Stänger gränsen – vissa turister inte välkomna

2024 05 23

Från och med nästa vecka stängs gränsen för ryska turister.

Det beskedet ger Norge på torsdagen.

Enligt justitieminister Emelie Enger Mehl (Sp) handlar det om en rejäl skärpning av gränskontrollen.

– Ryska medborgare som har Schengenvisum i syfte att turista, eller så kallade icke-nödvändiga resor, kommer inte längre att kunna ta sig in i Norge, säger ministern till VG.

Hon tillägger:

– De kommer att utvisas om de försöker ta sig över gränsen. Det gäller både vid Storskogs gränsstation och vid Norges yttergräns i övrigt.

Inför semestern

De nya restriktionerna gäller från och med onsdag den 29 maj.

Förändringen innebär att Norge tar rygg på en praxis som flera andra Schengenländer redan har infört vid sina yttre gränser.

Att det sker nu beror på att semestersäsongen står inför dörren.

– Sommaren närmar sig. Och då är det lämpligt att göra en ny skärpning som drabbar turister från Ryssland, för vi vill inte att den här gruppen ska ha tillgång till Norge, säger Emelie Enger Mehl.

– Och så kommer en reaktion och en åtstramning till följd av det brutala kriget i Ukraina.

Finns undantag

Redan i maj 2022 genomförde Norge en första åtgärd för att stoppa ryska turister. Men praxisen mellan Schengenlängder har varit annorlunda.

– Den skärpning vi gör nu drabbar främst de som har visum för flera resor eller med lång varaktighet, eller de som har fått ett visum utfärdat av andra länder, säger den norska justitieministern.

Det finns dock vissa undantag som kan tillåta en begränsad grupp ryska besökare att få tillträde till Norge, till exempel om man fått ett Schengenvisum utfärdat efter den 30 maj 2022. Men det är en mycket liten grupp, enligt Mehl.

– Då finns det en öppning för den som ska besöka föräldrar, makar, sambor eller barn i Norge. Men besökare till mer avlägsna släktingar kommer inte längre att få inresetillstånd.

Finland skärper också

Även diplomater och deras familjer samt personer som bor eller arbetar på Svalbard kan tilldelas undantag, precis som de som bjudits in av norska myndigheter.

För närvarande jobbar även Finland på skärpta gränskontroller. Det handlar då om nya regler för att vägra ta emot asylansökningar från personer som reser in från Ryssland.

Den åtgärden är inte aktuell i Norge än.

– Finland har upplevt vad de ser som kontrollerad migration. Och det är ett hot som även kan drabba Norge. Därför är det viktigt för Sp-Ap-regeringen att ha en väldigt låg tröskel för att eventuellt stänga gränsen eller skärpa om vi skulle utsättas för detsamma. Men vi har inte sett samma sak på Storskog som Finland har upplevt, säger Mehl.

Diskuterats i Sverige

Sverige har inte infört någon liknande sanktion om att porta ryska turister.

Frågan har dock varit uppe på bordet flera gånger.

Det är möjligt att vi ska skärpa sanktioner i den här riktningen. Hittills har vi valt att inte göra det på grund av att vi har velat rikta sanktionerna mot den ryska ekonomiska och politiska eliten, inte vanliga ryssar, sade Sveriges dåvarande migrations- och integrationsminister Anders Ygeman (S) i augusti 2022.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen