VAL 2022: Ställer krav på SD

2022 09 02

Sverigedemokraterna bör redovisa samtliga kontakter som partiet har haft med Ryssland före och efter invasionen av Ukraina.

Det betonar försvarsminister Peter Hultqvist (S) och migrationsminister Anders Ygeman (S) på en pressträff.  

Ministrarna pratade om ”det säkerhets- och utrikespolitiska hotet som Sverigedemokraterna utgör”.

– Jag vill påminna om att en vecka före valet kunde inte Jimmie Åkesson välja mellan Biden och Putin, säger Peter Hultqvist och tillägger:

– SD har också röstat för ryska intressen i EU-parlamentet. Den 14 februari 2022 röstade Europaparlamentet för ett stödpaket för Ukraina för att stärka landets motståndskraft, där la SD:s ledamöter ner sina röster.

Hultqvist konstaterar att han ser ”mycket problematiskt” på att SD kan få hantera uppgifter som handlar om rikets säkerhet efter valet.

Han nämner att en riksdagsledamot från SD, som tidigare var partiets försvarspolitiske talesperson, spred desinformation om Ryssland och kriget i Ukraina.

”Säkerhetsrisk för Sverige”

Anders Ygeman instämmer i Hultqvist resonemang och ställer en öppen fråga till Moderaterna och Ulf Kristersson.

– Det råder ingen tvekan om att SD:s kopplingar till Putins Ryssland kan utgöra en säkerhetsrisk för Sverige, säger migrationsministern och tillägger:

– Är Moderaterna beredda att ge SD insyn, tjänstemän eller ministerposter när det gäller justitie, försvar och utrikesdepartementet? 

Kritik mot fikainbjudan

Försvarsminister Peter Hultqvist  riktar även skarp kritik mot gårdagens uppgifter om att en SD-tjänsteman bjöd in ett 30-tal kollegor från Sverigedemokraternas riksdagskansli på en uppmärksammad fika. 

Aftonbladet delade mejlet och rapporterade att SD-politikern ville fira dagen då Nazityskland invaderade Polen.

Uppgifterna har tillbakavisat av SD. Partiet hävdar att budskapet har feltolkats.

– Det är en polsk medarbetare som vill högtidlighålla en polsk högtid, sa Sverigedemokraternas presschef Oskar Cavalli-Björkman.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen