SMHI:s besked – sommaren kan bli extrem

2023 06 07

Sommaren 2023 kan bli lika extrem som rekordsommaren 2018.

Den bedömningen går SMHI ut med i dag, onsdag.

Enligt väderinstitutet kommer årets sommar att bli varm och torr.

Det finns dessutom indikationer som tyder på att sommaren kan bli lika extrem som 2018 – den varmaste sommaren i modern tid i Sverige.

Under sommaren 2018 upplevde hela landet varmare temperaturer än vanligt. Högsommarvärmen ledde till en utbredd torka och massiva skogsbränder.

Flera tecken 

Det finns flera tecken som tyder på att sommaren 2023 går i samma riktning.

–  I år ser man att vi har en ”El Niño”, och det hade vi även 2018. När man gör de här undersökningarna tittar man på storskaliga vädersystem, säger SMHI:s meteorolog Marie Staerk till DN.

– Även om det inte är en säker nederbördsprognos så visar det tendenser till att det kan bli en sommar med mindre regn i stora delar av norra Europa, fortsätter hon.

Fakta El Niño

- El Niño är havsfenomenet som tillsammans med atmosfärsfenomenet Southern Oscillation återkommer över Stilla Havet med ett mellanrum på två till sju år. 

- När El Niño inträffar försvagas passadvindarna, alternativt att de ändrar riktning, vilket medför att det varma ytvattnet, liksom molnsystem och regnväder, inte förs tillbaka västerut utan i stället fortsätter österut.

- Därmed förändras också den globala, storskaliga atmosfärscirkulationen liksom vädret i stora delar av övriga världen.

Källa: SMHI

”Absolut större sannolikhet”

Albin Torsson, meteorolog på SMHI, gör en likande bedömning som sin kollega Maria Staerk.

– Det finns absolut större sannolikhet att det kommer att bli en torrare sommar än normalt, säger han till P4 Göteborg.

"Större risk"

Vidare berättar meteorologen att det varit hälften så mycket nederbörd i maj jämfört med hur det brukar vara under årets femte månad.

Det behöver inte betyda att sommaren kommer att bli extra varm, men risken eller chansen för att det blir så är större än vanligt. 

– Värmen är svår att dra exakta slutsatser om. Men att det blir torrare innebär såklart att det finns en större risk för högtryck, säger Albin Torsson till P4 Göteborg.

Sommaren 2018

Under den rekordvarma sommaren 2018 skakades Sverige av omfattande skogsbränder.

Skog motsvarande 35 700 fotbollsplaner brann ner i Sverige.

Flera orter fick evakueras och Sverige fick ta hjälp av ett tiotal länder för att släcka bränderna.

Totalt skadades 9 500 hektar skog av ett värde på 300 miljoner kronor, uppger SvD.

Foto: J. Ferlic resp T. Sergej 

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen