SMHI medger – kan ha gett fel information till svenska folket

2024 01 05

När kökaoset i Skåne uppstod på onsdagen rådde orange varning i det drabbade området.

Det är den näst högsta varningsnivån som SMHI använder och expertmyndigheten varnade uttryckligen för allvarliga följder i trafiken.

Men varningen kan ha varit otillräcklig.

Istället borde eventuellt röd varning, den högsta nivån, ha utfärdats.

Det framhåller nu SMHI i efterhand.

– Det kan mycket väl ha varit så att det kanske skulle ha varit en röd varning, utifrån konsekvenserna, säger en av institutets meteorologer Charlotta Eriksson till P4 Malmöhus.

Måste utvärdera

Om SMHI verkligen gick ut med en för svag varning går dock inte att svara på just nu.

Det måste en intern undersökning visa.

– Vi kan inte säga det än, utan vi gör en utvärdering och det gör vi av alla våra varningar, säger Charlotta Eriksson.

För att en röd varning skulle ha utfärdats krävs dock att trafikproblem riskerar att drabba ett större område, en faktor som kan ha spelat roll.

Avgörande information

På sin hemsida konstaterar SMHI att varningsinformationen är avgörande för att kunna vidta rätt åtgärder vid besvärligt väder.

Varningsnivån berättar hur allvarliga konsekvenser som väntas, framhåller väderinstitutet.

Mellan onsdagen och torsdagen beräknas omkring 1 000 bilar ha fastnat i bilkön på E22 och många av dem satt fast i sina bilar i närmare ett dygn innan de kom loss.

Kräver möte med Trafikverket

Efter snökaoset på den skånska europavägen har reaktionerna varit kraftfulla, både från allmänhet och politiker.

Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet, kräver att riksdagen kallar till sig Trafikverket för att myndigheten ska kunna svara på varför det blev så illa som det blev.

– Jag ska fråga dem “hur i Jösse namn kan det här inträffa”? säger han till Ekot.

Inte över

På fredagsmorgonen är problemen på E22:an fortfarande inte över, även om alla bilister som vill har evakuerats.

Vägen håller fortsatt stängt och prognosen om en öppning klockan 04.00 idag har skjutits fram till klockan 13.

Arbetet pågår på plats, men skadorna på mitträcket var större än vad vi hade befarat och ett nytt betongfundament kommer behöva grävas ner, säger Trafikverkets presskommunikatör Angelika Knutsson till Aftonbladet.

Foto: G. Shalan

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen