Spelbolaget ATG i blåsväder – ber om ursäkt

2024 07 14

Speljätten ATG ber om ursäkt efter ett inslag som gjort många upprörda.

Imorgon söndag spelas EM-finalen i fotboll mellan Spanien och England.

Många sportintresserade laddar nu upp inför matchen.

Det gör även ATG, som i ett inlägg på Instagram under lördagen har snackat upp matchen och diskuterat olika spelmöjligheter.

Men många tittare har reagerat starkt på inslaget.

Det var nämligen inspelat inne i Förintelsemonumentet i Berlin, rapporterar Aftonbladet.

Ber om ursäkt

Det var ATG:s experter Claes Åkeson och Ricard Norman som medverkade i videon – och gick runt och diskuterade fotboll och spel inne i monumentet, enligt tidningen.

Inslaget har raderats från ATG:s Instagramkonto.

Detta efter att flera personer reagerat starkt mot valet att spela in den fotbollsrelaterade videon i Förintelsemonumentet.

Kritiken har framför allt framförts i sociala medier.

Många tycker att valet av inspelningsplats är olämpligt – vilket ATG själva håller med om.

– Vi får börja med att be om ursäkt. Ibland går det för fort och blir fel, säger ATG:s marknadschef Johanna Åberg till tidningen.

Ser över rutiner

ATG menar att de har gjort ett misstag, och enligt marknadschefen så togs videon bort så fort hon fick kännedom om den.

– Vi kommer se över våra rutiner för den här typen av inslag, säger hon enligt tidningen.

Förintelsemonumentet ligger i centrala Berlin, i närheten av Brandenburger Tor.

Det är tillägnat de 6 miljoner judar som mördades under förintelsen.

Minnesmärket byggdes mellan 2003 och 2005, och upptar en yta av 19 000 kvadratmeter.

Välkänt spelbolag

ATG är ett välkänt svenskt bolag inom spel på häst, sport och casino.

Förkortningen ATG står för Aktiebolaget Trav och Galopp.

Företaget ägs till 90 procent av organisationen Svensk Travsport och till 10 procent av Svensk Galopp.

Men förutom hästspel erbjuder man alltså även spel på övrig sport.

Text: Redaktionen


Artist död – föll på scenen

2024 08 31

En artist med miljoner spelningar på Spotify har dött efter att ha fallit från scenen.

Det var under en konsert som artisten plötsligt kollapsade på scenen, rapporterar TMZ.

Det handlar om den 53-åriga artisten Fatman Scoop, eller Isaac Freeman III som han egentligen hette.

En video visar hur rappartisten går omkring på scenen i bar överkropp och klädd i solglasögon, när han plötsligt faller omkull på scenen, precis bakom DJ-båset.

Fansen har chockats av de otäcka bilderna, och nu kommer beskedet att artisten har avlidit.

Kollapsade på scenen

Efter att ha kollapsat på scenen gavs första hjälpen till artisten.

Därefter fördes artisten, som beskrivs som en hip hop-legend, i ilfart med ambulans till sjukhus.

Den tragiska händelsen inträffade på Town Center Park i Hamden, Connecticut, under fredagen. Det bekräftades av stadens borgmästare Lauren Garrett.

– Ha honom i era tankar och böner, kommenterade borgmästaren.

Men rapparens liv gick alltså inte att rädda.

Bars iväg på bår

Enligt personer som var på plats på konserten som föll Fatman Scoop plötsligt omkull, och en stund senare bars han iväg på en bår.

Det är oklart vad som har orsakat kollapsen och dödsfallet.

Fatman Scoops turnémanager bekräftar på lördagen att artisten har avlidit.

– Jag har ärligt talat svårt att hitta ord… Du tog med mig över hela världen och lät mig uppträda vid din sida på några av de största och bästa scenerna på den här planeten, de saker du har lärt mig har sannerligen gjort mig till den jag är idag. Tack så mycket, jag älskar dig x, har turnéledaren skrivit i sociala medier, enligt TMZ.

Gjort musik med Mariah Carey

Fatman Scoop, som alltså egentligen hette Isaac Freeman III, har jobbat med en lång rad musik-ikoner genom åren. Däribland Mariah Carey, Missy Elliott och Jermaine Dupri.

Den senaste månaden har han haft över en miljon lyssnare på Spotify.

Han är mest känd för hitlåt ”Be Faithful”.

Isaac Freeman III blev 53 år.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla som betalar med kontanter

2024 08 30

En stor majoritet av Sveriges butiker tar fortfarande emot kontanter.

Det visar en färsk undersökning från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Undersökningen ”Kontanthantering i svensk detaljhandel 2024” visar att 91 procent av butikerna i sin helhet fortsatt tar emot kontanter. 

Inom dagligvaruhandel, där matbutiker och stormarknader ingår, är siffran ännu högre. Hela 97 procent av Sveriges butiker inom dagligvaruhandel erbjuder kontantbetalning.  

Det finns dessutom inga tecken på att situationen kommer förändras.  

Ytterst få butiker uppger att de i närtid har planer på att avskaffa kontantbetalning.

Av de tillfrågade butikerna är det enbart två procent som planerar att göra det inom det närmaste året, och tre procent inom 1–3 år.

– Handeln fortsätter att ta sitt ansvar i kontanthanteringsfrågan. Så länge efterfrågan bland kunderna finns kommer handeln fortsätta att tillhandahålla betalsättet. Det är viktigt, inte minst utifrån ett beredskapsperspektiv i en orolig omvärld, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Stora grupper väljer kontanter

Enligt undersökningen väljer cirka 10 procent av kunderna att betala med kontanter under en ”normal dag”.

– Det måste poängteras att stora grupper i samhället fortsatt är beroende av att använda kontanter för att göra sina dagliga inköp. Siffrorna som nu publiceras är ett tydligt kvitto på att handeln möter upp den efterfrågan som uppenbart finns, säger Bengt Nilervall och tillägger:

– För en ökad inkludering på sikt krävs dock att både banker och andra betaltjänstleverantörer också måste utveckla och anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Vi måste arbeta tillsammans.

Statlig kontantutredning

I början av året tillsatte regeringen en statlig kontantutredning. Syftet med utredningen är att se över kontanternas ställning i samhället, bland annat ska utredningen undersöka möjligheten att göra kontanta betalningar för livsnödvändiga varor såsom läkemedel, livsmedel och drivmedel. 

Svensk Handel är en av flera aktörer som medverkar i kontantutredningen. Organisationen betonar att staten måste bidra om kontantkraven ökar på butiker.

– Om staten ställer krav på marknadsaktörer att utföra samhällsviktiga kontanttjänster, som dessutom saknar kommersiell bärkraft måste den också öka sitt ansvar för att upprätthålla och finansiera kontanthanteringen i framtiden. Annars går ekvationen inte ihop, säger Bengt Nilervall.

Foto: Jens Lindström MSB

Text: Redaktionen