SMHI:s besked – sommaren kan bli extrem

2023 06 07

Sommaren 2023 kan bli lika extrem som rekordsommaren 2018.

Den bedömningen går SMHI ut med i dag, onsdag.

Enligt väderinstitutet kommer årets sommar att bli varm och torr.

Det finns dessutom indikationer som tyder på att sommaren kan bli lika extrem som 2018 – den varmaste sommaren i modern tid i Sverige.

Under sommaren 2018 upplevde hela landet varmare temperaturer än vanligt. Högsommarvärmen ledde till en utbredd torka och massiva skogsbränder.

Flera tecken 

Det finns flera tecken som tyder på att sommaren 2023 går i samma riktning.

–  I år ser man att vi har en ”El Niño”, och det hade vi även 2018. När man gör de här undersökningarna tittar man på storskaliga vädersystem, säger SMHI:s meteorolog Marie Staerk till DN.

– Även om det inte är en säker nederbördsprognos så visar det tendenser till att det kan bli en sommar med mindre regn i stora delar av norra Europa, fortsätter hon.

Fakta El Niño

- El Niño är havsfenomenet som tillsammans med atmosfärsfenomenet Southern Oscillation återkommer över Stilla Havet med ett mellanrum på två till sju år. 

- När El Niño inträffar försvagas passadvindarna, alternativt att de ändrar riktning, vilket medför att det varma ytvattnet, liksom molnsystem och regnväder, inte förs tillbaka västerut utan i stället fortsätter österut.

- Därmed förändras också den globala, storskaliga atmosfärscirkulationen liksom vädret i stora delar av övriga världen.

Källa: SMHI

”Absolut större sannolikhet”

Albin Torsson, meteorolog på SMHI, gör en likande bedömning som sin kollega Maria Staerk.

– Det finns absolut större sannolikhet att det kommer att bli en torrare sommar än normalt, säger han till P4 Göteborg.

"Större risk"

Vidare berättar meteorologen att det varit hälften så mycket nederbörd i maj jämfört med hur det brukar vara under årets femte månad.

Det behöver inte betyda att sommaren kommer att bli extra varm, men risken eller chansen för att det blir så är större än vanligt. 

– Värmen är svår att dra exakta slutsatser om. Men att det blir torrare innebär såklart att det finns en större risk för högtryck, säger Albin Torsson till P4 Göteborg.

Sommaren 2018

Under den rekordvarma sommaren 2018 skakades Sverige av omfattande skogsbränder.

Skog motsvarande 35 700 fotbollsplaner brann ner i Sverige.

Flera orter fick evakueras och Sverige fick ta hjälp av ett tiotal länder för att släcka bränderna.

Totalt skadades 9 500 hektar skog av ett värde på 300 miljoner kronor, uppger SvD.

Foto: J. Ferlic resp T. Sergej 

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen