Sommarbeskedet – billigare att tanka för alla

2024 07 01

Juli månad inleds med sänkta priser på både bensin och diesel.

Många suckade tungt när ledande drivmedelskedjor inför midsommar gav besked om att höja priset vid pump.

Nu låter det annorlunda.

Juli månad, högsäsongsmånaden på semestern, inleds med sänkta priser på bensin, diesel och biodiesel. Det står klart efter att nya rekommenderade riktpriser för privatkunder uppdaterats på måndagen.

– På kort sikt är det priset på raffinerad bensin och diesel på den nordeuropeiska marknaden som är avgörande för bensin- och dieselpriset i Sverige, informerar Circle K.

Samma sänkning

Sänkningen ligger totalt på 10 öre för såväl bensin som diesel och biodiesel.

Det innebär att riktpriset för bensin nu ligger på 18,64 kronor per liter, 18,49 kronor för diesel och 21,34 kronor per liter för biodiesel.

Enda undantagen från prissänkningarna är fordonsgas där samma pris (29,89) ligger kvar oförändrat sedan 3 juni.

Priset har inte heller uppdaterats för etanol (E85) som just nu ligger kvar på höjningen på 10 öre från 28 juni.

Kan variera lokalt

Circle K understryker dock att priserna är rekommenderade riktpriser och gäller på bemannade stationer.

Det kan förekomma lokala variationer.

– Vi vill alltid hålla ett konkurrenskraftigt pris på den lokala marknaden. Pumppriserna är därför alltid anpassade efter marknadsläget på varje ort, framhåller kedjan.

Alla priser

Här är de nya priserna på drivmedel under skärtorsdagen. Ändringen anges inom parentes. Priserna är rekommenderade riktpriser för privatkunder och gäller på bemannade stationer.

  • Miles 95: 18,64 kr/l (-0,10)
  • Miles 98: 19,59 kr/l (-0,10)
  • Miles+ 98: 19,89 kr/l (-0,10)
  • Miles Diesel 18,49 kr/l (-0,10)
  • Miles+ Diesel 19,08 kr/l (-0,10)
  • HVO100 21,34 kr/l (-0,10)
  • Fordonsgas 29,89 kr/kg (+1,70)*
  • E85 14,99 kr/l (+0,10)**

* Ändringsdatum 2024-06-03
** Ändringsdatum 2024-06-28

Källa: Circle K

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Björn Borg hittades livlös – berättar själv

2025 09 17

Tennisikonen Björn Borg, 69, vann elva Grand Slam-titlar innan han plötsligt avslutade karriären vid 26 års ålder.

Nu berättar han själv om de tuffa åren efter karriären.

I självbiografin ”Hjärtslag” berättar Borg att han tampades med allvarliga drogproblem i flera år.

– Första gången jag provade på kokain fick jag en lika stor kick som jag en gång fått av tennisen, skriver Borg i boken enligt Expressen.

Hittades livlös

Borgs drogproblem eskalerade under 1980-talet. År 1989 hittade hans dåvarande hustru Loredana Bertè honom livlös. Hustrun försökte återuppliva honom men misslyckades. Det hela slutade med att Borg fick föras till sjukhus med ambulans för att magpumpas.  

I boken kallar han händelsen för ”ett rop på hjälp”.

– Det som hände var att jag i kroppen hade en farlig kombination av droger, piller och alkohol som ledde till att jag blev medvetslös.

– Än i dag skäms jag bara jag tänker på den händelsen.

Kommer berätta om drogproblemen

Björn Borg kommer att medverka i SVT:s intervjuprogram ”Skavlan och Sverige” på torsdagskvällen. I programmet väntas han berätta mer om sina drogproblem.

Opererats för cancer

Björn Borg har skrivit självbiografin ”Hjärtslag” tillsammans med hustrun Patricia.

– Jag gick igenom en svåra tid, men det är en lättnad för mig att få skriva den här boken. Jag mår så mycket bättre, säger tennislegendaren till AP.

I boken skriver Borg också om sin cancerdiagnos. I början av september berättade tennisikonen att han opererats för en ”extremt aggressiv” typ av prostatacancer 

– Jag har inget just nu. Men var sjätte månad måste jag gå och kolla upp det. Den här processen är inte rolig, säger han till AP.

– Men jag mår bra. Jag klarar mig och nu mår jag mig riktigt bra, tillägger Borg.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Henrik Mill resp Croes, Rob C. och Anefo

Text: Redaktionen