Snälltåget får hård kritik

2023 06 09

Resenärer hos Snälltåget är upprörda över att tågbolaget inte håller det de lovar.

Snälltåget är en av de populäraste uppstickarna i den svenska tågtrafiken.

Södra Sverige

Vid sidan av SJ har Snälltåget tillsammans med ytterligare några få bolag blivit bland Sveriges mest efterfrågade aktörer i kollektivtrafiken.

Bolaget kör flera avgångar dagligen mellan Stockholm och Malmö.

Resenärer kan även kliva på i exempelvis Eslöv, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping, och Södertälje.

Snälltåget erbjuder även anslutningsresor till bland annat Jönköping, Växjö, Karlskrona och Ronneby.

Svidande kritik

Men nu får Snälltåget svidande kritik från besvikna och irriterade resenärer.

– Snälltåget lovar att det ska finnas Internet ombord på tåget.

– Men det är bara fiffel och båg, säger Maria som rest med tåget flera gånger den senaste tiden.

Hon framhåller att Snälltågets WiFi-funktion i stort sett aldrig fungerar.

Begränsad hastighet

Att Snälltåget har problem med sitt WiFi indikeras även av att de på sina ”vanliga frågor-sida” online besvarar frågan ”jag kan inte koppla upp mig”.

– Du måste öppna en webbläsare för att komma åt vår startportal som finns på snalltaget.se/internetombord. Är du inte aktiv på en timme loggas du automatiskt ut och måste logga in igen. 

– Tänk på att hastigheten är begränsad, framhåller Snälltåget på sin webbsida.

Noll och ingenting

Vid en kontroll under söndagen visar det sig att Snälltåget har mer än rätt i sin information – hastigheten är nämligen begränsad till noll och ingenting.

Tågets WiFi är inte fungerande.

– Så här har det varit i flera år, säger Maria.

– Det är ur funktion helt enkelt.

Under all kritik

Hon är mycket kritisk till att Snälltåget år 2023 inte kan erbjuda ett Internet.

– Att de dessutom har mage att påstå att de har Internet på sin webbsida är under all kritik, säger hon.

– Vi är många som behöver jobba när vi åker tåg men det är ju omöjligt när Internet saknas.

– Snälltåget måste rätta till det här snarast.

– Det är många som inte vill åka med Snälltåget på grund av det här, betonar Maria.

Även Danmark och Tyskland

Snälltåget söks för en kommentar.

Bolaget kör även till Danmark, Tyskland och Österrike samt Jämtlandsfjällen.

Foto: Snälltåget

Text: Redaktionen


S-KRAVET: Säg ja – annars kan Sverige gå miste om “800 miljoner”

2025 07 16

Sverige har en “unik möjlighet” till att få in hundratals miljoner kronor.

Det anser Socialdemokraterna i Stockholm som syftar på att Sverige ansökt om att stå värd för damernas fotbolls-EM 2029.

Ett fotbolls-EM i Sverige skulle vara mycket mer än en sportfest – det skulle ge ett kraftfullt lyft för den lokala ekonomin. I Stockholm beräknas intäkterna landa på omkring 800 miljoner kronor om vi får arrangera EM här, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Kravet: säg ja

Enligt S riskerar dock Sverige att "missa chansen" och snuvas på arrangemanget. Socialdemokraterna menar att det beror på “regeringens ointresse” för frågan.

– Trots ett starkt svenskt engagemang för evenemanget har regeringen ännu inte utlovat något ekonomiskt stöd, framhäver partiet.

I Danmark, som skulle arrangera EM tillsammans med Sverige, har motsvarande 15 miljoner kronor redan låsts upp för saken. Ytterligare 40 miljoner kan följa.

Kräver tre saker

Nu kräver S i Stockholm att regeringen säger ja. 

Partiet vill se en nationell evenemangsfond med statliga medel, ett departement och en ansvarig minister för evenemangsfrågor och att huvudstaden ska betraktas som en “nationell resurs”.

Vi är redo att ta ansvar, men vi behöver ett statligt ekonomiskt stöd. Här måste regeringen måste kliva fram, säger Karin Wanngård.

Förbundet: "En milstolpe"

Regeringen eller dess ministrar har hittills inte bemött kritiken eller uttalat sig om Sveriges ansökan.

Socialdemokraternas argument är att turneringen skulle “innebära ett rejält lyft för turism, jobbskapande och lokal ekonomi”.

Tobias Tibell, t.f. generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, har kallat den preliminära ansökan för “en milstolpe”.

– Nu ska vi ta till oss av den utvärdering som följer från Uefa, och sedan fortsätta det gedigna arbetet tillsammans med DBU (Danmarks fotbollförbund, red. anm.) och våra värdstäder för att i augusti kunna lämna in en så slagkraftig slutversion av EM-ansökan som möjligt, sade han i mars.

Besked till vintern

Beslutet om vilket eller vilka länder som får arrangera EM fattas i december. Tilltänkta värdstäder i Sverige är Stockholm/Solna, Göteborg och Malmö.

Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1958 och EM 1992 samt VM för damer 1995 och U21-EM 2009.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen