SMHI medger – kan ha gett fel information till svenska folket

2024 01 05

När kökaoset i Skåne uppstod på onsdagen rådde orange varning i det drabbade området.

Det är den näst högsta varningsnivån som SMHI använder och expertmyndigheten varnade uttryckligen för allvarliga följder i trafiken.

Men varningen kan ha varit otillräcklig.

Istället borde eventuellt röd varning, den högsta nivån, ha utfärdats.

Det framhåller nu SMHI i efterhand.

– Det kan mycket väl ha varit så att det kanske skulle ha varit en röd varning, utifrån konsekvenserna, säger en av institutets meteorologer Charlotta Eriksson till P4 Malmöhus.

Måste utvärdera

Om SMHI verkligen gick ut med en för svag varning går dock inte att svara på just nu.

Det måste en intern undersökning visa.

– Vi kan inte säga det än, utan vi gör en utvärdering och det gör vi av alla våra varningar, säger Charlotta Eriksson.

För att en röd varning skulle ha utfärdats krävs dock att trafikproblem riskerar att drabba ett större område, en faktor som kan ha spelat roll.

Avgörande information

På sin hemsida konstaterar SMHI att varningsinformationen är avgörande för att kunna vidta rätt åtgärder vid besvärligt väder.

Varningsnivån berättar hur allvarliga konsekvenser som väntas, framhåller väderinstitutet.

Mellan onsdagen och torsdagen beräknas omkring 1 000 bilar ha fastnat i bilkön på E22 och många av dem satt fast i sina bilar i närmare ett dygn innan de kom loss.

Kräver möte med Trafikverket

Efter snökaoset på den skånska europavägen har reaktionerna varit kraftfulla, både från allmänhet och politiker.

Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet, kräver att riksdagen kallar till sig Trafikverket för att myndigheten ska kunna svara på varför det blev så illa som det blev.

– Jag ska fråga dem “hur i Jösse namn kan det här inträffa”? säger han till Ekot.

Inte över

På fredagsmorgonen är problemen på E22:an fortfarande inte över, även om alla bilister som vill har evakuerats.

Vägen håller fortsatt stängt och prognosen om en öppning klockan 04.00 idag har skjutits fram till klockan 13.

Arbetet pågår på plats, men skadorna på mitträcket var större än vad vi hade befarat och ett nytt betongfundament kommer behöva grävas ner, säger Trafikverkets presskommunikatör Angelika Knutsson till Aftonbladet.

Foto: G. Shalan

Text: Redaktionen


TRUMP: “Jag har pratat med Putin – han kommer att slå till”

2025 06 04

Donald Trump och Vladimir Putin har pratat med varandra.

Det meddelar den amerikanska presidenten på onsdagskvällen.

Trump uppger att de pratade om Iran och kriget i Ukraina – och att Putin sade att Ryssland kommer att behöva besvara den ukrainska drönarattacken mot ryska bombplan.

Diskuterade attacken

Trump uppger att samtalet varade i cirka en timme och 15 minuter.

– Jag har just avslutat ett telefonsamtal med Rysslands president Vladimir Putin, skriver han på Truth Social.

– Vi diskuterade Ukrainas attack mot Rysslands dockade flygplan, och även olika andra attacker som har ägt rum från båda sidor. Det var ett bra samtal, men inte ett samtal som kommer att leda till omedelbar fred.

“Kommer slå tillbaka”

Trump förklarar vidare att Putin sade att Ryssland kommer att behöva besvara den ukrainska drönarattack som slog ut flera ryska bombplan.

– President Putin sade mycket bestämt att han kommer att behöva svara på den senaste attacken mot flygfälten, framhåller Trump.

Han preciserar inte hur det svaret kan komma att se ut.

Attacken mot de ryska planen ses på som en stor prestigeförlust för Vladimir Putin – och en stor seger för Ukraina.

Initiativet tog enligt ukrainska tjänstemän lång tid att planera och har hyllats av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Läs mer: Dubbelsmäll väntar Vladimir Putin

Pratade om Iran

Enligt den amerikanske presidenten pratade de båda även om Iran.

Han understryker att “tiden rinner ut för Irans beslut om kärnvapen”.

Trump sade till Vladimir Putin att Iran inte kan ha kärnvapen, och att han tror att de båda är överens om den saken.

“Föreslog själv”

Enligt Donald Trump kan Vladimir Putin komma att delta i samtal med Iran framöver.

– President Putin föreslog att han skulle delta i diskussionerna med Iran och att han kanske skulle kunna vara till hjälp för att få till stånd ett snabbt avslut på detta, menar han.

– Det är min åsikt att Iran har dragit ut på tiden med sitt beslut i denna mycket viktiga fråga, och vi kommer att behöva ett definitivt svar inom en mycket kort tidsperiod!

Foto: White House official photographer resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ryanair dundrar mot flygplats – “Kommer till Sverige istället”

2025 06 04

Ryanair slutar flyga till en nederländsk flygplats.

Lågprisjätten har gett besked om att de kommer att sluta med flygningar till den nederländska flygplatsen Maastricht Airport.

Från och med den 26 oktober i år kommer inga fler Ryanair-plan att landa där.

Flygbolaget hänvisar till stigande kostnader och skyller på flygplatsen för beslutet.

Skyller på flygplatsen

Ryanair har ställt in alla sina flygningar till Maastricht Airport från och med den 26 oktober 2025 på grund av “flygplatsens beslut att kraftigt öka flygplatskostnaderna, vilket gör Maastricht till en av de dyraste flygplatserna i Europa”.

– Flygplatskostnader som inte är konkurrenskraftiga i kombination med regeringens stigande flygskatter kommer att oåterkalleligt skada Nederländernas anslutningsmöjligheter, vilket redan har bevisats av Maastricht Airports misslyckande med att återställa trafiken till ens 50 procent av nivåerna före covid, framhåller flygbolaget i ett pressmeddelande.

“Kommer till Sverige istället”

Ryanair uppger att beslutet har resulterat i 150 000 förlorade platser per år och 5 direktförbindelser.

– Denna kapacitet kommer att flyttas till mer konkurrenskraftiga europeiska länder som Sverige, Italien och Polen, som sänker flygplatskostnaderna och avskaffar flygskatterna för att stimulera återhämtning och tillväxt i trafiken.

“Bland de dyraste”

Ryanairs informationschef Jason McGuinness menar att “betydande kostnadsökningar gör Maastricht Airport till en av de dyraste flygplatserna i Europa”.

– Maastrichts skyhöga kostnader skadar dess anslutningsmöjligheter, vilket framgår av flygplatsens misslyckande med att återhämta sin trafik efter Covid, som ligger långt efter resten av Europa med bara 50 procent av trafiken före Covid 2024 - en siffra som kommer att sjunka ytterligare efter Ryanairs utträde.

37 länder

Ryanair har baser i 37 europeiska länder vid över 230 flygplatser.

Flygbolaget har över 3 600 flygningar om dagen.

Läs mer: Glädjebesked inför utlandssemestern

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen