Snart kan du få reda på kollegans lön

2024 05 31

Snart kommer krav på lönetransparens på den svenska arbetsmarknaden att införas.

Det nya EU-direktivet kommer vara på plats i Sverige senast 2026.

Förändringen innebär att svenskarna kommer få veta mer om kollegornas lönekuvert. Företag kommer bli tvungna att öka medarbetarnas insyn i hur löner sätts och hur mycket kollegorna tjänar.

– Direktivet ska hjälpa till att brygga lönegapet mellan kvinnor och män samt ge insyn i företags och organisationers lönenivåer, framhåller jobbsökarsajten Jobbland i ett uttalande.

Många inte redo för förändringen

Svenska folket är kluvna till den nya lagen.

En undersökning från Jobbland visar att många inte är redo för att löner ska vara allmänt kända på arbetsplatsen. Hela 43 procent svarar att de inte vill att löner ska vara allmänt kända på arbetsplatsen. Endast en tredjedel (29 procent) är villiga att uppge vad de tjänar.

En majoritet (59 procent) är dock positiva till att lönen syns redan i jobbannonsen.

– Jobbsökarna efterfrågar transparenta löner i jobbannonser men är ännu inte helt bekväma med att löner kommuniceras öppet på arbetsplatsen. I takt med att transparenta löner blir alltmer vanliga, kommer även denna inställning sannolikt att förändras, kommenterar Anita Rae, vd Jobbland Sverige.

Hon fortsätter:

– Det är avgörande att alla medarbetare upplever att deras kompensation är rättvis. Även om detta bör vara en princip även utan lönetransparens, blir det ännu viktigare att följa detta i och med införandet av transparensdirektivet.

Fem tips från Jobbland – så hanterar man transparenta löner på arbetsplatsen

  1. Det är naturligt att frågor som: “tjänar de andra medarbetarna mer eller mindre än mig?” och “kommer informationen om löner leda till dålig stämning?”, dyker upp. Tänk istället på att transparenta löner är en strategisk övergripande åtgärd som erbjuder många långsiktiga fördelar på arbetsmarknaden. Om alla på arbetsplatsen får insyn i lönenivåer och lönesättning kommer det att resultera i större tydlighet och trygghet.

  2. Ta reda på vad som är branschstandard för din position. Använd lönestatistik och utnyttja ditt nätverk för att få en uppfattning om lämplig lön. Om du upplever att din lön inte är rättvis kommer du att ha konkreta data för att argumentera för en mer rättvis ersättning för din roll och bransch.

  3. När det väl är dags för lönesamtal kommer du att ha starkare förhandlingskraft när det gäller löneförhandlingar. Tydlig information och insyn i lönenivåerna ger dig en starkare grund för att argumentera för en högre lön och bättre anställningsvillkor.

  4. En mer jämställd arbetsplats. Transparens i lönesättningen gör det svårare för arbetsgivare att motivera löneskillnader baserade på kön, ålder eller andra icke-meritbaserade faktorer. Detta bidrar till ökad jämställdhet och rättvisa på arbetsplatsen.

  5. Bli nöjdare på jobbet! En kultur där löner kommuniceras öppet bidrar till att du känner dig mer informerad och har större förtroende för arbetsgivarens lönesättning. Att känna till lönestrukturen kan öka ditt engagemang och din tillfredsställelse på jobbet.

Källa: Jobbland

Foto: KOBU Agency

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen