Smockfullt – hit vill svenska folket plötsligt åka

2023 07 18

Svenska folket verkar ha fått en ny favoritdestination.

Och det är inte Thailand eller något land i Sydeuropa kring Medelhavet.

Tvärtom är det ett av våra egna grannländer.

Från en vecka till en annan tycks svenska folket vallfärda till Danmark, rapporterar Göteborgs-Posten.

5 000 bokningar varje dag

På blott några dagar har trycket på Stena Lines biljetter mellan Göteborg och Fredrikshamn ökat explosionsartat – med nästan 30 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Detta trots den svaga svenska valutan.

Senaste veckan har rederiet tagit emot uppemot 5 000 bokningar per dag och mängder av avgångar under resten av sommaren är nu fullbokade.

– Vi spekulerar i att svenskarna har avvaktat lite för att se vad man ska göra med semestern och sedan med tanke på väder och annat beslutat sig för det närmaste resmålet och då tar en två-tre-dagarsresa, säger Stena Lines kommersiella chef Ulf Staaff till GP.

Vill göra dagsutflykter

Det är inte bara biljettrycket som indikerar att svenskarna söker sig till Danmark.

En resvaneundersökning från Göteborg & Co har även visat att 50 procent av svenska folket gärna vill göra dagsresor, likt de som erbjuds till grannlandet.

Och det finns fortfarande hopp för den som vill ta båten från Göteborg och ännu inte har bokat sin resa.

– Alla avgångar är inte fullbokade, men många av dem, säger Ulf Staaff.

Avbryter resor i Sydeuropa

Samtidigt som många prioriterar kortare resor inom Norden kommer också rapporter om svenskar som avbryter resor inom Sydeuropa, rapporterar SVT.

Anledningen är som bekant den extremvärme som just nu råder längre söderut på kontinenten.

För den som har en resa inbokad – men nu tvekar på grund av vädret – kan det finnas en möjlighet att avboka och bli ersatt.

En förutsättning är dock att det är en paketresa, menar Konsumentverkets vägledare Hanna Bornstedt.

– Men man ska veta att man kanske inte kommer få alla pengar tillbaka, man behöver kika i villkoren och det finns risk att man ändå behöver betala hela resan, säger hon till SVT.

Villkoren bestämmer

Med andra ord är det inte säkert att det behövs ett avbeställningsskydd, eftersom det istället kan handla om en försäkringsfråga.

Allt handlar dock om vad som står i villkoren.

– I vissa fall gäller avbokningsskyddet bara sjukdom eller dödsfall i familjen, säger Hanna Bornstedt.

Foto: M. Stockman

Text: Redaktionen


3dec2025

JUST NU: Putins skrytbygge stoppas – pengarna räcker inte

2025 12 03

De ryska myndigheterna tvingas till ett stopp i ett planerat jättebygge.

För ett par år sedan gav Rysslands diktator Vladimir Putin ett uppdrag till sin regering och flera myndigheter att göra en utredning.

Det som skulle undersökas var möjligheten att bygga en järnvägslinje från Sibirien till Kina, den Nordsibiriska järnvägen.

Nu, när utredningen ligger på Putins bord, tvingas Ryssland att backa från planerna.

– De ryska myndigheterna sätter stopp för att bygga en ny järnväg från Sibirien till Kina på grund av brist på pengar, uppger The Moscow Times.

Stor investering

Putins planer på att bygga den Nordsibiriska järnvägen, kallad Sevsib, är ett omfattande projekt.

– Skapandet av Sevsib innebär bland annat byggandet av en lång sträcka järnväg, uppger tidningen.

Och den svårtillgängliga terrängen utgör ytterligare svårigheter och kostnader för projektet.

– Sträckan mellan Tashtagol och Urumqi innebär skapandet av en ny ingång till Kina via den 55 kilometer långa västra delen av den rysk-kinesiska gränsen i Altai, mellan Kazakstan och Mongoliet. På grund av den svåra terrängen övervägdes byggandet av två tunnlar under Altaj, framhåller tidningen.

LÄS OCKSÅ: "Vi har bara börjat" - USA utfärdar militärt hot

Skulle främja den socioekonomiska utvecklingen

Den planerade järnvägen var en del av en strategi för att främja den socioekonomisk utveckling i Sibirien, vilket finns med som ett uttalat mål för Kreml fram till 2035.

Men den höga kostnaden, som beräknas till 50 biljoner rubel, sätter nu stoppa för bygget då det är långt över den budget som finns tillgänglig för investeringar kopplade till den ryska järnvägen.

– Regeringen beslutade att överge projektet på grund av dess höga kostnader, säger en anonym källa med insyn till ryska medier, rapporterar tidningen.

– Kostnaden för att lägga Sevsib uppskattas till 50 biljoner rubel på grund av svåra geologiska förhållanden, och investeringsprogrammet för ryska järnvägar har tidigare minskats avsevärt och kommer år 2026 inte att vara högre än en biljon rubel.

LÄS OCKSÅ: Kreml bryter tystnaden efter toppmötet

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


SMOCKAN: Sverige på väg att förlora 20 miljarder kronor

2025 12 03

Omkring 20 miljarder kronor är på väg att gå upp i rök för svenska staten.

Det är Skatteverkets senaste prognos, efter att företag som under pandemin fick anstånd och kunde vänta med att betala skatt därefter har gått i konkurs ett efter ett.

Hittills har omkring tio miljarder kronor redan gått förlorat, rapporterar SR.

– Sedan räknar vi med att ytterligare 5-10 miljarder inte kommer att betalas tillbaka, så det kommer att sluta med någonstans mellan 15-20 miljarder som inte betalas tillbaka, säger Tomas Envall, sektionschef på Skatteverket, till radion.

Får knappt tillbaka någonting

Det var när coronapandemin slog undan benen på många företag som det gick att skjuta fram inbetalning av skatten.

Många valde då att utnyttja möjligheten. Men många aktörer har också gått i konkurs på vägen, vilket gör att Skatteverket i bästa fall får tillbaka småsmulor av den skatteskuld som återstod.

– I vissa konkurser får vi tillbaka lite, men eftersom vi är en oprioriterad borgenär så får vi i många konkurser ingenting, förklarar Tomas Envall.

Över 9 000 företag

Ett exempel är konkursade IAC som före konkursen hade en skatteskuld på 1,3 miljarder kronor. Den största av allihop efter pandemin.

Men det finns betydligt fler företag som gått omkull.

Tidigare i år hade över 9 000 företag med anstånd kastat in handduken, enligt SVT.

– Troligtvis hjälpte det företagen till en början, men i den budgeten som regeringen satte för anstånden så har de inte räknat med så mycket förluster som vi nu räknar med att det kommer bli, sade Tomas Envall till tv-kanalen i våras.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

"Tickande bomb"

Redan för ett år sedan talades det om att så många som 17 000 företag fortfarande var skyldiga staten pengar. Många kan inte betala tillbaka – och då finns inget annat alternativ än konkurs.

I november 2023 bedömde Svensk Näringsliv att 14 miljarder kronor i skatteintäkter väntades brinna inne.

– Företagen som har tillfälliga skatteanstånd är i sämre skick nu än när de beviljades anstånden. Det är något av en tickande bomb som riskerar att förvärra lågkonjunkturen, sade Sven Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, till Di vid tidpunkten.

LÄS MER: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen