SMHI varnar för storm

2023 10 13

Det har blåst kraftigt på flera håll i södra Sverige under hela veckan.

Tidigare i veckan gick SMHI ut med en gul varning för hårda vindar och risk för översvämningar i Skåne, Halland och Västra Götaland.

I flera områden ställdes tågtrafiken in med anledning av det svåra ovädret.

Nu varnar SMHI för att vinden kommer att bli ännu värre under helgen.

– Över södra halvan av landet blir det rejält blåsigt med regnskurar och och över Gotland och södra Svealand hårda eller mycket hårda västliga vindbyar, framhåller SMHI:s meteorolog Max Schildt i en kommentar på väderinstitutets hemsida.

Risk för storm

Värst bli vinden på västkusten, precis som det varit under veckan.

SMHI varnar till och med för att det finns risk för storm på flera håll i dessa områden på lördagen.

– Vindbyarna kan nå stormstyrka, 25 meter per sekund, framhåller Max Schildt i prognosen inför helgen.

Först under söndagen kommer blåsten i söder att avta och röra sig upp mot nordvästra delen av Sverige.

Samtidigt förväntas temperaturerna sjunka i södra Götaland.

"Ymnigt snöfall"

Det råder för närvarande stora temperaturkontraster i landet, enligt SMHI.

Från nollgradigt längst upp i norr till drygt tio grader för de sydliga delarna av riket.

Parallellt med regn och blåst i söder kan också  mellersta och norra Sverige räkna med snö.

– Under lördagen har de två vädersystemen bakats ihop till ett djupt lågtryck över landet, informerar Max Schildt.

– Över norra Jämtland, Ångermanland och norra Norrland övergår regnet alltmer i ymnigt snöfall. Detta dessutom i kombination med friska ostliga vindar med hårda vindbyar.

Blåsigt även i norr

På söndagen mattas snöfallet och regnet av och rör sig med lågtrycket efterhand österut.

Men också i norra Sverige bör man vara beredda på att det kan blåsa ordentligt.

– Det följs även här av nordvästlig vind, vilket för in snöbyar i fjällen, betonar SMHI.

– Till på måndag ligger vi kvar i nostvästvinden över landet och främst i fjällen drar det in byar av snö från Norska Havet.

Foto: K. Vilaysing

Text: Redaktionen


3 november 2025

Storbank inför helt nytt bolån – först i Sverige

2025 11 03

Nordea lanserar ett helt nytt bolån.

Storbanken blir först i Sverige med att erbjuda kunder bolån med räntetak – det vill säga ett rörligt bolån med ett tak som hindrar räntan från att gå över en viss nivå.

– Räntetaket fungerar som ett skydd mot stigande räntor, utan att du behöver binda räntan på bolånet. Räntetak är därför ett bra alternativ för dig som vill ha den rörliga räntans flexibilitet och den bundna räntans trygghet, skriver Nordea om det nya erbjudandet.

Här är upplägget 

Den som väljer bolån med räntetak behöver betala en premiekostnad för taket.

– Om din individuella ränta stiger över den avtalade taknivån, behöver du aldrig betala mer än taket. Samtidigt får du fördelen att din ränta följer med nedåt om räntorna sjunker, säger Pia Tverin, vd på Nordea Hypotek. 

– För detta skydd betalar du en premie under lånets löptid, och denna kostnad är avdragsgill när du deklarerar, tillägger hon.

Den som väljer bolån med räntetak hos Nordea kan välja mellan två och fem års bindningstid.

Nedan är exempel på räntor och priser för räntetak hos Nordea:

Bindningstider 

Premie (kostnad)

Takränta (maxränta)

Räntetak 2 år 

0,17 %

3,74 %

Räntetak 5 år 

0,26 %

4,39 %

LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

FAKTA: Bolån med räntetak

- Räntekostnaden minskar om 3-månadersräntan faller. 

- Det finns ett tak för hur mycket räntekostnaden kan öka.

- Du betalar en premiekostnad som är avdragsgill. Premien betalas under hela bindningstiden, även om lånet löses i förtid.

RÄKNEEXEMPEL: Bolån med räntetak i 5 år:

- För ett lån på 1 000 000 kronor är den effektiva räntan 4,39 procent. Det totala beloppet som ska återbetalas är 2 076 792 kronor och den första avbetalningen är 5 250 kronor.

- Den effektiva räntan är den totala årskostnaden för ditt bolån inklusive amortering, ränta, premie och andra eventuella avgifter. 

Källa: Nordea

LÄS OCKSÅ: Mest köpta och sålda aktierna i oktober 

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen