Starka reaktioner efter Systembolaget nya beslut

2023 08 31

Den klassiska ”systemetkassen” kommer att försvinna.

Det uppger Systembolaget via sina sociala medie-kanaler.

Efter 56 år kommer det statliga bolaget sluta att sälja plastpåsen.

– Hej då plastpåsen. För att minska vårt miljö- och klimatavtryck tar vi snart farväl av plastpåsen. Ta gärna med en egen påse när du handlar hos oss, framhåller Systembolaget.

Gör det för klimatet

Beslutet fattades redan under hösten 2022. 

Drygt elva månader senare går det statliga bolaget ut med informationen. 

– Den 1 oktober 2022 tog försäljningsledningen beslut om att sluta sälja plastpåsar till kunderna. Syftet med beslutet är att vi ser en möjlighet att minska vår miljö- och klimatpåverkan ännu mer, säger Sofia Akhter, presskommunikatör på Systembolaget, till Expressen.

Starka reaktioner

I kommentarsfälten på sociala medier möts beslutet av blandade reaktioner.

Många är positivt inställda till avskaffandet.

– Det nyktraste ni gjort under 56 år. BRAVO, skriver en användare på Facebook.

– Bra! Folk köper så sjukt mycket påsar i onödan, skriver en annan.

En tredje hoppas att andra butiker kommer att inspireras av Systembolaget.

– Hoppas andra butiker kan ta efter detta och sluta sälja plastpåsar. Bara allmänt dumt att höja priser på plastpåsarna, sluta sälj dom helt och hållet.

Reagerar med ilska

Men alla kunder är inte lika glada.

– Vilken utomordentligt korkad idé. Jag lämnar ALLA plastpåsar i återvinningen och jag har ingen lust att springa om kring med påsar när jag ska handla, framhåller en användare på Facebook.

För kunder som inte tar med sig egna påsar till butiken kvarstår dock andra alternativ.

– Om du inte vill ha med påsar till ditt besök, så brukar det finnas kartonger utanför kassalinjen som är gratis att ta, framhåller Systembolaget.

Funnits i över 50 år

Den klassiska ”systemetkassen” såg världens ljus för första gången 1967.

Den kommer nu att fasas ut ur Systembolagets sortiment.

Vilket datum som försäljningen av plastpåsen kommer att upphöra är inte fastställt. 

Foto: Systembolaget 

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


USA rasar mot EU: “Det är utpressning”

2025 04 24

Spänningarna mellan USA och Europa ökar.

Igår utfärdade EU:s tillsynsmyndigheter kraftiga böter till Apple och Meta på 500 miljoner euro respektive 200 miljoner euro.

Det är första gången som EU sanktionerar techbolagen inom ramen för DMA, det nya regelverket för digitala marknader.

Världen har hållit andan i väntan på USA:s svar eftersom president Donald Trump hotat med tullar mot länder som straffar amerikanska företag.

Nu kommer svaret.

– Denna nya form av ekonomisk utpressning kommer inte att tolereras av USA, säger Brian Hughes, talesperson för National Security Council, till The New York Times.

Brutit mot reglerna

Enligt EU-kommissionen har både Apple och Meta brutit mot centrala skyldigheter. 

För Apples del handlar det om att företaget anses ha begränsat möjligheten till information om betallösningar utanför App Store, medan Meta anklagas för att ha ställt ett ultimatum till användare av Facebook och Instagram: acceptera att persondata används för riktad reklam eller betala för att slippa se annonserna.

LÄS MER: Ny räkning på 140 kronor i månaden väntar – om man inte säger ja

USA: "Direkt hot mot fria samhället"

Beskedet tas emot med ilska i Vita huset, trots att både Apple och Meta står inför rätta i Washington på grund av misstankar om liknande konkurrensbrott, skriver NYT.

– Extraterritoriell reglering som specifikt riktar sig mot och undergräver amerikanska företag eller kväver innovation och möjliggör censur kommer att bedömas som handelshinder och ett direkt hot mot det fria samhället, säger Brian Hughes.

Överväger hämnd

Redan i början av februari ska tjänstemän i USA ha övervägt någon form av vedergällning om EU skulle slå till mot amerikanska techbolag med hänvisning till DMA eller DSA. Den senare är en lag som ämnar att stävja olagligt innehåll samt desinformation på nätet.

Både Meta och Apple har sagt att de kommer att överklaga EU:s böter.

– Vi har spenderat hundratusentals timmar och gjort dussintals ändringar för att följa lagen, och ingen av dem har våra användare bett om, säger Apple i ett uttalande.

LÄS MER: Ny tull på gång från USA – på 3 521 procent

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen