SMHI går ut med varning

2023 07 12

Ett kraftigt regn- och åskoväder drar in över Sverige under onsdagen.

Nu går SMHI ut med en gul varning för stora delar av södra Sverige.

– Ett frontsystem drar in från sydväst under morgonen och förmiddagen. Det medför kraftig åska och lokalt intensiva skurar som kan ge 25-35 millimeter på kort tid, framhåller väderinstitutet på sin hemsida.

Fyra områden  

SMHI:s varning gäller för följande områden:

- Södra Halland

- Skåne

- Västra Kronoberg

- Västra Blekinge

Risk för bränder

De utpekade områdena kan påverkas av åskovädret på följande vis, enligt SMHI:

- Trafiken kan gå långsammare på grund av översvämmade vägar.

- Risk att till exempel källare, dagvattensystem, vägar och viadukter översvämmas.

- Risk för störningar i elförsörjningen och tågtrafiken på grund av blixtnedslag.

- Risk för att bränder uppstår.

Så länge gäller varningen 

Framåt lunch beräknas åskovädret avta.

SMHI:s varning gäller från klockan 06.00 till 11.00.

Från Skåne till Jämtland

Varningen gäller sydligaste Götaland.

Stora delar av Sverige kan dock räkna med kraftigt nederbörd under onsdagen.

– Ett regnområde sträcker sig under dagen från Skåne till Jämtland. Tidvis kan regnet bli kraftigt med åska och ge större mängder, säger SMHI:s meteorolog Angelica Lundberg i ett uttalande.

Intensivast ser regnet ut att bli över västra Götaland under morgonen och förmiddagen.

– Generellt väntas 20-40 mm, men lokalt mer. Under eftermiddagen drar regnet norrut och molntäcket spricker upp på många platser avslutas dagen med lite sol, framhåller Angelica Lundberg.

Över Värmland och norra Dalarna ser det intensivaste regnet ut att falla under eftermiddagen. I Värmland kan det bli uppemot 50 millimeter regn.  

Här tittar solen fram

En blöt onsdag väntas.

Men inte riktigt för hela Sverige.

Ett högtryck ligger kvar över ostligaste Svealand, Norrlandskusten och norra Norrland.

– Det blir en onsdag med sol och uppåt 25 grader, berättar Angelica Lundberg.

Högtrycket väntas dock pressas tillbaka under kvällen. 

Under onsdagskvällen beräknas regnmoln dra in över både ostligaste Svealand och norra Norrlandskusten.

Foto: C. Baumgartner

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen