Stockholm bäst i Europa

2021 09 23

Ingen annan region i Europa är bättre på kunskap, forskning och uppfinningsrikedom i näringslivet än Sveriges huvudstadsregion.

Stockholmsregionen är bäst i hela vår världsdel när det gäller innovation enligt en ny EU-rapport.

Norden mycket bra

Överhuvudtaget så ligger norra Europa väldigt bra till och på silverplats återfinns Helsingforsregionen.

– Det är ett fantastiskt styrkebesked som väldigt många stockholmare kan vara stolta över, säger regionrådet Gustav Hemming (C) till DN.

Topp tre

Så här ser Europas topplista ut när det gäller innovation:

1, Stockholm

2, Helsingfors

3, München

– Innovation är lite av en livsstil för många i Stockholmsregionen och att ta till sig nya lösningar är viktigt för vår konkurrenskraft, säger Gustav Hemming.

Starkt på utbildning

Stockholmsregionen ligger särskilt bra till när det gäller bland annat offentligt-privata forskningssamarbeten, kunskap och livslångt lärande. Huvudstaden sticker även ut i ett europeiskt perspektiv genom att ligga mycket högt när det gäller utbildning och vidareutbildning.

Ett mörkt moln

Men det finns också mörka moln över Stockholms konkurrenskraft förklarar Gustav Hemming för DN och det gäller bostadsbristen.

– Om vi inte löser bostadsfrågan går det ut över innovation och konkurrenskraft, säger, Gustav Hemming.

Foto: Stockholms kommun

[yop_poll id="609"]

JUST NU: Ekonomisk jättesmäll – ”skadar hela Sverige”

2025 08 13

Sveriges södra elområden har under en längre tid tampats med höga elpriser.

Nu syns konsekvenserna.

De höga elpriserna leder till ökad arbetslöshet i södra Sverige. Samtidigt tvingas företag att flytta investeringar norrut, där elpriserna är lägre.

Det berättar Johan Eklund, vd för Sydsvenska Handelskammaren, i en intervju med Affärsvärlden.

– Det är effekter av att man flyttar produktion och anställning över gränserna för att utnyttja prisskillnaderna. Det är väldigt skadligt och innebär samhällsekonomiska förluster, säger han till tidningen.

”Skadar hela Sverige”

Roger Bergström, vd på pappersbruket Hylte Papers, delar bedömningen.

Han konstaterar att utvecklingen i södra delen av landet ”skadar hela Sverige”.

Bergström pekar på att en stor del av Sveriges industri finns i de södra elområdena SE3 och SE4. Enligt vd:n slår de höga elpriserna också mot svenska företag på den internationella marknaden.

– Elpriset slår hårt mot hela industrin. Både mot de som är små, och de som är stora, säger Bergström till Affärsvärlden.

Vill ändra hela elmodellen

Regeringen har öppnat för att avskaffa modellen med fyra elområden.

–  Regeringen har tagit ett första steg mot färre elområden i Sverige, sade  energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff i maj.

Målet är att minska dagens fyra elområden till tre, två eller ett enda område.   

– Det skulle kunna jämna ut elpriserna, konstaterade Busch.

Fakta: Elprisskillnaderna i Sverige

- Sverige består av fyra elområden:

  • Elområde Luleå SE 1
  • Elområde Sundsvall SE 2
  • Elområde Stockholm SE 3
  • Elområde Malmö SE 4

- Syftet med indelningen i olika elområden är att tydliggöra var i Sverige det finns behov av att förstärka elnätet och var det finns behov av ökad elproduktion.

- Elkunder i södra Sverige får tidvis betala ett högre pris jämfört med elkunder i norra Sverige. Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga

Källa: Energimarknadsinspektionen

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: J. NaturePhotos

Text: Redaktionen


Tvärvändning för elbilar i Sverige – första gången någonsin

2025 08 13

Nyregistreringarna av elbilar har minskat för första gången i Sverige.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt färsk statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

En kundgrupp sticker ut

Minskningen är störst hos kunder som väljer att leasa sin bil.

– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Nyström.

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS MER: Ny tung konkurs i bilbranschen

Stora skillnader

SCB:s statistik visar också att det är vanligare att män äger elbilar. År 2022 ägdes 75 procent av de nyregistrerade elbilarna av män. År 2024 hade andelen sjunkit till 68 procent.

Skillnaderna är också stora mellan landets kommuner.

– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen