Stefan Löfven kan få toppjobb

2024 01 12

Stefan Löfven är nu aktuell för ett toppjobb inom EU.

Den belgiske politikern Charles Michel innehar för närvarande positionen som ordförande för Europeiska rådet.

Han har dock meddelat att han har för avsikt att han kommer att avgå ifall han blir vald på nytt.

I samband med det spekuleras nu kring kandidater för att ta över posten, och där finns Sveriges tidigare statsminister Stefan Löfven med på listan.

Det rapporterar Politico.

Flera alternativ

Politico lyfter fram flera potentiella ersättare till Michel, och nämner Löfven som en möjlig kandidat.

– Förre statsministern Stefan Löfven, en socialdemokrat som är väl insatt i komplicerade förhandlingar från sin tid som facklig ledare, och någon som sannolikt inte kommer att stå i rampljuset, skriver Politico.

Andra möjliga kandidater som nämns är bland andra Danmarks statsminister Mette Frederiksen och den tidigare italienska premiärministern Mario Draghi.

Vissa utmaningar

Däremot understryker man att det finns vissa saker som kan stå i vägen för att Löfven skulle få jobbet.

– Men det är frågan om hans intresse, eller brist av, för EU-frågor och hans konsultarbete för Rud Pedersen.

“Unika insikter”

Löfven är för närvarande verksam som rådgivare hos en av Sveriges största public affairs-byråer, Rud Pedersen.

– Stefan Löfven har unika insikter och lång erfarenhet av beslutsfattande i politik och industri på allra högsta nivå. Han kan utveckla både Rud Pedersens eget erbjudande och våra kunders affärer, har vd Kristina Lindahl Von Sydow sagt till Aftonbladet.

Bryggan mellan parterna

Rud Pedersen beskriver sig som “bryggan mellan näringsliv och politik”.

– Som Public Affairs Partner hjälper vi våra kunder att navigera i politiska system. Vi säkerställer att våra kunder förstår policyns och politikens inverkan på deras organisationer och arbetar med dem för att strategiskt nå sina mål, förklarar Rud Pedersen.

– Vi sätter samman team av konsulter med olika politiska åsikter och erfarenheter. Detta ger våra kunder den mest informerade, detaljerade rådgivningen och strategin.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen