Snart kan du få reda på kollegans lön

2024 05 31

Snart kommer krav på lönetransparens på den svenska arbetsmarknaden att införas.

Det nya EU-direktivet kommer vara på plats i Sverige senast 2026.

Förändringen innebär att svenskarna kommer få veta mer om kollegornas lönekuvert. Företag kommer bli tvungna att öka medarbetarnas insyn i hur löner sätts och hur mycket kollegorna tjänar.

– Direktivet ska hjälpa till att brygga lönegapet mellan kvinnor och män samt ge insyn i företags och organisationers lönenivåer, framhåller jobbsökarsajten Jobbland i ett uttalande.

Många inte redo för förändringen

Svenska folket är kluvna till den nya lagen.

En undersökning från Jobbland visar att många inte är redo för att löner ska vara allmänt kända på arbetsplatsen. Hela 43 procent svarar att de inte vill att löner ska vara allmänt kända på arbetsplatsen. Endast en tredjedel (29 procent) är villiga att uppge vad de tjänar.

En majoritet (59 procent) är dock positiva till att lönen syns redan i jobbannonsen.

– Jobbsökarna efterfrågar transparenta löner i jobbannonser men är ännu inte helt bekväma med att löner kommuniceras öppet på arbetsplatsen. I takt med att transparenta löner blir alltmer vanliga, kommer även denna inställning sannolikt att förändras, kommenterar Anita Rae, vd Jobbland Sverige.

Hon fortsätter:

– Det är avgörande att alla medarbetare upplever att deras kompensation är rättvis. Även om detta bör vara en princip även utan lönetransparens, blir det ännu viktigare att följa detta i och med införandet av transparensdirektivet.

Fem tips från Jobbland – så hanterar man transparenta löner på arbetsplatsen

  1. Det är naturligt att frågor som: “tjänar de andra medarbetarna mer eller mindre än mig?” och “kommer informationen om löner leda till dålig stämning?”, dyker upp. Tänk istället på att transparenta löner är en strategisk övergripande åtgärd som erbjuder många långsiktiga fördelar på arbetsmarknaden. Om alla på arbetsplatsen får insyn i lönenivåer och lönesättning kommer det att resultera i större tydlighet och trygghet.

  2. Ta reda på vad som är branschstandard för din position. Använd lönestatistik och utnyttja ditt nätverk för att få en uppfattning om lämplig lön. Om du upplever att din lön inte är rättvis kommer du att ha konkreta data för att argumentera för en mer rättvis ersättning för din roll och bransch.

  3. När det väl är dags för lönesamtal kommer du att ha starkare förhandlingskraft när det gäller löneförhandlingar. Tydlig information och insyn i lönenivåerna ger dig en starkare grund för att argumentera för en högre lön och bättre anställningsvillkor.

  4. En mer jämställd arbetsplats. Transparens i lönesättningen gör det svårare för arbetsgivare att motivera löneskillnader baserade på kön, ålder eller andra icke-meritbaserade faktorer. Detta bidrar till ökad jämställdhet och rättvisa på arbetsplatsen.

  5. Bli nöjdare på jobbet! En kultur där löner kommuniceras öppet bidrar till att du känner dig mer informerad och har större förtroende för arbetsgivarens lönesättning. Att känna till lönestrukturen kan öka ditt engagemang och din tillfredsställelse på jobbet.

Källa: Jobbland

Foto: KOBU Agency

Text: Redaktionen


JUST NU: Alla partier överens – om samma sak

2025 10 20

En bred överenskommelse har slutits i svensk politik.

Samtliga riksdagspartier är överens ett nytt klimatmål. Det handlar om ett EU-anpassat klimatmål som fastslår att utsläppen från bland annat transporter, jordbruk och uppvärmning av hus ska minska med 60 procent 2030 jämfört med 2005.

Det nya målet är en liten skärpning jämfört med det tidigare målet, rapporterar TV4.

– Vi skärper en aning för att visa på riktningen. Det är en viktig signal, inte minst för näringslivet, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till tv-kanalen.

”Förnybara drivmedel´” och ”miljöbilar”

EU-kommissionen har tidigare fastslagit att Sverige inte lever upp till sina klimatåtagande. I början av oktober meddelade kommissionen att man beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen, eftersom den svenska regeringen inte tagit fram tillräckliga åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Trots utmaningarna bedömer Rickard Nordin att Sverige kan klara nationella och internationella klimatmål.

– Det handlar också om att se till att vi får mer produktion av förnybara drivmedel i Sverige. Det handlar om att se till att fler människor har råd att köpa miljöbil och självklart också om förnybar el, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Sverige ställs inför rätta

FAKTA: Miljömålsberedningen

- Miljömålsberedningen inrättades av regeringen i juli 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor.

- Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.

- Beredningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.

Källa: Sveriges miljömål

LÄS OCKSÅ: Myndighet har bytt logga – för tre miljoner kronor 

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen