Snuslarm i Sverige – unga personer kräks

2023 12 08

En farlig snustrend har börjat etablera sig i Sverige.

På Tundalsskolan i Robertsfors, Västerbottens län, slår rektorn larm.

Eleverna kräks i stora mängder, men det handlar inte om någon magsjuka eller annan bakterie som sprids bland barnen.

– Utan det verkar som att de snusar något väldigt starkt snus. Det är uppemot fem gånger starkare snus än Ettan eller General, säger rektorn Anna-Lena Göttfert till Västerbottens Mellanbygd.

Kräks på klasskamrater

Enligt rektorn har det inte bara kräkts på toaletterna.

Det kastas upp i korridorer, i skolskjutsen – till och med på andra klasskamrater.

Fenomenet är, så vitt personalen vet, helt nytt bland skolans ungdomar och det är just alla kräkningar som gjort att det uppmärksammats.

– Det är ju ett rejält uppsving med snusningen i samhället. Det har blivit trendigt och jag tror att det här med det starka snuset började med det vita snuset, då det blev det mer populärt att snusa, säger Anna-Lena Göttfert.

"Folk lyssnar inte"

Skolan, som huserar årskurser mellan 4 och 9, har vädjat till såväl föräldrar och affärsidkare för att få bukt med problemet.

Förutom uppsvinget kring snus och e-cigaretter bedömer rektorn att även grupptryck är en farlig ingrediens i den nya trenden.

Klart är att även eleverna drabbas illa av det nya beteendet – även de som inte provar snuset.

– Jag mötte en person i korridoren, han såg inte ut att må så bra. Sedan gick jag in på toan, usch, hela lunchen låg där utanför toan, säger en elev till P4 Västerbotten.

– Det blir bredare, det är fler och fler som håller på. Jag försöker hindra det, men folk väljer att inte lyssna, säger en annan elev till kanalen.

Sex gånger starkare

Starkt snus är upp till sex gånger så starkt som vanligt, skriver Mellanbygd med hänvisning till Snusbolaget.

Den starka varianten började trenda redan 2017 när snusare ville ha högre nikotinhalter i produkterna.

Då räckte inte starka 14 mg/g eller jättestarka 22 mg/g och numera finns exempelvis Siberia -80 Degrees på marknaden.

– En mycket hög nikotinhalt på 43 mg/g, framhåller Snusbolaget på sin hemsida.

Genrefoto: Swedish Match

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen