SMHI medger – kan ha gett fel information till svenska folket

2024 01 05

När kökaoset i Skåne uppstod på onsdagen rådde orange varning i det drabbade området.

Det är den näst högsta varningsnivån som SMHI använder och expertmyndigheten varnade uttryckligen för allvarliga följder i trafiken.

Men varningen kan ha varit otillräcklig.

Istället borde eventuellt röd varning, den högsta nivån, ha utfärdats.

Det framhåller nu SMHI i efterhand.

– Det kan mycket väl ha varit så att det kanske skulle ha varit en röd varning, utifrån konsekvenserna, säger en av institutets meteorologer Charlotta Eriksson till P4 Malmöhus.

Måste utvärdera

Om SMHI verkligen gick ut med en för svag varning går dock inte att svara på just nu.

Det måste en intern undersökning visa.

– Vi kan inte säga det än, utan vi gör en utvärdering och det gör vi av alla våra varningar, säger Charlotta Eriksson.

För att en röd varning skulle ha utfärdats krävs dock att trafikproblem riskerar att drabba ett större område, en faktor som kan ha spelat roll.

Avgörande information

På sin hemsida konstaterar SMHI att varningsinformationen är avgörande för att kunna vidta rätt åtgärder vid besvärligt väder.

Varningsnivån berättar hur allvarliga konsekvenser som väntas, framhåller väderinstitutet.

Mellan onsdagen och torsdagen beräknas omkring 1 000 bilar ha fastnat i bilkön på E22 och många av dem satt fast i sina bilar i närmare ett dygn innan de kom loss.

Kräver möte med Trafikverket

Efter snökaoset på den skånska europavägen har reaktionerna varit kraftfulla, både från allmänhet och politiker.

Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet, kräver att riksdagen kallar till sig Trafikverket för att myndigheten ska kunna svara på varför det blev så illa som det blev.

– Jag ska fråga dem “hur i Jösse namn kan det här inträffa”? säger han till Ekot.

Inte över

På fredagsmorgonen är problemen på E22:an fortfarande inte över, även om alla bilister som vill har evakuerats.

Vägen håller fortsatt stängt och prognosen om en öppning klockan 04.00 idag har skjutits fram till klockan 13.

Arbetet pågår på plats, men skadorna på mitträcket var större än vad vi hade befarat och ett nytt betongfundament kommer behöva grävas ner, säger Trafikverkets presskommunikatör Angelika Knutsson till Aftonbladet.

Foto: G. Shalan

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


Kinesiska jätten vill erövra Sverige – “Ska bli bland de största”

2025 12 07

Det kinesiska elbilsföretaget BYD har stora planer för Sverige.

Den europeiska bilindustrin är alltjämt svag.

Konkursansökningar ramlar in på löpande band i Tyskland och intresset för nya bilar är svalt.

Då ser den kinesiska biltillverkaren BYD ett gyllene läge att på riktigt slå sig in på den europeiska – och svenska – marknaden.

“Ska bli bland de största”

Än så länge har BYD inte varit någon storsäljare i Sverige – men det har den kinesiska jätten tydliga planer på att ändra.

Toppchefen Stella Li har en ny plan som bland annat innefattar ultrasnabb laddning och nya sätt att sälja.

– Vi ska bli bland de största, säger hon till Dagens industri.

– Vi ska bli en stor spelare i Sverige och täcka hela landet med 80 återförsäljare.

“Kommer explodera”

De kinesiska bilarna har tidigare inte synts speciellt ofta på europeiska vägar.

Brad Anderson, skribent hos bilmagasinet Automotive News, tror dock att “BYD:s europeiska expansion är på väg att explodera”.

Läs mer: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort

Stora planer

BYD kommer att öppna en fabrik i Ungern – och har planer på att göra detsamma i Turkiet och Spanien.

– För inte så länge sedan var BYD-fordon en sällsynt syn på Europas vägar, skriver Anderson.

– Men under de senaste fem åren har biltillverkaren vuxit till en global gigant som expanderat till nya marknader snabbare än någon av sina konkurrenter. Nästa år kommer deras modeller att bli ännu vanligare i hela Europa.

Tvärnit i november

I november registrerades 21 016 nya personbilar i Sverige, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året.

– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nytt trafikljus gör succé – ”30 procent färre förseningar”

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen