln med 10 procent.

–  För sjätte månaden i rad har UC noterat sjunkande konkursnivåer vilket indikerar en långsiktig stabilisering. Antalet nystartade bolag ökade med cirka 16 procent, rapporterar UC.

LÄS OCKSÅ: Slovakien svänger helt om Ryssland – på ett villkor | Ekonomibladet

Foto: 

Text: Redaktionen


22 okt 2025

Explosioner i Ungern och Rumänien

2025 10 22

Oljeraffinaderier i Ungern och Rumänien har drabbats av explosioner.

Rysk olja är fortfarande en viktig inkomstkälla för den ryska krigsmakten för att finansiera sitt krig i Ukraina.

Trots påtryckningar från EU fortsätter flera av unionens medlemsländer att importera rysk energi.

– Explosioner har inträffat vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern. Båda har kopplingar till Ryssland, enligt lokala medier, rapporterar Kyiv Independent.

I Rumänien

I södra Rumänien raffinaderiet Petrotel-Lukoil drabbats av en explosion.

Anläggningen ägs av ett dotterbolag till Lukoil som är ett av Rysslands största privatägda olje- och gasbolag.

En person skadades allvarligt och fick föras till sjukhus.

Mot bakgrund av den senaste tidens ukrainska attacker mot rysk oljeinfrastruktur har lokala myndigheter inte uteslutit möjligheten att explosionen orsakades av en attack.

– Men det finns andra potentiella orsaker, som den mänskliga faktorn eller tekniska fel, framhåller de rumänska myndigheterna, uppger tidningen.

Ungerns största oljeraffinaderi

I nära anslutning till explosionen i Rumänien inträffade också en explosion vid Ungerns största oljeraffinaderi.

– Anläggningen, som ligger i staden Szazhalombatta, tar emot råolja från Ryssland, rapporterar Kyiv Independent.

Det ungerska oljeraffinaderiet ligger 27 kilometer från Budapest och ägs av det ungerska oljebolaget MOL.

Anläggningen fattade eld efter explosionen och stängs nu tillfälligt.

Inga personskador har rapporterats.

LÄS MER: Tvärvändning om Trump och Putin

Försörjs av rysk olja

Raffinaderiet försörjs med råolja från Ryssland genom Druzbaledningen.

En av anläggningens nyckelkomponenter är ett destillationstorn som separerar flytande blandningar från råolja.

Rysslands oljeraffinaderi i Novokuibyshevsk utsattes också för en drönarattack i samband med explosionerna i Ungern och Rumänien.

Ukraina har inte kommenterat explosionerna vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern, och inte heller om drönarattacken i Ryssland.

LÄS MER: Ryskt dunderfiasko – stor attack har misslyckats

Foto: T. Eilertsen

Text: Redaktionen