Stänger gränsen – vissa turister inte välkomna

2024 05 23

Från och med nästa vecka stängs gränsen för ryska turister.

Det beskedet ger Norge på torsdagen.

Enligt justitieminister Emelie Enger Mehl (Sp) handlar det om en rejäl skärpning av gränskontrollen.

– Ryska medborgare som har Schengenvisum i syfte att turista, eller så kallade icke-nödvändiga resor, kommer inte längre att kunna ta sig in i Norge, säger ministern till VG.

Hon tillägger:

– De kommer att utvisas om de försöker ta sig över gränsen. Det gäller både vid Storskogs gränsstation och vid Norges yttergräns i övrigt.

Inför semestern

De nya restriktionerna gäller från och med onsdag den 29 maj.

Förändringen innebär att Norge tar rygg på en praxis som flera andra Schengenländer redan har infört vid sina yttre gränser.

Att det sker nu beror på att semestersäsongen står inför dörren.

– Sommaren närmar sig. Och då är det lämpligt att göra en ny skärpning som drabbar turister från Ryssland, för vi vill inte att den här gruppen ska ha tillgång till Norge, säger Emelie Enger Mehl.

– Och så kommer en reaktion och en åtstramning till följd av det brutala kriget i Ukraina.

Finns undantag

Redan i maj 2022 genomförde Norge en första åtgärd för att stoppa ryska turister. Men praxisen mellan Schengenlängder har varit annorlunda.

– Den skärpning vi gör nu drabbar främst de som har visum för flera resor eller med lång varaktighet, eller de som har fått ett visum utfärdat av andra länder, säger den norska justitieministern.

Det finns dock vissa undantag som kan tillåta en begränsad grupp ryska besökare att få tillträde till Norge, till exempel om man fått ett Schengenvisum utfärdat efter den 30 maj 2022. Men det är en mycket liten grupp, enligt Mehl.

– Då finns det en öppning för den som ska besöka föräldrar, makar, sambor eller barn i Norge. Men besökare till mer avlägsna släktingar kommer inte längre att få inresetillstånd.

Finland skärper också

Även diplomater och deras familjer samt personer som bor eller arbetar på Svalbard kan tilldelas undantag, precis som de som bjudits in av norska myndigheter.

För närvarande jobbar även Finland på skärpta gränskontroller. Det handlar då om nya regler för att vägra ta emot asylansökningar från personer som reser in från Ryssland.

Den åtgärden är inte aktuell i Norge än.

– Finland har upplevt vad de ser som kontrollerad migration. Och det är ett hot som även kan drabba Norge. Därför är det viktigt för Sp-Ap-regeringen att ha en väldigt låg tröskel för att eventuellt stänga gränsen eller skärpa om vi skulle utsättas för detsamma. Men vi har inte sett samma sak på Storskog som Finland har upplevt, säger Mehl.

Diskuterats i Sverige

Sverige har inte infört någon liknande sanktion om att porta ryska turister.

Frågan har dock varit uppe på bordet flera gånger.

Det är möjligt att vi ska skärpa sanktioner i den här riktningen. Hittills har vi valt att inte göra det på grund av att vi har velat rikta sanktionerna mot den ryska ekonomiska och politiska eliten, inte vanliga ryssar, sade Sveriges dåvarande migrations- och integrationsminister Anders Ygeman (S) i augusti 2022.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen