Stockholmare uppmanas: “Jobba hemifrån”

2023 09 15

En uppmaning om distansarbete riktas nu till huvudstaden.

Rekommendationen riktas till stockholmare som pendlar till jobbet.

Budskapet är tydligt: den som har möjlighet att jobba hemifrån bör också göra så.

Avsändare till uppmaningen är Trafikförvaltningen och Storstockholms Lokaltrafik, SL, rapporterar Svenska Dagbladet.

45 000 resenärer

Bakgrunden är ett förväntat kaos i Stockholsmtrafiken.

På grund av provpålningar för en ny cykelbro kommer tunnelbanan mellan Slussen och Gamla stan vara helt stängd från och med fredag 22 september.

Det är ett beslut som påverkar hela röda och gröna linjen.

– Att ställa in tunnelbanetrafiken på det här stället i systemet där det passerar 45 000 resenärer i rusningstimmen är inte lättvindigt. Det är någonting som man vill undvika in i det allra sista, säger Trafikförvaltningens och SL:s vd David Lagneholm till SvD.

"Jobba hemifrån"

Genomförandet att pålningen har varit en omdebatterad fråga i huvudstaden.

SL har protesterat – och enligt trafikbolaget har man inte har något annat val än att stoppa tågtrafiken.

Och det är inte lätt att lösa ersättningstrafik. 

Enligt SL skulle det behövas 900 bussar i timmen under rusningstrafik. Helt ohållbart enligt David Lagneholm.

– Kan man jobba hemifrån fredag till måndag, så gör gärna det, säger vd:n.

"Risk för urspårning"

Arbetet med bron och pålningen är planerat till och med måndag 25 september.

Ett mycket riskfyllt arbete enligt SL, även om Stockholm stad garanterat säkerheten.

– Vi har en oro för att vibrationer kan påverka bron snabbt, det finns en risk för att vi inte hinner stoppa trafiken i tid, det finns en risk för urspårning, sade David Lagneholm till Dagens Nyheter torsdag kväll.

13 veckors tågstopp

Efter provpålningen ska 69 stycken permanenta pålar sättas på plats.

Det är ett arbete som förväntas ta 13 veckor. Exakt vilket datum som det kommer att påbörjas är ännu inte bestämt.

– Staden har sagt att de inte kommer att utföra pålning varje dag, men de dagar när de pålar behöver vi stänga trafiken, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu till Mitt i.

Foto: A. Bórquez

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen