Spotify lanserar ny tjänst – påverkar alla kunder

2024 04 03

Snart kommer det bli dyrare för alla med Spotify-abonnemang.

Musikjätten planerar att höja priserna för andra gången i år.

Det uppger källor för Bloomberg.

– Spotify kommer att höja priserna med cirka 1-2 dollar per månad i slutet av april, framhåller nyhetskanalen med hänvisning till källorna.

Användare i Europa, Australien och Pakistan kommer att ta del av prishöjningen.

Priserna för användare i USA kommer att höjas senare i år.

Det är oklart hur svenska användare kommer att påverkas. Troligtvis kommer många få betala uppemot 20 kronor mer i månaden för sin Spotify-prenumeration.

Ska täcka kostnader

Spotify höjer priserna för att finansiera företagets nya ljudboksverksamhet.

– De högre priserna kommer att hjälpa till att täcka kostnaden för den populära tjänsten som introducerades i slutet av förra året, uppger Bloomberg. 

Lanserar helt ny tjänst

I samband med att prishöjningarna aviseras kommer Spotify även att lansera en sprillans ny tjänst. 

Enligt uppgifter till Bloomberg kommer det svenska företaget att introducera en premiumtjänst med enbart ljudböcker och poddar.

Prislappen för den nya tjänsten landar på cirka 120 kronor i månaden. Övriga kunder kommer behöva betala extra för att ta del av enskilda ljudböcker.

Företaget arbetar också på en "supremium"-plan, som kommer ge kunder tillgång till en exklusiv ljudkvalité till en högre kostnad.

Hårt pressade

Uppgifterna om Spotifys nya planer kommer under en svår tid för företaget.    

Sedan börsnoteringen 2018 har Spotify gått minus varje år. De röda siffrorna beror till stor del på att musikjätten betalar ut cirka 70 procent av sina vinster i royalty till musikindustrin.

Spotifys ledning försöker därför generera nya vinster genom ett ökat fokus på andra tjänster än musiken – till exempel ljudböcker och poddar.

Förändringen slår mot företagets kunder.

– Spotifys övergång till andra typer av tjänster har skrämt dess partners inom musikbranschen, som oroar sig för att företaget kommer att försöka minska deras royalties. Som ett resultat har stora musikbolag pressat Spotify och dess konkurrenter att höja priserna, förklarar Bloomberg.

Foto: A. Shatov resp Charlesdeluvio

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen