Sputnikvaccinet misstänks bygga på fiffel och båg

2021 03 30

Beskedet att det ryska vaccinet Sputnik har 92% effektivitet misstänks bygga på fiffel och båg.

Ryska Sputnikvaccinet ledde till många frågetecken då det började användas innan det var färdigtestat men när anrika tidskriften The Lancet meddelade att Sputnik hade 92% effektivitet i en studie med 22 000 deltagare blev det jublande rubriker världen över.
Men ikväll avslöjar Dagens Industri att en internationell forskargrupp har stora funderingar kring Sputniks fas I/II-studie och The Lancets publiceringar om Sputnik.

– De kommer fram till väldigt konstiga resultat, men vi kan inte förstå om det beror på fel, bedrägeri eller något annat, säger Enrico Bucci som önskar tillgång till data för att granska Sputnikberäkningarna.
Även professor Anders Björkman vid Karolinska ifrågasätter Sputniks effektivitet på 90 till 93% i studier av fem olika åldersgrupper.

– Vi uppfattar att även där är data oförklarliga och vi har indirekt statistiskt stöd för det. Det är data som är så perfekta att det inte går att förklara. Vad är chansen att slumpen har givit så märkligt likartade resultat trots relativt låga antal, säger Anders Björkman till DI.
– Det är två stora krafter som spelar in. Det är dels politik på högsta nivå. Det här går ända upp till Vladimir Putin. Sedan är det ekonomi. Läkemedelsbolagen ser miljarder framför sig, säger Anders Björkman som har svartmålats i den ryska diktaturens regimvänliga TV-kanal Russia Today.

– Det var obehagligt. Jag exponerades som en lögnare. Det var precis när Alexej Navalnyj hade blivit förgiftad, säger Anders Björkman till DI.

[forminator_poll id="2253"]

Norwegian ryter ifrån: sluta packa ned det här i bagaget

2024 07 02

Har du koll på vad du inte får packa ned i det incheckade bagaget vid flygresan?

Det är nämligen många som inte har det.

Faktum är att föremål i mängder slängs vid säkerhetskontrollerna på flygplatser på grund av vanliga misstag bland resenärerna.

Och det är i synnerhet en sak som utmärker sig – powerbanken. 

Slänger 20 000 om året

Enligt flygbolaget Norwegian är powerbanks “överlägset vanligast” bland konfiskerade föremål.

– Vad vi vet är att det fortfarande är väldigt många resenärer som har dessa i sitt incheckade bagage. 2023 slängde Avinor (Norges motsvarighet till Swedavia, red. anm.) över 20 000 powerbanks som beslagtagits från incheckat bagage i Norge, säger Norwegians presstalesperson Eivind Hammer Myhre till TV4 Nyheterna.

Skapar merjobb för flygplatsen

Norwegian understryker att det är ett problem att folk missar att powerbanks inte får förekomma i incheckat bagage.

Det skapar merjobb för anställda, samtidigt som resenärer blir av med sina saker.

Anledningen till att powerbanks stoppas är på grund av litiumbatteriet.

– Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, säger Peter Douglas Wärring från Swedavia till tv-kanalen.

Ska vara i handbagaget

Det är däremot tillåtet att förvara sina powerbanks, och andra lösa litiumjonbatterier, i handbagaget om det handlar om max två stycken batterier.

– Extra litiumbatterierna får endast medföras i handbagaget och ska förvaras i originalförpackningen eller vara skyddade mot kortslutning, framhåller Transportstyrelsen i riktlinjerna till resenärer.

– Om man förpackar batterierna själv, ska polerna vara skyddade t.ex. genom tejpning av + och - polerna. Varje batteri ska packas var för sig.

Momondo: finns på listan

Även Momondo, den stora bokningssajten, påminner resenärer om vad som gäller om du ska ta med dig en powerbank på resan.

– Vissa flygbolag tillåter inte att du packar powerbanks i det incheckade bagaget och powerbanks finns ofta med på listan över föremål som du förväntas intyga att du inte har i det incheckade bagaget, förklarar Momondo.

– Av praktiska skäl är det naturligtvis också fördelaktigt att packa din powerbank i handbagaget för att ha den nära till hands när du behöver ladda din telefon eller dator.

Foto: Norwegian Air

Text: Redaktionen


Många bilister gör fel på sommaren – böter skickas hem med posten

2024 07 01

Ouppmärksamma bilister riskerar att få hem en tråkig faktura i brevlådan i sommar.

Problemet är så omfattande att konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige anser sig behöva gå ut med en påminnelse då många svenska bilister hamnar i samma fälla under semestersäsongen.

I synnerhet gäller det folk som väljer att ta bilen utomlands.

Att råka köra in i miljözon eller på vägar utan att inse att man måste betala för det drabbar en hel del, enligt M Sverige.

Och det hade lätt kunnat undvikas.

– Tyvärr är det många som varje år missar lokala bestämmelser och får böter hemskickade som en tråkig påminnelse från en trevlig semester, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på samma förbund, i en kommentar.

Riskerar "mycket höga straffavgifter"

Avgifter för att köra på motorvägar är till exempel vanligt i flera europeiska länder. Så även vanliga vägar, tunnlar, vägfärjor och broar.

Men lättast att missa är kanske alla miljözoner med lokala regler, av vilka det finns en mängd av i de större städerna.

Och ansvaret ligger helt och hållet på bilisten. En del gör till och med misstaget att anta att utländska böter inte följer med hem till Sverige.

Ett sådant antagande kan dock leda till än värre konsekvenser i form av mycket höga straffavgifter.

– Gör man fel och får böter ska de betalas. Men bäst är förstås att informera sig i förväg och göra rätt, säger Katja Runestam Prinzell.

LÄS MER: Nytt besked – Stor förändring för alla som kör bil i Stockholm

Olika betalsätt

Exakt hur vägavgifterna ska betalas kan se olika ut. I en del länder kan man betala vid bemannade stationer i anslutning till vägen. På andra håll ska man i förväg köpa en vignette, det vill säga ett klistermärke som du sätter på vindrutan.

Ibland registreras fordonet av en kamera. Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige

"Folk hör av sig varje år"

Många städer har också krav på miljödekaler, ett tillstånd som enbart delas ut för särskilda fordon. I övrigt kan biltrafik vara förbjudet i centrala stadsdelar.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Läs mer om reglerna för olika länder i Europa på M Sveriges hemsida genom att klicka här.

Foto: K. Wei

Text: Redaktionen